טיול קצר בירדן הדרומי

הדרך הירוקה הזו עוברת באזור המתון של נהר הירדן, שאם מתעלמים מריח הביוב המלווה את המסלול, נראה בחלקים מסוימים כמו ג'ונגל טרופי, עם עצים ענקיים, תוכים צווחניים ונהר רחב ומתפתל. אפשר לרחוץ במים הנעימים, להשתלשל מחבלים כמו טרזן, או סתם לשבת על הגדה, בצל עצי האקליפטוס רחבי הנוף, להתבונן בטבע החי שמסביב ולחלום

מקום: ליד דגניה א'
אורך המסלול (ק"מ): כ- 2
משך הטיול: עד שעתיים
*** לאורך המסלול זורמת תעלת ביוב שמבשמת את הטיול בריח לא נעים ***
איך מגיעים: נוסעים על כביש 90 (סובב כינרת המערבי) מצומת צמח צפונה. כ-50 מטר אחרי גשר דגניה פונים מערבה לירדנית וקבוצת כינרת. חונים מצד שמאל של הדרך, באתר הירדנית.
טבילה קדושה
לאתר הירדנית שבו חניתם 1 עולים נוצרים מכל רחבי העולם לטקס של טבילה במי הירדן, בדיוק כפי שעשה ישו 2,000 שנה לפניהם. מכאן פונים מערבה על המדרכה, לכיוון קבוצת כינרת. אחרי כ-50 מטר פונה שמאלה (דרומה) דרך עפר המסומנת בכחול ובסימון שביל ישראל, ואתם איתה. כ-200 מטר על הדרך הכחולה יביאו אתכם אל שפת הנהר, שעצי אקליפטוס גדולים נטועים על גדותיו 2 . הדרך שמשמאלכם מובילה לרוב רוי – תחנת יציאה לשיט רגוע בסירות קאנו. את השם רוב רוי העניק החוקר הסקוטי ג'והן מקגריגור לסירה הקטנה שהשיטה אותו על הירדן בשנת 1868. אתם ממשיכים ישר במורד הירדן, עם הסימון הכחול וסימון שביל ישראל.
*** לאורך המסלול זורמת תעלת ביוב שמבשמת את הטיול בריח לא נעים ***
טבילה קדושה
המוביל המלוח
אחרי כ-100 מטר על שפת הנהר, יוצאת, מצידו הימני של השביל, תעלת מים, שריחה מעיד עליה רעות – "המוביל המלוח". לתוך התעלה הזו מוזרמים מי נביעות מליחוֹת, הנשאבות מתוך הכינרת ומשוליה, ומופנות אל הירדן הדרומי. שאיבת המים מהכינרת מונעת את המלחת הימה. הריח הרע מגיע ממי ביוב מטופלים של יישובי האזור, שגם הם נוסעים באותה תעלה.
טרזן ירדני
מכאן והלאה נע המסלול דרומה, בין הירדן שמשמאל לתעלת המים המליחים שמימין. עצי האקליפטוס הענקיים שולחים אל המים את ענפיהם הארוכים, שעליהם תלויים חבלים ונדנדות שהשאירו כאן מטיילים. בקריאות טרזן רמות (או בלעדיהן), תוכלו לזנק כאן אל תוך המים הנעימים. המים – שלפעמים נדמה כאילו הם עומדים – נעים בחלק זה של הירדן באיטיות רבה, מסכר דגניה שבמורד הנחל ועד בקעת הירדן וים המלח. סכר דגניה, שנפתח אחת לכמה שנים (כאשר הכינרת מאיימת לעלות על גדותיה), מזרים אל הירדן התחתון שפע של מים, הפותחים ומעצבים את הערוץ, אולם רוב הזמן אין כאן זרימה משמעותית, והמים נראים כמו מי כינרת שכלואים בין שתי גדות של נחל.
ישיבה שלווה על שפת הנחל, בין שורשי האקליפטוסים המשתרגים להם זה בזה על הקרקע, מספקת שפע של מראות נהדרים. שלדג גמדי בצבעי ירוק-כחול מזנק מענפי העץ וצולל אל תוך הנהר, כשהוא מותיר אחריו על פני המים אדוות שאט-אט מיטשטשות. על הגדה עומדים על רגליהם הארוכות תמירונים ומפטפטים בקול גבוה. עצי התמר ודקלי הוושינגטוניה המשתקפים במים הירקרקים נותנים תחושה של ג'ונגל ויאטנמי, וגם תוכי הדררה הצווחניים, שהשתלטו על האזור בעשור האחרון, נוסכים במקום נופך טרופי.
השביל ממשיך דרומה, מתחת לצינור מים, ועובר בתוך חורשת אקליפטוס גדולה 3 , שעליה כתבה נעמי שמר את "חורשת האקליפטוס, הגשר, הסירה, וריח המלוח על המים". כמו התינוקות בשיר, גם אתם מוזמנים לשכשך כאן את רגליכם, ולא רק אותן. המים כאן בדרך כלל לא מאוד קרים, ובימים חמים פשוט חובה לרחוץ כאן. השביל עוזב את הנחל, שוב עוברים תחת צינור מים, גדול אף יותר מקודמיו, כשמשמאל אתר משאבות מגודר 4 .
מכאן אפשר לחזור אחורה באותה הדרך, אבל כדאי לפנות ימינה (לכיוון צפון-מערב) ולעלות לדרך העפר הרחבה שממול. אחרי כ-300 מטר על דרך העפר, תראו מימינכם מבנה בטון. הגעתם לביתניה תחתית 5 . הבניין הדו-קומתי הזה בולט בצבעו הלבן על פני הנוף הירוק שבתוכו הוא יושב. האגרונום משה ברמן, מנהל חוות כינרת, הקים כאן בשנות ה-1920 חווה חקלאית נסיונית, שבמרכזה עמד הבית. בתקופות מאוחרות יותר שימש האתר בית לנוטרים, וכיום יושבת בו אכסניית מרכבות הירדן, המוציאה סיורים מודרכים על גבי עגלה רתומה לסוס לאתרי כינרת ודגניה. ממשיכים לצעוד צפונה על דרך העפר, עד כביש הגישה לכינרת. בכביש פונים ימינה, וכבר אתם בחניית הירדנית 1 .

rotemyadlin
    מסלול מסריח. נקודה.|1 30.03.13
    פשוט לא. כל המסלול לאורך תעלת ביוב פתוחה, ומאד מלוכלך

sasmic
    אכן מיותר|2 28.03.13
    מסלול קצר ביותר שאכן מלווה בריחות לא נעימים, יכול להתאים אם במקרה נמצאים באיזור, אבל ממש לא שווה להתאמץ במיוחד.

peereran
    הייתי מוותר|2 27.03.13
    כמו שצויין בביקורות אכן ישנו סירחון רב ממי הביוב. ישנם מספר נק' נחמדות לפקניק אבל המים עמוקים. אם מעוניינים לקיים פקניק באזור עדיף להגיע מהצד השני של הירדן

trattnh
    מפחיד לטייל בשביל הצר עם ילדים|3 25.08.10
    מצד אחד הירדן ומהצד השני תעלת ביוב שמדיפה ריח לא נעים. באמצע יש שביל צר מאד... מי שרוצה סתם לשבת ליד הירדן זה יכול להיות נחמד.

TickTack
    נחמד פרט לריח הלא נעים|3 21.11.08
    ההליכה לאורך הירדן בחורשת האקליפטוס נעימה ומהנה. המקום באמת מזכיר ג'ונגל טרופי והוא מיוחד מאוד. חבל רק שהשביל היה מלוכלך מאוד בשל "מזכרות" שהשאירו שם מטיילים אחרים. כמו כן ריח מי השופכין במוביל המלוח מגעיל את הנשמה - ומחבל בחוויה כולה. חבל כי יש פוטנציאל.

ezaviv
    מסלול עם פוטנציאל|3 11.04.07
    חוץ מהריח של מי השופכין המוזרמים לצערנו למוביל המלוח, המסלול כולו עמוס אוהלים המקשים את המעבר אך מוסיפים לחוויה של מפגשים אנושיים מעניינים וחברותיים. פוטנציאל יש למקום לטיול מקסים, אנחנו נשברנו באמצע וחזרנו לשייט קנו ברוב-רוי (קצת יקר אבל בסיום הילדים רצו עוד, וזה מה שקובע)

oeoai
    טיול לאביב אך בפסח צפוף ורועש|3 08.04.07
    אזור מקסים עם המון פינות יפות לאורך גדות הירדן וכיף לטייל שם ברגל באביב ואף לערוך פיקניק בין העצים קרוב לגדת הנהר, אולם בהחלט לא כדאי לבצע זאת בחול המועד. מאחר והיינו באזור, ניסינו אך לאורך כל השבילים משתי הגדות היה עמוס מאוד בכלי רכב חונים רבים, באוהלים ומרבצי שינה, מנגלים וערימות של שקיות זבל, ובעיקר ברעש והמולה. האזור היה מלא בחבורות רבות של צעירים שהיו עסוקים במנגלים ובזינוקי טרזן למים, לצד משפחות שבילו בקמפינג ובאוהלים לאורך הנהר. ממש לא זמן טוב לטיול רגלי במקום. שווה לעצור שם אם נמצאים בדרום הכנרת, אבל רק בתקופות פחות לחוצות מבחינת מטיילים, אחרת לא ניתן ליהנות מהמסלול.

batami
    סיור קצר לאורך הירדן|4 25.11.06
    מתאים לעונות האביב והסתיו, כשהאזור אינו בוצי והטמפרטורות נוחות. ניתן להמשיך ברגל או באופני הרים לאתר עובדיה הפרהיסטורי או לאורך נחל יבנאל - אל המעיינות ואמת המים שבנחל

shakedidnn
    מסלול הליכה קטן ורומנטי.|5 14.10.06
    הליכה נעימה בין עצי האקליפטוס, כשהירדן מלווה אותנו לכל האורך, עם המון פינות קסומות. בכל אחת מהן התחשק לעצור. מסלול ההליכה קצר מאוד וקל מאוד. פחות משעה הליכה, למי שאינו נעצר לטבול בירדן או לפיקניק רומנטי בין העצים.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.