נחל חלילים
מסלול נחל חלילים
הועלה על ידי savyon

מתחת לאף

מסלול הליכה קצר ונוח למי שרוצה למצוא מעט טבע בתוך הרעש וההמולה שמסביב. הנחל שראה בעבר זמנים טובים יותר מעט מלוכלך כיום ומאוים על ידי תוכניות...
מקום: השלום, מבשרת ציון, בית ספר השלום
אורך המסלול (ק"מ): 1.5-3
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
פונים למבשרת ציון במחלף הראל 1 , עוברים את הקניון וממשיכים ישר בכביש הראשי עד לכיכר, פונים ימינה לרח' הברוש, ובכיכר הבאה שמאלה לרח' השלום, אחרי כ- 100 מ' מגיעים לרחבת חנייה משמאל למגרש הכדורסל של בית ספר "השלום" 2 , שם מחנים את הרכב. אפשר לקצר את המסלול ולחזור לאחר הביקור במערת חלילים לרכב דרך הנחל, אך מי שממשיך את כל המסלול כדאי שישאיר רכב בנקודת הסיום בהתאם להמלצות הבאות:

לבאים מתל-אביב - פונים ימינה בפנייה לבית זית מיד אחרי סיבוב מוצא, ומיד פונים שמאלה בעקבות שילוט לירושלים ומבשרת ציון. פונים שמאלה ועוברים מתחת לגשר של כביש מס' 1. אחרי הגשר פונים מיד ימינה לדרך שעוברת בערוץ נחל שורק. נוסעים כ-550 מטרים עד פיצול דרכים ושם משאירים את רכב האיסוף 7 .
לבאים מירושלים - פונים ימינה מול הכניסה לבית זית על פי השילוט למבשרת ציון, וממשיכים לפי התיאור הקודם.

אפשר להגיע לנקודת הסיום וממנה גם בלי לצאת לכביש מס' 1: מהכיכר השנייה בדרך ההגעה במבשרת ציון, פונים ימינה לרחוב אורן ובכל הכיכרות הבאות פונים ימינה. שמות הרחובות משתנים אבל ממשיכים לרדת, הכביש יוצא מן היישוב וממשיך לרדת לעמק הארזים, עד לכביש נחל שורק, כביש 1, ונקודת הסיום 7 .
תחילת הטיול
מרחבת החנייה שליד בית ספר "השלום" יורדים בשביל עפר משמאל למגרש הכדורסל לחלקת שדה בגיא רדוד, ממשיכים כ- 100 מ' עם השביל המתעקל ימינה ומגיעים לשלט הכניסה לשמורת נחל חלילים 3 . השביל בנחל חלילים מסומן ירוק לכל אורכו.
לקריאת תיאור המסלול המלא יש להירשם לאתר מפה
איך מגיעים

תחילת הטיול
חורבת מוצה
מתחילים לרדת בנחל ואחרי כ- 50 מ' מעט לפני שהגיא מתעמק, השביל מתפצל. המשיכו שמאלה עם הסימון הירוק אל עבר מדף הסלע. ליד עץ שקד גדול נמצאת ח'ירבת בית מיזה (חורבת המוצה), הגובלת בבתיה החדשים של מבשרת. מערת קבורה, החצובה בגיר הקשה מציינת את החורבה 4 . מוצה מוזכרת במקרא כעיר בנחלת שבט בנימין (יהושע י"ח כ"ו). הארכיאולוגים סבורים שאין לזהות את האתר עם העיר המקראית, אך מניחים שהשם התגלגל במשך השנים לחורבה זו כפי שקרה במקומות רבים בארץ. שטחה המקורי של החורבה היה על כ- 20 דונם ושרידי הבוסתנים שסבבו אותה ניכרים בטרסות ובעצי פרי שבנחל. מתקנים נוספים המעידים על התיישבות באזור אפשר למצוא עם ממשיכים ללכת על צלע ההר על גבול הבתים ובין נטיעות חדשות. אחרי כ- 200 מ' יורדים ימינה למדף הסלע 5 . בסלע חצובות בריכות קטנות ששימשו כמקוואות טהרה, המתוארכות לימי בית שני. אפשר לזהות גם גתות לפי סימני המעגל החצובים בסלע והבורות בהם הונחו הכדים לקליטת התירוש. בחפירות שנעשו במקום נמצאו גם ממצאים מהתקופה הממלוכית והעותמאנית.
מערת חלילים
יורדים מכאן בצמוד לגדר הירוקה אל הנחל וממשיכים לצעוד במורד. אחרי כ- 5-10 דקות מתחילים לראות על צלעות הנחל מערות קטנות במדפי הסלע. המערה הנמצאת מימינכם היא מערת חלילים 6 . למערות בצד השני של הנחל הגישה קשה יותר והן אינן מרשימות כמערה זו. יורדים מהשביל ועולים אל מערת חלילים. בחורף יש להיזהר שכן הגשם הופך את העלייה והכניסה למערה לחלקה ובוצית.
מערה קרסטית זו בנויה מחילות וחללים, שהלכו וגדלו עד שהתחברו בינם ליצירת אולם נמוך ובו עמודי סלע וכוכים. בתהליך קרסטי יוצרים מי גשם חללים בשכבות הגיר הקשה. מי הגשם קולטים פחמן דו חמצני, וביחד הם הופכים לחומצה חלשה הממיסה את הסלע ויוצרת בו מערות זקיפים ונטיפים. אורכה הכולל של המערה הוא כ- 40 מטרים, וגובהה כמטר וחצי. המערות ופתחיהן מכונים "חלילים", והם שהעניקו לנחל את שמו. אפשר לסייר מעט במערה, לנוח על הסלע ולצפות בציפורים החולפות בנחל. זמזומו של כביש ירושלים תל אביב נשמע ברקע ובאופן מוזר מדגיש את פיסת הטבע הקטנה בה אנו צועדים. המבט חולף על פני בתי מבשרת, הכביש ומורדות בית העלמין בהר המנוחות הנראה מבעד למפתח הנחל, ומותיר תחושה מעט חמוצה שכן הנחל נראה כשריד לטבע ולהיסטוריה שתנופת הבנייה באזור מכרסמת בו אט-אט עד שהוא עשוי להיעלם.
בוסתנים וטראסות
מכאן אפשר לחזור במעלה הנחל בחזרה לרכב כשהפעם כדאי לגוון מעט וללכת בתוואי הנחל עצמו. למי שהשאיר רכב איסוף נכונה הליכה קצרה של כ- 10 דק' עד הרכב 7 . ההליכה היא בין שרידי בוסתנים וטרסות המדגימות את אופי החקלאות ההררית באזור שנועדה להתמודד עם תופעת הסחף. עם מעט מזל ואם שומרים על שקט אפשר להיתקל בדרך בשועל, תן או איילה מקפצת. כשמגיעים למכונית אפשר להמשיך לטייל בעמק הארזים או לחזור באותו אופן שבו הגעתם למחלף מוצא.
בסמוך לחורשת הברושים 7 נמצא גן לאומי עיינות תלם ששווה ביקור. כדי להגיע ממשיכים שמאלה לכיוון ירושלים עם דרך העפר בנחל שורק, מגיעים לצומת בה פונים שמאלה ומיד שמאלה לכיוון בוסתן ובו מבנה נטוש.

einat_3

טיול נחמד|4 11.10.13
הטיול עצמו היה מאד נחמד, במיוחד המערה עצמה, כאשר יש מערה נוספת קטנה יותר, בצד השני של הנחל.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.