טיול קסום של חורף בניחוח עדין של פעם בין רחובותיה ובתיה השמורים להפליא של המושבה הטמפלרית הציורית. ומסביב? יער אמיתי וכמעט אירופאי של עצי אלון תבור קשישים ופריחה שופעת בצבעים מרגשים

מקומות לינה מומלצים באזור הטיול: שבט אחים

מקום: בית לחם הגלילית
אורך המסלול (ק"מ): כ-3.5
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
נוסעים בכביש 75. בצומת אלונים, כשני ק"מ ממזרח לקרית טבעון, פונים צפונה לכביש 7513. נוסעים על הכביש כ־4 ק"מ, נכנסים לתוך בית לחם הגלילית וממשיכים על הכביש הראשי עד למגרש חניה גדול ומשולט הנמצא מימין לכביש 1 . ממגרש החניה 1 פונים ברחוב הראשי ימינה (לכיוון צפון־מזרח) ופוסעים על המדרכה. כשמשוטטים בין החצרות מלאות העצים אפשר בקלות לדמיין שזהו שיאו של סיור נפלא באיזו עיר אירופית מרוחקת וקרירה.
בית לחם הגרמנית
את בית לחם הגלילית בנו ב-1906 הטמפלרים - נוצרים גרמנים שהגיעו לארץ ישראל בשאיפה לכנס בה את "עם האל" ולקיים חיי קהילה בריאים ומוסריים ברוח הנצרות. מייד עם הגיעם בנו הטמפלרים בארץ כמה מרכזי יישוב שהיו נאמנים לאורח החיים האירופי, עם בתים גדולים, שלכל אחד מהם חצר גדולה ורפת צמודה. במרכז היישוב הוקמו בית העם - מיבנה ציבורי ששימש לתפילה ולצרכים חברתיים - ולצידו מגדל מים. במלחמת העולם השנייה עצרו הבריטים את אזרחי גרמניה ששהו בארץ, ומאוחר יותר סילקו אותם לאוסטרליה. ביישוב הנטוש התיישב גרעין חקלאי של פליטים יהודים מאוסטריה. מי שמתעניין ורוצה לשמוע עוד על הסיפור הטמפלרי יכול לתאם מראש עם קובי פליישמן הגר בבית שהיה שייך למשפחת וגנר, בהמשך הרחוב הראשי מצד שמאל, ופתח בביתו מרכז מבקרים קטן. בעזרת סיפורים ומוצגים קובי מחייה את ימי הטמפלרים.
איך מגיעים
בית לחם הגרמנית
הסיור ממשיך לאורך הרחוב עם הצצה לתוך החצרות והבתים, שחלקם הפכו בשנים האחרונות לצימרים, לבתי קפה או לגלריות. עוברים את בית העם ומגדל המים 2 , וממשיכים ישר (עדיין לכיוון צפון־מזרח) באותו רחוב. לאחר כ-200 מטר פונים שמאלה (צפונה) 3 אל החנייה של חברת "רוה אתגרים ו"ספירולינה" למוצרי סבון. הדרך המובילה לחנייה ממשיכה צפונה אל עבר יער האלונים הנראה ממול. שני הכפרים הנראים לפנים הם חג'אג'רה מימין וכעביה הישר לפנים, בהם יושבים בדואים שהגיעו לארץ מערב הסעודית.
יער אלוני תבור
לאחר 300 מטר נכנסים אל תוך עולם קסום של עצים מלאי השראה. במיסעף הדרכים 4 פונים אל השביל השמאלי ביותר לכיוון צפון מערב. הדרך יורדת מעט ולאחר מכן מתחילים לטפס על גבעה. אלוני התבור שבשמורת בית לחם הגלילית השתמרו כאן הודות לטמפלרים, שהתנגדו לכריתה הפראית שערכו הטורקים בארץ בימי מלחמת העולם הראשונה. ייחודה של השמורה בניגוד המקסים שבין נמנום החורף של עצי האלון והליבנה לבין פריחה ערנית ועשירה של רקפות, כלניות ונוריות.
לב היער
כ־400 מטר של טיפוס מתון מוליכים לגדר בקר, פותחים את השער וסוגרים אחריכם, ומיד מגיעים אל ראש הגבעה 5 , ממנה נשקף נוף יפה של כפרי הסביבה וגבעות אלונים-שפרעם. כאן נוטשים את הדרך ופונים שמאלה (דרומה) עם תלולית עפר בכיוון שני עמודי מתח גבוה. השביל אינו ברור ולכן פשוט צריך לחתוך מהדרך ולהפגש כמה עשרות מטרים אחר כך עם דרך עפר 6 שפונים עמה שמאלה. מי שרוצה ללכת על בטוח ימשיך ב-5 ישר עם השביל הראשי בראש הגבעה ובצומת השבילים בקצה הגבעה יפנה שמאלה בדרך המובילה לכיוון עמודי חשמל. ליד נקודה 6 נמצאת בריכת מים עגולה מבטון ואחריה מתחילים לרדת במתינות (לדרום־מערב) בתוך פריחה שופעת צבעים של עיריות, עיריונים וכתמות. במזלג הדרכים בוחרים בסעיף הימני ויורדים עמו.
לאחר כ־500 מטר מהבריכה מגיעים למיפגש עם דרך עפר רחבה 7 . עוברים במעבר אדם, אין צורך לפרוץ את הגדר, ואם השארתם רכב מאסף הוא יחכה לכם כאן. כדי להגיע לנקודת ההתחלה - פונים שמאלה ואחרי 300 מטר מגיעים אל שער הכניסה של בית לחם הגלילית 8 . פונים שמאלה, נכנסים ליישוב והולכים ברחובו הראשי עד לחניה 1 בה נמצא הרכב.
מרכז מבקרים "בית וגם סיפור" - קובי פליישמן: 04-9532901, 052-3556939. חובה לתאם מראש.

המסלול ביער עובר בשבילים לא מסומנים, ההליכה על אחראיות המטייל. שימו לב למפה ולסיפור הדרך. המסלול אינו מתאים להליכה בין חודש מאי לאוקטובר, אז המסלול מלא קוצים וחלק מהשבילים מטשטשים.

מנקודה 6 ניתן פשוט ללכת דרומה עם הדרך, לעבור גדרות בקר ולהגיע לתוך בית לחם הגלילית, לפנות שמאלה ולהגיע במהרה לחנייה.
רכב איסוף
מומלץ להשאיר רכב בסוף המסלול ולחסוך הליכה מיותרת: ממש לפני שער הכניסה לבית לחם הגלילית 8 פונים שמאלה ונוסעים על דרך עפר עד שרואים שער בקר סגור 7 , שם משאירים את הרכב.

amito5
    מקסים ומרגיע|5 16.04.09
    המושבה מקסימה ופסטורלית עם המון פעילויות נחמדות. על הדרך הראשית ניתן לעשות סדנאת סבונים ונרות, השכרת אופניים,ריינג'רים, רפת גלריות ובתי קפה וכמובן לא נשכח את חוות דרך התבלינים. סיור חביב ומרגיע באוירה נעימה ביותר.

danam_20
    ד"ש מאירופה|4 10.04.09
    המושבה היפהפיה רק הולכת ומשתבחת עם הזמן. גלריות, חנויות ושלל אטרקציות לגדולים ולקטנים. את החלק של הטיול בטבע השארנו לשמורת אלוני אבא וטיילנו רק ברחוב הראשי של המושבה.

TickTack
    לוותר על הטיול ביער|3 10.05.08
    הטיול בכפר יפה אבל קצר מאוד. הטיול ביער חביב, אך כמו שכתב כאן מישהו לפני - מהרגע שהגענו לפסגת ההר לא מצאנו את הדרך שמאלה חזרה לכפר - מה שגרם לנו להמשיך במסלול הרגיל עוד כברת דרך ארוכה עד שחזרנו חזרה לכביש הראשי. כך במקום טיול קליל של 2 ק"מ הפך המסלול למעיק וארוך - של בערך 5 ק"מ - מה שבדיעבד בטוח לא היינו עושים אם היינו יודעים שכך יהיה.

motifr
    מתאים רק לתקופת הפריחה|2 24.04.08

goodlife
    שילוב בין היסטוריה לאומנות|4 14.09.07
    למקום פוטנציאל וקצת עצוב לראות שהבתים היפים של הטמפלרים לא מתוחזקים, למרות זאת הסיור מומלץ בגלל היסטוריה המעניינת של קבוצה זו וכן לשלב אומנות מקומית .

אותהגברת
    תיבת אוצר קסומה בניחוח טמפלרי|5 27.05.07
    כשמהלכים בסמטאות בית לחם הגלילית מבקשים שהזמן ייעצר והשבת לא תיגמר. הבתים מתקופת הטמפלרים, בתי האבן, נראים מלאים סודות וסיפורים, וביניהם פריחה מדהימה בירוק, סגול, אדום וצהוב. לזכות החברה'' במקום ייאמר כי הם דואגים לצייד את המבקר בכניסתו ליישוב בפרוספקט המפרט בדיוק את כל האטרקציות במקום וכיף לעבור מהגלריה לחוות התבלינים, לטעום איזה ג''חנון אצל משפחת ילין ולהיכנס לשמורת יער האלונים לראות את חוות הסוסים של עמית. טיול מקסים לשבתות אביביות.

ארגמנית
    כמו ציור של פעם...|5 24.04.06
    הישוב הציורי מציע סיפור לכל בית, וכל הסיפורים גם יחד נשזרים למקלעת צבעונית אחת, עשירה בדמויות, סיפורים אישיים קטנים וססגוניים ומעל לכל סיפורו של ישוב שקהילה מיוחדת התגוררה בו. סיור מרתק בין בתי הישוב, מלמד הרבה. ובאמצע השביל פגשנו סבתא חביבה רכובה על תלת -אופן רחב מימדים, המציעה תמורת סכום צנוע את עוגות השמרים החמות והמופלאות שלה, הממולאות בנדיבות בפרג ושוקולד, והמזכירות את טעם העוגות של סבתא שלי וסבתא שלך, ושל כולנו...והמראה הזה כנראה שנותר אף הוא רק כאן- בבית לחם הגלילית, שהיא סיפור-ציור-חוויה.

itsapir
    קל להתברבר|3 16.04.06
    הלכנו בכיף ובראש הגבעה לא הצלחנו למצוא את הדרך עליה מדובר. האלונים אינם עצי ענק וגם הפריחה לא היתה משהו. ניתן לוותר.

חיפושתמידי
    עשינו את המסלול היום|4 04.03.06
    בסוף לא הצלחנו להבין איך צריך בדיוק לחזור כי כאמור אין שביל ,אז התברדקנו קצת ,אבל היה כיף והפריחה משגעת! כלניות רקפות וכל טוב הטבע.הילדים נהנו פגשנו בעדר ורועה כבשים , בחרדון ובפרות.לילדים עירוניים לפגוש אותם ככה בטבע ולא בגן חיות זה כבר משהו...

id111li
    פריחה מדהימה|5 26.02.06
    צעדנו המסלול אתמול עם הילדים ופשוט כולם נהנו, ב"דרך הפרות" הם התמוגגו בהאכלת וחליבת הפרות, המסלול בשמורה היה מהנה מאד מזמן לא ראינו כמות כזאת של רקפות וכלניות, בגבעה פשוט המשכנו עד היציאה ומשם ירדנו על דרך העפר עד הכניסה לישוב. הלכנו עם עגלת ילדים ולא נתקלנו בבעיה. מומלץ.