רחוב ענתות
הועלה על ידי shimshi
אוירה של פעם

נחלה אחר נחלה

שנות ה-70 וה-80 של המאה ה-19 היו שנות היציאה הגדולה של היהודים אל מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים. קבוצות-קבוצות של חולמים רכשו קרקעות ב"שממה" ובנו לעצמם את בתיהם סביב חצרות משותפות. כך, נחלה אחר נחלה, קמה נחלאות, הכלואה היום, צרה וציורית, בין שני רחובות סואנים.
מקומות לינה מומלצים באזור הטיול: אברהם הוסטל

מקום: אגריפס, ירושלים
אורך המסלול (ק"מ): 1 ק"מ
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים:
נכנסים עם השילוט למרכז ירושלים. משדרות נורדאו פונים לשדרות שז"ר, וברמזור השני פונים שמאלה לרחוב הרב שמואל ברוך, ההופך בהמשך לרחוב אגריפס. מרחוב אגריפס פונים שמאלה לרחוב כי"ח, וחונים בחניון בתשלום שמשמאלכם. ניתן גם לחנות בחניון של קניון השוק, שוקניון, ברחוב אגריפס, או לאורך מדרכות כחול-לבן ולשים כסף במדחנים.
סיור סמטאות
חוזרים מהחניון 1 לרחוב אגריפס, פונים בו שמאלה, ומול "בית כלל" 2 נכנסים לשכונת נחלאות בשער המוביל לרחוב סוכת שלום. הסמטה הצרה הזו מאפיינת את הרחובות שנבנו באותה תקופה. בחצר מימין מתוחים כבלי כביסה בין עמודי עץ, לעתים תראו כביסה שעדיין ניתלת על מתקן ייבוש הכביסה הקהילתי הזה. בתוך כל חצר בשכונה נחפר לטובת התושבים בור מים גדול וציבורי. הבתים העשויים אבן מחוזקים בעוגני מתיחה ממתכת בצורת הספרה 8. מסופו של רחוב סוכת שלום פונים ימינה לרחוב אריה, ומיד שמאלה לשכונת משכנות ישראל 3 . השכונה, כמו גם שכונות רבות אחרות, הוקמה על ידי ר' יוסף ריבלין, דמות ירושלמית צבעונית ומוכרת. הרבי כונה גם "בונה השכונות", על שום מנהגו המוזר לבנות שכונה, לגור בה עד שהתמלאה, ואז לבנות שכונה נוספת ולעבור אליה.
איך מגיעים:
סיור סמטאות
הדרך לגאולה - בתי גורל
בפנייה השנייה ברחוב משכנות ישראל פונים ימינה לבתי גורל 4 . שכונה זעירה זו, שחצרה אינו אלא קיטון צר, נבנתה עבור היהודים התימנים שהגיעו לירושלים ב-1882. תקוותם להגיע לבית המקדש שהוקם מחדש התבדתה, האוכלוסייה היהודית התכחשה להם, ומהר מאוד הם נוכחו לדעת כי הדרך לגאולה עוד רחוקה. לבסוף הקימו לעולים התימנים את שכונת בתי גורל. המשפחות שעלו בגורל קיבלו לידיהם את הבתים לשלוש שנים בלבד, והיו חייבים לציית לכללים נוקשים כמו סיוד מטבחם בכל ערב שבת.
מזכרת משה ואוהל משה
בסוף החצר פונים ימינה ואחר כך שמאלה שוב אל רחוב אריה. חוצים את רחוב שומרון, ונכנסים ימינה, לחצר הרחבה והירוקה של שכונת מזכרת משה 5 , שהוקמה לכבודו של השר משה מונטיפיורי ויועדה לאשכנזים בלבד, עם בית כנסת פרטי בשם ישמח משה. החצר נשמרה כמרחב ציבורי שהתעדכן עם הזמן ויש בה מגרש כדורגל קטן, מגרש משחקים, גינה קהילתית ומועדונים שונים. בעקבות הדרישה לבנות גם שכונה ספרדית, קמה לה עשור אחר כך שכונת אהל משה – לספרדים בלבד, עוד מעט נעבור אליה. בקצה רחוב עיניים למשפט, המקביל לרחוב מזכרת משה, תמצאו את המבנה היפה של בית ווינר שמשמש את המנהל הקהילתי. המנהל תורם לשיקום נחלאות והנצחת המורשת המקומית ובאגף החיצוני של המבנה תוכלו לקרוא אודות ההיסטוריה של המקום והאישים שנקשרו אליו. פנו שמאלה וימינה לרחוב מזכרת משה ועמו צאו חזרה לרחוב אגריפס. כדי להגיע לנחלת מזכרת משה כיאות, מהכניסה הראשית של השכונה, פנו שמאלה באגריפס, ולפני שאתם פונים שוב שמאלה לרחוב חרמון, הביטו מעלה אל שער הכניסה לשכונה 6 , המפאר את השר משה מונטיפיורי.
נכנסים שוב פנימה מציצים אל הגן עם עצי התות - גן התות, פונים ימינה ברחוב בוסתן ספרדי ומיד שמאלה לרחוב בו גדל כותב ההצגה. ברחוב הגלבוע השקט, כפי שמעידות התמונות שעל הקירות שנתלו כאן במסגרת פרוייקט "תמונה באבן", תמצאו את בית משפחת כהן החלבן, את בית משפחת פרנס ששימשו מאות שנים כקברנים, ואת בית משפחת נבון בה גדל הנשיא החמישי של מדינת ישראל וכותב "בוסתן ספרדי" - יצחק נבון. ממשיכים עם הרחוב ומתעקלים איתו שמאלה לעבר רחוב אוהל משה. מסביב פזורים פתחיהם הסגורים של בורות המים הרבים, אשר שימשו את התושבים עד שנות ה-1920 לשתייה, לרחצה ולכביסה, בהתאם לאיכותם. את המים הטובים ביותר היו מעבירים, קודם ששתו אותם, דרך בד, כדי לסנן את החי, הצומח והדומם שבהם. התמונות שעל הקיר, במעין מוזיאון חוצות, ממשיכות ללוות אותכם גם ברחוב אוהל משה ומעשירות את הסיור במפגש כמעט אישי עם הדמויות ההיסטוריות של השכונה. שם תוכלו להכיר את אחראי בורות המים בנחלאות מטעם המנדט הבריטי, שלמה אשכנזי. פנו ימינה והמשיכו במורד הרחוב.
כנסת ישראל
ליד בית הכנסת תמצאו על הקיר עוד פרופילים רבים ומעניינים של אנשי שכונת אוהל משה ובהם רבה הראשי לשעבר של ירושלים, הרב אליהו פרדס, שהגיע מהבלקן לירושלים וחי כל חייו בשכונת אוהל משה, או נסים קמחי הסנדלר המוכשר, ביבי עזאווי הסוחר הבגדדי, וקלייר רוסו, בת הנגר, שנהרגה בפיצוץ מלון המלך דוד. ממשיכים ברחוב אהל משה, ומגיעים לרחוב התבור, שם נגלה שער השכונה החרדית כנסת ישראל 7 . בתחילת הדרך היו כל תושבי נחלאות חרדים, והתקיימה הפרדה ברורה, על בסיס עדתי, בין השכונות. השכונה הקטנה הזו, כנסת ישראל, עדיין שומרת על חרדיותה האשכנזית ובית הכנסת שבה פעיל במשך רוב שעות היום. הדירות כולן פונות לעבר חצר מרכזית, שבמרכזה נתלית כביסת השכנים כולם.
חלבים, כורדים ואורפלים
נכנסים מבעד לשער השכונה, פונים ימינה וחוצים את החצר לאורכה. יוצאים דרך שער מתכת וכשניתן פונים שמאלה. אחר כך ימינה וברחוב שילה שמאלה. בפינת הרחובות שילה - באר שבע תראו מימינכם את בית הכנסת עדס שבלב שכונת נחלת ציון 8 . בשכונה הזו גרו זה לצד זה בני עדות שונות דווקא, בתערובת נהדרת של שפות ומנהגים – חלבים (מחלב שבסוריה), פרסים, כורדים ואורפלים (מאורפא שבתורכיה). האורפלים, שהיו ידועים בחוסנם הגופני, עסקו בארץ בסבלות ובבניין. גודלם הפיזי, שהילך אימים על ערביי הסביבה, נטע ביטחון בתושבי השכונות ופִרנס היטב את הפולקלור המקומי. ליד בית הכנסת שכאן הוצב בעבר התנור השכונתי. הנשים היו מביאות אליו מטעמים לבישול, מחליפות מתכונים ומספרות סיפורים.
מכאן כדאי לסייר עוד בסמטאות הצרות, גדושות המדרגות שממערב לרחוב שילה או ללכת צפונה על רחוב שילה, לפנות ימינה לאגריפס ושמאלה לחניון שברחוב כי"ח 1 . לפני שתחזרו אל המכונית, טוב תעשו אם תעברו בשוק מחנה יהודה הסמוך לסיבוב טעימות, שוטטות וקניות.

מוישלה
    מלא קבוצות אבל יש מספיק סמטאות|4 21.09.14
    הקסם של הנחלאות עדיין לא פג למרות המסחור של סיורי הסליחות. אם יודעים איפה ללכת, או מובלים על ידי מדריך טוב, מוצאים את השקט, את ההפתעות וקולטים את היחוד של האזור הזה בירושלים. כיף לחזור כל פעם מחדש

זורבה
    גם אחרי הסליחות|5 02.10.13
    היינו בסוכות והנחלאות עוד יותר יפות כשהן מקושטות בסוכות וסכך. הסמטאות ריקות כי כבר לא היו סיורי סליחות. התמונות על הקירות באוהל משה הן תוספת מרעננת. היה יפה ומעניין

דליקטס
    שכונה מקסימה|5 26.05.13
    הליכה ברחובות השכונה המיוחדת עד מאד, יחד עם הסברים וסיפורים על התושבים הראשונים (המוטבעים על הקירות בשכונה) שיצאו מהחומות, יצרו לנו סיור אינטימי ומיוחד, ודי נעים בסמטאות המוצלות. אנחנו בחרנו ללכת "לאיבוד" בשכונה ולגלות בה ארכיטקטורה נהדרת, בתים מושקעים יותר וחלק פחות סביב חצרות משותפות, דבר שחסר היום בחיי האורבניות של שנות ה-2000. סיור מומלץ לכל המשפחה ולאורחים המגיעים לסיקור מחוץ למדינה.

galiavu
    מדריך טוב יספר לכם ש|5 03.11.12
    נחלאות אינה שכונה בכלל כי אם מקבץ של שכונות, שחלקן כוללות 13 בתים בלבד, ורובן משתרעות לאורך רחוב או שניים. מדריך טוב יידע לספר לכם את הסיפורים המרתקים שמאחורי הבתים הציוריים ולהפנות את תשומת לבכם לפרטים הקטנים שאתם עלולים לפספס בסיור עצמאי בסמטאות (מתקן כביסה שכונתי שנראה כמו סבך ישן של חוטי חשמל, למשל). מדריך טוב יידע גם להפיח חיים בסיפורים האלה, ולהחזיר אתכם 130 שנה לאחור - לזמנים שהיו ואינם עוד. מומלץ - עם מדריך טוב - לפחות פעם אחת.

פסולינה
    תענוג|5 24.08.11
    מי שלא מכיר את ירושלים (כמו התייר שלקחו איתנו לסיור של יד בן צבי) לא מאמין לקסם שמאחורי רחוב אגריפס. נפלא. היינו בסיור משפחות שיכול היה להיות יותר אבל היה מספיק והותר. למדנו המון וזה כבר מספיק.

nisimbarda
    סיור נפלא - מומלץ עם הדרכה|4 13.07.11
    על מנת להנות מהסיפורים והפינות המיוחדות שיש בשכונה. אמנם הטיול מוסבר ברור וקל להתמצאות , אבל בכל זאת, במקומות כאלו, האוזן שומעת והלב מתרחב

sasmic
    מעניין מאוד|4 08.12.10
    היינו במקום במסגרת סיור חנוכיות, את הסיור קיימנו בליווי מדריכה שבהחלט הוסיפה לסיור המרתק. מאוד מעניין לראות את השכונות השונות, פרויקט תמונה באבן גם הוא בהחלט מוסיף לסיור וכמובן החנוכיות הדולקות מחוץ לבתים מהוות את גולת הכותרת. סה"כ מאוד מעניין ומומלץ.

ארגמנית
    הפתעה שלווה מול השוק|5 09.11.10
    סיור מרתק, גם אם נעשה באופן עצמאי. השכונה מלאה הפתעות, וקשה להאמין שהיא מסתתרת מול השוק הסואן. קצת "נדבקנו" למדריך שהסתובב עם קבוצה בצ'כונה, והיה נחמד, אך לסיור העצמאי יתרונות משלו. מומלץ!

ocp
    כדאי לראות את "תמונ/ות באבן|5 25.07.10
    מעבר לסמטאות היפות והשוק הקרוב, כדאי מאוד להצטרף למדריך, ואם כבר למדריך, למדריכים של בית וינר, שהרימו פה פרויקט מרתק של "תמונה באבן" - לוחות חרסינה הקבועים בקירות ועליהם סיפוריהם של התושבים הראשונים. (והיו להם סיפורים-סיפורים!)

eliko421
    סיור מקסים|4 09.03.10
    מומלץ עם מדריך, על מנת לשמוע את הפיקנטריה של הרחובות. תוך כדי - מפגש עם דמויות אותנטיות ומרתקות וחצרות מקסימות, בהן גרו עם היציאה מהחומות. מעניין גם לבקר בבית הכנסת "המחתרות", שם מונצחים כל לוחמי המחתרות, כולל אלו שנהרגו על אלטלנה. מומלץ !
פארק איילון-קנדהפארק איילון-קנדה מומלץ מפה9.4לפני שנים רבות חי בעמק נסיך מרושע. יום אחד נקרתה בדרכו זקנה וביקשה דבר מה לאכול. בעט הנסיך בזקנה העלובה, והזקנה, כדרכן של זקנות מן האגדות, גילתה את פניה האמיתיים, פני המכשפה מן ההר. לפני שהספיק בן המלך לברוח, הטילה בו את קללתה והפכה אותו למפלצת באגם. השנים עברו. בן המלך נשכח. לילה אחד נשארה רועה צעירה ללון עם עדרה על שפת האגם. בחצות עלה מפלץ מן המים והתחנן בפני הנערה המבוהלת שתיגע בו. ריחמה הנערה על המפלץ, שחתה אל היצור המפחיד ונגעה בידו. בו ברגע צללה הנערה למים והחלה טובעת, אבל אז חזר בן המלך לדמותו הישנה, צלל אחרי הנערה אל המים והציל את חייה. מאז, כמובן, הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. כך מספרת האגדה על האגם שבמורד עמק המעיינות בפארק קנדה. סביב האגם הקטן יש המון מדשאות וכל מה שצריך המפקנק המפונק, כולל שירותים וברזיות, פחי אשפה וגם גזלן קבוע בשבתות ובחגים. תוכלו לחנות כאן ולערוך פיקניק חביב שבמהלכו אולי תצליחו להשתמש בדמיון ובכושר התיאטרלי שלכם כדי להלהיב את הילדים באגדה על בן המלך המרושע. אזור הפקניק מונגש לנכים.קרא עוד