טיול ביער בית קשת ורכס תורעאן

9.1
סוג: רכב רגיל

סודות היער והעמק

נסיעה נוחה בדרך שהוקמה על ידי הקרן הקיימת חושפת מרחבים חיים של צמיחה ופריחה לצד נופים הנפתחים מעת לעת בינהם. עמדות התצפית דוגמת מצפור תורעאן, תל המיוחס לתקופה המקראית ופינות רבות ביער החוזרות 60 שנה אחורה מזמינות הליכה קלה בשבילי היער ועצירה לפקניק. כל זאת על רקע העמקים הססגוניים והרכסים הירוקים של הגליל התחתון ועמק יזרעאל

מקום: ליד טורעאן
אורך המסלול (ק"מ): כ-47
איך מגיעים: צומת בית רימון 1 נמצא על כביש 77 בין צומת המוביל לצומת גולני.
אל מגדל התצפית
המעוניינים להתחיל בהר תורעאן יפנו צפונה בצומת בית רימון 1 בדרך עפר העולה אל רכס תורעאן והקיבוץ הדתי בית רימון. כ-300 מ' לפני הכניסה לקיבוץ פונים שמאלה לדרך נוף תורעאן הסלולה, שם מתחיל הטיול. הדרך, שעוברת מצפון לישוב הערבי תורעאן, חושפת את נוף בקעת בית נטופה הפרוסה למרגלות הרכס מצפון. בשיא החורף נראית הבקעה כאגם בין רכסי ההרים הסובבים ובעונות היותר חמות כפסיפס ססגוני של שטחים חקלאיים. אחרי כארבעה ק"מ על הדרך מגיעים למפגש עם דרך מסומנת בסמון שבילים ירוק. בנקודה זו פונים ימינה ואחרי כ-100 מ' שמאלה לדרך המובילה למגדל תצפית הר תורעאן 2 . המגדל נמצא בשימוש הקרן הקיימת למטרת התרעה על שרפות בייערות הגליל התחתון. במידה והמגדל פתוח והיערן מרשה עולים במדרגות בצורת ספירלה ומשקיפים מלמעלה על נוף הגליל התחתון רבתי.
לאחר התצפית יורדים מן הרכס בחזרה אל הדרך הירוקה וממשיכים דרומה. הדרך מקיפה את ראש הרכס מדרום, ונפגשת עם דרך העפר המסומנת כחול איתה ממשיכים כארבעה ק"מ עד כביש הגישה למצפה נטופה, שם פונים דרומה כדי לנסוע עד ליציאה מדרך נוף תורעאן לכביש 65 3 .
לא דובים אבל הרבה יער
על מנת להתחבר לדרך נוף יער בית קשת, איתה ממשיך הטיול, פונים בחיבור עם כביש 65 ימינה ונוסעים דרומה עד צומת גולני שבה פונים שוב ימינה (מערבה) לכביש 77, לאחר שני ק"מ פונים שמאלה (דרומה) וכשלוש מאות מטרים אחר כך נכנסים ימינה לדרך הנוף 4 . בנקודה זו מתחילה דרך שפותחה על ידי הקרן הקיימת לישראל וממשיכה לאורך 15 ק"מ עד הר דבורה. 2.5 ק"מ אחרי תחילת דרך הנוף מגיעים לנקודת העצירה המומלצת הראשונה והיא מצפור תורעאן 5 . מכאן מתקבלת תצפית יפה של בקעת תורעאן ורכס תורעאן, משם החל הטיול. בבקעת תורעאן עברה הדרך הרומאית שהוליכה מעכו לעמק הירדן, תחנה נוספת על הדרך היתה ציפורי שמצודתה העתיקה נראית מכאן היטב. בתורעאן עצמה, היכן ששוכן כיום ישוב ערבי, התגלו שרידים מהתקופה הרומית.
הנקודה הבאה היא בית היערן 6 , ששימש כמחסן של הקרן הקיימת כאשר החלה לייער את הגליל התחתון לפני כ- 60 שנה. כיום ישנו חניון דרכים במקום, שהוא גם נגיש לעגלות נכים. בכדי להגיע אליו צריך לפרוש שמאלה מהדרך המסומנת בירוק, כ- 2 ק"מ לאחר מצפור תורעאן 5 , לדרך המסומנת בכחול ולהמשיך איתה קילומטר נוסף. מהחניון ישנה אפשרות להמשיך רגלית למצפור הנמצא ממש קרוב. הדרך סלולה ונגישה לעגלות נכים. המצפור, הממוקם מעל קיבוץ בית קשת, צופה על יער ותיק של אלוני התבור . הנוף הנראה הוא של יער פתוח הודות למרווחים הגדולים שמשאירים עצי אלון התבור בינהם בזמן גדילתם. מרווחים אלה מאפשרים גדילה של צמחים רבים הפורחים באביב בשלל צבעים.
מבית היערן חוזרים לדרך הנוף וממשיכים דרומה עם הסימון הירוק. לאחר קילומטר וחצי ישנו עיקול חד מזרחה ואחרי כמה עשרות מטרים כאשר עוברת הדרך מעל נחל השבעה מתעקלת הדרך בחדות חזרה מערבה. כאשר הדרך מתישרת לכיוון דרום מגיעים לתל גובל 7 ממנו נשקפת תצפית מרשימה על הגליל התחתון המזרחי. בתל, המזוהה עם עיר מקראית שציינה את גבולו של שבט נפתלי עם שבט יששכר, נמצאו חרסים מהתקופה הישראלית (מאות 8-10 לפנה"ס) ומהתקופה הרומאית. לפני שממשיכים עם דרך הנוף מומלץ לטפס ברגל במעלה שביל האלון הקשיש שיוצא מעברה המערבי של הדרך 8 , מול תל גובל. השביל המעגלי, שאורכו 700 מטרים, מגיע כבר לאחר 50 מטרים אל קבוצת טרשים שנוצרו כתוצאה מבלייה כימית של סלעי הדולומיט 8 . הדרך מכניסה את המטייל לעולם אחר שכאילו נלקח מהאגדות, הספסלים הפרוסים לאורך הדרך מאפשרים לעשות עצירה לנשום אוויר הרים ולהרגע מחיי היום יום. אלה שאינם מעוניינים לעבור מתחת לגדר התיל בסוף הדרך יאלצו לחזור את הדרך בחזרה להתחלתה.
עם סיום ההליכה חוזרים לרכב וממשיכים עם דרך הנוף המסומנת בכחול. בצומת הקרובה יוכלו השבעים מבינכם להמשיך ישר ולצאת מהיער לכיוון קיבוץ בית קשת. הממשיכים במסלול יפנו ימינה לכיוון הר דבורה ומיד יוכלו ליהנות ממרבדי כלניות בכל הצבעים. הדרך ממשיכה לאורך מרחבים ירוקים שובי לב, הזדמנות טובה לעצור לפיקניק למי שעדיין לא עשה זאת. הדרך חוצה את נחל דבורה, ולאחר כ- 2.5 ק"מ של נסיעה בעקבות הסימון הכחול חוזרת לסימון הירוק המוביל להר דבורה. המעוניינים לסיים את הדרך בקיבוץ בית קשת וכביש 65, יפנו שמאלה לכיוון דרום מזרח כמה עשרות מטרים לפני שדרך הנוף עוברת להיות מסומנת שוב בירוק. למי שבחר לפנות לדרך זו מצפה דרך של כ- 2 ק"מ בעקבות הסימון השחור ולאחר פנייה שמאלה לדרך המסומנת באדום עוד כ- 4 ק"מ עד כביש 65.
הר דבורה
הממשיכים להר דבורה יסעו 2.5 קילומטרים נוספים בתוך היער ויוכלו להנות מהנוף הצבעוני של בקעת כסלות ועמק יזרעאל ומנוכחותו המרשימה של הר תבור. הר דבורה והנחל המנקז אותו -נחל ברק, או נחל בן אבינועם בשמו השני, קרויים על שם דבורה הנביאה וברק בן אבינועם, שפעלו באזור התבור נגד סיסרא, שר צבאו של יבין מלך חצור (שופטים פרק ד'). על מורדותיו הצפוניים של ההר שומרים ארזי הלבנון שאליהם הצטרפו עם השנים עצי נטיעות של הקק"ל, בינהם עוברת הדרך כאשר היא מקיפה את הר דבורה ומטפסת באיטיות לפסגתו. עם ההצטלבות של דרך הנוף עם דרך המסומנת בשחור 9 , בנקודה בה שביל ישראל פורש מדרך הנוף על מנת להתחבר אליה קרוב יותר לפיסגת ההר, מגיעים לאזור בו נטע המנדט הבריטי אורנים בשנת 1926. ניתן להבחין באורנים הבודדים שנשארו מאז לפי גובהם ורוחבם הבולטים לעומת שאר העצים. לאחר שממשיכים צפונה עם הדרך המסומנת בשחור, הכביש מתעקל מערבה ולאחר כקילומטר וחצי מגיעים לצומת שבילים 10 שניתן לזהותו על פי הזבל המפוזר בכל עבר. בחלק המערבי של הצומת צומח במחצית השנייה של חודש מרץ אירוס נצרתי, פרח ייחודי לישראל שצבעו לבן ועליו נימור שחור. מכאן אפשר לנסוע מערבה על כביש סלול שמגיע לאחר כ- 4 ק"מ לנצרת עילית- שם מסתיים הטיול, אפשרות שנייה היא להמשיך עם דרך הנוף עד הפיסגה ואז לחזור לנקודה זו כדי לנסוע לסוף המסלול 11 . במידה ומשאירים רכב נוסף בהר יונה אפשר ללכת בשביל המסומן באדום היוצא מנקודה זו ומטפס להר יונה, אורכו של המסלול 2 קילומטרים והוא מסתיים בעין אבינועם.
משך הנסיעה הוא כשעתיים, הטיול הוגדר כארוך יותר בגלל העצירות והפקניקים המתבקשים בדרך. בנצרת עילית, עם סיום דרך הנוף פונים שמאלה בשדרות מעלה יצחק ומשם נוסעים על פי הסימון לכביש 75 (מזרח מערב) או לכביש 60 (צפון דרום) את דרך הנוף ניתן לעשות הפוך, מנצרת עילית לצומת גולני. כמו כן ניתן להגיע אליה מכביש הגישה לקיבוץ בית קשת, לנסוע דרומה על דרך כבושה ולהתחבר לדרך עפר המסומנת באדום.
נגישות לנכים
בחניון בית היערן 6 מוצבים שולחנות עגולים מותאמים לעגלות נכים. כמו כן הוכשר שביל מותאם לנכים, באורך 750 מטרים, מבית היערן למצפור.

nachsht
    מסלול מעולה לתקופת הפריחה|5 27.02.17
    עשינו את הדרך ביער בית קשת בסוף פברואר והפריחות היו מדהימות. המלצה חמה בעיקר על המסלול הרגלי הקצר המסומן במספר 8, באביב בהליכה בין הפרחים העצים והסלעים אתה חש כמו באגדה..שווה..

haatalef
    הפך למסלול מירוצים|4 21.03.15
    הכל מטופח ומושקע, הבעיה שהפכו את המקום למסלול מירוצים ודיסקוטק- מלא אופנוענים וטרקטורונים- סכנת נפשות ורעש מחריד אזניים, אליהם מתלווים הרכבים המשתוללים עם החלונות הפתוחים והמוסיקה בקולי קולות, פשוט הורסים את כל החוויה, נכנסנו לאוטו וברחנו משם. חוץ מזה, אכן דרך יפה וארוכה עם הרבה נקודות לעצירה. לקחת בחשבון שהחלק הראשון מבית רימון הוא מעבר ל"קופצני" ולא קל אפילו לרכב ליסינג...

מוישלה
    דרך נוף מומלצת |5 23.02.15
    כל כך יפה כאן בחורף ואפשר להעביר יום שלם. לעצור ולצאת לגיחות רגליות לשטוף את העיניים עם כלניות ורקפות ולנשום אוויר טוב.

sasmic
    דרך מדהימה|4 04.04.10
    התחלנו את המסלול מבית קשת אליה הגענו מכפר תבור. הנופים פשוט מדהימים עם תצפיות נהדרות, גם הנסיעה בתוך היער עצמה חוויתית. אפשר פשוט למצוא איזו פינה להחנות את הרכב ולטייל עם המשפחה בחיפוש אחר רקפות/אצטרובלים או כל דבר אחר שיעצים את החוויה. בהחלט שווה ביקור.

nir_e
    נוף יפהפה|4 05.03.10
    מסלול נהדר עם נופים עוצרי נשימה בעיקר בחורף. שני דברים שצריך לקחת בחשבון הם שישנם מספר שבילים לאורך המסלול אשר יוצרים בלבול ובנוסף - אני לא כ"כ בטוח שהמסלול אופטימלי לרכב רגיל, בטח לא מהסוג הקומפקטי-נמוך ובטח לא אחרי הגשם.

ramoron
    מסלול יפהפה|5 12.01.09
    נסענו ב מסלול מבית קשת לצומת גולני. מסלול ההליכה המעגלי (מול תל גובל) נחמד מאוד.

itai
    מספיק גם לשני טיולים|5 04.01.09
    דרך כל כך יפה ומעניינת, הזדמנויות להליכה רגלית, תצפיות ופיקניק. אם מטיילים בנחת, אפשר לבלות יום שלם בהר טורען ויום טיול נוסף בדרך יער בית קשת

oeoai
    שם הרחק ביער, הדרך ארוכה ויפה|5 01.05.08
    דרך נוף ארוכה ויפה ביער ירוק, גדול ומקסים. התחלנו מכיוון קיבוץ בית קשת צפונה לתוך היער עד ליציאה לצומת גולני. המון ירוק, פינות חמד ומקומות לפיקניקים עם שבילים רבים שיוצאים מהדרך הראשית ומאפשרים לתפוס זולה בכל מיני פינות. נוף גלילי יפה של הר תבור, בקעת יבנאל, הגליל התחתון ויתר הבקעות וההרים שמסביב. שקט ופסטורלי, אפילו בפסח. מצפורי תצפית יפים לעצירות קצרות לאורך הדרך. הדרך די מתוחזקת ועבירה לרכב, יש מסלולי הליכה רבים, סתם כך, לשוטט ביער. פרות מסתובבות להן באחו, בשטחי היער. נהנו מאוד גם מהדרך עצמה וגם מהפיקניק שערכנו באחת מפינות היער. פשוט כיף גדול!

batami
    דרך הנוף יפיפיה ואינה מתויירת|5 18.03.08
    לעומת דרכי הנוף האחרות. במקום אתרי פיקניק, פריחה, אתרים גאולוגיים, היסטוריים ומצפי נוף. כדאי להגיע לאורך כל השנה, ובמיוחד באביב

סוזן
    מבית קשת להר דבורה/נצרת עילית|5 06.03.08
    אחת מדרכי הנוף היפות בארץ, ואלה השבועות הצבעוניים ביותר. היינו באמצע השבוע, הסתובבו רק עוד 3-4 מכוניות מלבדנו. כל כך אהבנו שחזרנו בכיוון ההפוך למחרת...

פארק גורןפארק גורן מומלץ מפה9.3פארק גורן הוא מקסימום היער שאפשר לצפות מחורש ים-תיכוני. סבוך ולא גבוה במיוחד. וזו לא ביקורת, זה פשוט מה שיש. הפארק הזה הוא גם אחד מאתרי הפיקניק המסודרים ביותר בגליל העליון. הוא משתרע על-פני 2,000 דונם של חורש וצופה אל הערוץ היפה של נחל כזיב, שראשיתו בהרי מירון וסופו ליד אכזיב. יש בו המון פינות סתר, ושווה להסתובב מעט כדי למצוא אחת כזאת. מבקרים רבים באים לכאן כדי לטייל בשבילים הצרים שבחורש, המשולטים היטב בשלטים בצורת בלוט, פרי עץ האלון. אחרים באים אל פארק גורן כנקודת יציאה לטיול למבצר המונפור ונחל כזיב. אם אתם אוהבים ללכת, כדאי לכם לנצל את הפיקניק כדי לטייל בנחל, שנחשב לאחד הנחלים היפים בארץ. למרות השם כזיב, שרומז לכאורה על נחל אכזב, זורם כאן פלג מים כל השנה. לצד הפלג אפשר לראות שרידים של טחנות קמח עתיקות, וגם עצי דולב ענקיים עם עלים בצורת כף יד ושיחי ער אציל, שעליו היבשים משמשים לבישול וידועים כעלי דפנה. אם הירידה אל נחל כזיב, בשביל המסומן אדום, מילאה אתכם מרץ, אולי תבחרו להמשיך ללכת בשביל האדום ולעלות איתו במעלה ההר אל שרידי המבצר הצלבני מונפור שמשמעותו ההר החזק. ואם תטפסו לשם, תוכלו לקרא עוד