הירידה לנחל
הועלה על ידי eyalsh
נחל קדש - מסלול הפלמ"ח
הועלה על ידי eyalsh

מהרי נפתלי הרמים נופל נחל קדש האכזב בתלילות לעבר עמק החולה, תוך שהוא מתחתר בסלע הקשה. בצל עצי אלון ואלה גדולים, עובר המסלול בחלקו העליון והקניוני של נחל קדש ומאפשר לטעום משביל ישראל שעובר בדיוק באותו תוואי. משם ממשיך המסלול, יחד עם השביל הלאומי, למצודת ישע למודת הקרבות, ומסתיים בקבר נבי יושע, שלפי המסורת מכסה על לא פחות מיהושע בן נון

מקום: ליד רמות נפתלי
אורך המסלול (ק"מ): כ- 1.5
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים: נוסעים על כביש 90 צפונה לכיוון קריית שמונה. בצומת כ"ח פונים שמאלה (מערבה) לכביש 889, ומטפסים על הרכס התלול של הרי נפתלי. צומת אחד אחרי צומת ישע פונים ימינה לכביש 886. לאחר כ-500 מטר רואים מימין שלט המפנה לנחל קדש ולמסלול. עוברים אותו, וממשיכים מעט צפונה על כביש 886. פונים ימינה לשביל עפר שבצידו ניתן לחנות. יוצאים מהרכב וחוזרים דרומה עד תחילת המסלול.
המסלול שתלכו בו 1 מסומן מכאן ולכל אורכו בסימון שביל ישראל (כתום, לבן, כחול). השביל מתנהל מזרחה, על הגדה הדרומית של נחל קדש, בצל עצי אלון ואלה גדולי מידות. מדלגים מעל ולצד הסלעים הגדולים שעצי אלון מתגרים צומחים מביניהם, ומהר מאוד מגיעים לאפיק הקניוני של נחל קדש. האפיק מרהיב ביופיו, והסלעים הרבים הפזורים על מדרונותיו ובתוכו הופכים את ההליכה בו לאתגר של ממש. בחורף ובאביב היזהרו מהחלקה על הסלעים הרטובים. שפני סלע רבים מציצים באדישות יחסית מכל עבר. השפנים מורגלים במטיילים, ועדיין, אם מתקרבים אליהם יתר על המידה, הם ממלטים מפיהם צעקה קצרה ובתוך שניות נעלמים אל בין הסלעים.
לאחר כ-300 מטר בערוץ הנחל מגיעים למזלג יובלים 2 . פונים ימינה ליובל הדרומי ומטפסים לעבר גדת האפיק, בעלייה קצרה ותלולה, המסתיימת בגדר של מצודת ישע. מתחתיכם נשפך הערוץ המצוקי במחזה מרהיב לתוך עמק החולה. מקיפים את הגדר ומגיעים לאתר ההנצחה של מצודת ישע (מצודת כ"ח) 3 , אחת מחמש מצודות "טיגארט" שבנו הבריטים בגבול הצפון ונקראו כך על שם מי שתכנן אותן. ב-15 באפריל 1948 מסרו האנגלים את המצודות לידי הערבים. מנרה, רמות נפתלי ומשגב עם היו אז במצור, והיהודים חששו מניתוק הגליל העליון כולו ממרכז הארץ.
כשעומדים על הגבעה, לרגלי בניין המשטרה, מספיק להסתכל מטה כדי להבין את חשיבותה של המצודה, החולשת על כל הכבישים הראשיים באזור. לאחר שני נסיונות כושלים ועקובים מדם של הפלמ"ח לכבוש את המצודה, היא נכבשה סופית בלילה שבין 16 ו-17 במאי, על ידי כוח של חטיבת יפתח. בסך הכל נהרגו בקרבות על המצודה 28 צעירים, ועל כן נקרא שמה בעבר מצודת כ"ח. מתחת לרחבה, שמדי שנה מתקיים בה טקס זיכרון אזורי, בנו מסלעים מקומיים מעין מרפסת – מקום אידיאלי למנוחה ברוח הערב, אל מול נופי עמק החולה הנפרש מתחת.
ממשיכים בשביל ישראל. מעט לפני היציאה מאתר ההנצחה פונים שמאלה, חוצים את הכביש 4 בזהירות ויורדים דרומה, לעבר נבי יושע 5 . חורבות הכפר הערבי נבי יושע, ש-70 תושביו נטשו אותו בעקבות הקרבות סביב מצודת ישע הסמוכה, מציגות את גרסתם של הפלסטינים לאותה מלחמה. מהכפר כולו נותר כמעט בדד מבנה של קבר המקודש למוסלמים. הקבר, שבו לפי האמונה קבור יהושע בן-נון (נבי יושע), נמצא בתוך מבנה גדול מחופה כיפות, המשקיף לעמק החולה. עצים חזקים השתרשו במרוצת השנים בכותלי האבן של מבנה הקבר, והמראה הזה, של עץ צומח מתוך קיר, הוא תמיד מראה מופלא. מהכביש נראה המבנה כמו ארמון נטוש, תחושה שלא נעלמת, ורק הולכת וגוברת, עם ההתקרבות למקום. הקבר עצמו שוכן בחדר לא גדול, שרצפתו מכוסה ביריעות בד, בכריות, בשמלות ובחפצים אחרים שהשאירו כאן כתשורות הפונים לחסדי הצדיק.
מנבי יושע חוזרים אחורה לכביש 889 4 ולמצודת ישע 3 . בעוד אתם ממתינים כאן, במצודה, ירוץ הנהג הנבחר כ-500 מטר מערבה לאורך הכביש, יפנה ימינה (צפונה) בצומת לכביש 886, ילך עליו כ-500 מטר נוספים, ייקח את הרכב ויחזור לאסוף אתכם. ועכשיו, שלא תגידו שלא אמרתי: כ-700 מטר ממערב למצודת כ"ח, בצידו הדרומי של כביש 899, יש חניון מסודר ונאה, שהאלה הגדולה והיפה בארץ גדלה במרכזו. לא להחמיץ.

reutadmon
    טיול קליל עם קצת אקשן|5 21.11.15
    המסלול לא קשה, אבל יש בו כמה קטעים של ירידות קצת קשות ועליות עם סולמות שהצריכו השגחה מאוד צמודה על בן השלוש שטייל איתנו. חוץ מזה השביל מאוד מוצל וירוק, יש נופים נהדרים לקראת הסוף ובכלל כיף. הדרך חזרה לאוטו דרך הכביש לא לקחה הרבה זמן. מומלץ.

yos1410
    טיול פשוט מקסים|4 23.05.15
    טיול קצר ולעניין בחלקו אתגרי, אבל פשוט מקסים, רובו מוצל. מומלץ מאוד. 4 כוכבים רק בגלל שהוא קצר.

Mikamika
    נחל מדליק|3 16.10.14
    היינו בתאריך 13/10/14 באמצע טיול גיפים באזור החלטנו ללכת ברגל קצת ועשינו את המסלול הנל המסלול מאד מאד כייפי ירידות של מפלים גבוהים ועליות עם יתדות וסולמות אנחנו חזרנו ברגל לנקודת ההתחלה על הכביש והיה כיף גדול לילדים מגיל שש לפחות ובשום פנים ואופן לא אחרי גשמים

sasmic
    מעולה|5 12.03.14
    מסלול כייפי ביותר, די קצר אבל בהחלט מהווה אתגר לילדים מגיל 6. ירידה בין סלעים, עליה בעזרת יתדות ואחלה פינות לעצירת קפה קצרה. יש לשים לכ שבימים גשומים או לאחר גשמים המסלול מסוכן ולא מומלץ, מעבר לכך פשוט חוויה.

peereran
    מאתגר וכיף|5 03.03.14
    עשיתי את המסלול כחלק משביל ישראל אבל ניתן לבצע אותו בניפרד. מסלול כיפי מאוד אבל גם מאתגר שימוש ביתדות. לא מתאים לילדים קטנים מאוד

mtsemach
    טיול קצר מתאים למשפחות|4 01.04.13
    יצאנו 3 משפחות עם ילדים גדולים מגיל 6. המסלול הקצר והמוצל מתאים בהחלט לילדים מעל גיל 6 (לא בטוח לגבי צעירים מכך). חול המועד פסח והמסלול לא היה ריק אך גם לא פקקים נוראים במהלך המסלול. מומלץ למי שמחפש מסלול יפה וקצר.

ליטוש
    טיול קצר,אתגרי במקצת ומהנה|5 04.10.12
    בסוכות באחד הימים הלחים והחמים במיוחד עשינו את המסלול מהמצודה לכביש 886. המסלול התאים לנו בדיוק-משפחות עם ילדים בטווח גילאים של 3-14.המסלול מוצל ברובו,אתגרי במבחינת סלעים ועזרה ביתדות ברזל שקובעו לסלע.אהבנו ומאוד נהננו.לא מצאנו את המסלול כקשה

gmolho
    קצר ומאתגר|4 03.10.12
    מסלול יפה ומוצל ברובו. לא קל מבחינה טכנית.מומלץ עם ילדים בגילאי 6 ומעלה.

goodlife
    טיול יפהפה|5 09.11.11
    יורדים מהכביש , נכנסים למסלול ו...הפתעה. מסלול מרתק, מסלע מעניין, קצת מאמץ והמון המון הנאה. הולכים בצל בתוך חורש טבעי, יש גם מים באפיק הדרומי (זה שעולים אותו) - בקיצור חגיגה. הסיום במצודת ישע (מצודת כ"ח) אתר היסטורי, שקצת לא מתוחזק טוב ומלוכלך - וחבל כי זו נקודת הנצחה של קרב מפורסם. לא לשכוח להביא ולהשמיע את השיר על דודו הכלכך מזוהה עם המקום...מגיל 6 ומעלה, יכול להיות חלקלק אחרי גשם.

nadavbloch
    מסלול קצר נחמד|4 29.04.11
    מסלול קצר האורך שעה שעתיים, הליכה בקניון מוצל על סלעי ענק, פה ושם מדרגות וידיות אחיזה, אם כי ברמת קושי סבירה למטייל הממוצע. באביב שפע של פריחה בעיקר בקטע של היציאה מהנחל לכיוון מצודת כח. לקח לנו כשעה וחצי. כל המצב משתנה בקיצוניות, עת יורד במקום גשם ולו הקל ביותר, שכן המסלול הוך להיות בוצי וחלקלק ורמת הקושי שלו גוברת בהרבה.