שביל ישראל - מהמכתש הגדול למעלה צין

הועלה על ידי gadibennoon
הר כרבולת. צילום: חנן ישכר
חניון חולות צבעוניים. צילום: חנן ישכר

טיול למיטיבי לכת על רכס המספק תצפית מדהימה על המכתש הגדול ועל בקעת צין. מסלול ארוך, שחשוב לשים לב לסימון בו. טעות קטנה ותמצאו את עצמכם בקצה מצוק שקשה לרדת ממנו

למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד ירוחם
אורך המסלול (ק"מ): כ- 32
משך הטיול: מעל 8 שעות
נקודת הסיום "הרשמית" של המסלול הקודם היתה מצד יורקעם. מכאן ממשיך שביל ישראל אל נקודת הגובה 450 כשהוא צמוד לסימון שבילים שחור. מכיוון שעשינו את הלילה בחניון שעל כביש 225, נתחיל את המסלול כאן, בלי לחזור על עקבותינו: מול חניון הלילה 1 יש שלט המכוון דרומה אל "הסנפיר". חוצים את הכביש והולכים בשביל שחור בעקבות השלט. אחרי כחצי קילומטר מגיע השביל לנקודת גובה 450. מכאן מתחילים לעלות במדרון הכרבולת בשביל עם סימון שחור ועם סימון שביל ישראל. מימיננו ניצב מצוק באורך כמה עשרות מטרים והוא מסוכך על ראשינו. כאשר המצוק מסתיים, אנחנו ממשיכים ללכת על קו הרכס, בין גבעות הקירטון של בקעת אורון (משמאל) לבין המכתש הגדול (מימין). ממקומנו הגבוה אנחנו צופים על המכתש כאילו היה צילום אוויר.
כשני ק"מ אחרי נקודת גובה 450 2 אנחנו פונים שמאלה ויורדים אל חניון הלילה ליד מפעל אורון. ליד שער המפעל יש ברזייה, אל תשכחו להצטייד במים. לטובת המטיילים הוקם גם מתחם מנוחה עם ספסלים וצל ועם ארונות לאפסון ציוד, את המנעולים תביאו איתכם. הירידה לאורון נעשתה לצורך עלייה. אחרי ההצטיידות במים אנחנו חוזרים ומטפסים להר כרבולת. בסוף העלייה מצטלב שביל ישראל בשביל מסומן כחול 3 , וכאן הוא פונה שמאלה, ומתחיל לעלות ולרדת על הכרבולת. כ־5 ק"מ אחרי הפנייה שמאלה אנחנו חוצים את נחל מדור ועולים על שביל מסומן כחול4 .
לאחר חציית נחל מדור אנחנו מתחילים לעלות במדרון תלול, ומגיעים בתוך מאות מטרים ספורים אל נקודת גובה 682. כאן הסימון הכחול מתחלף בסימון אדום, וכאן מתחילה גם ירידה מתונה. אם נסתכל על האדמה, נראה מאובנים של צדפות ושל חלזונות. פעם, מתברר, היה כאן ים. עוד קילומטר נראה סלע דמוי שן ניצב מעל המכתש, ואנו נלך אליו ונמשיך בדרך על קצה מצוק. רוח חזקה מכה בפנינו וצריך להיזהר, כי קו הרכס צר כאן מאוד ורוחבו מגיע לעיתים לשניים־שלושה מ'. מימין תהום, משמאל מדרון תלול, ואנחנו הולכים ביניהם כמו על להב של סכין.
עוד קילומטר אחד והשביל יורד מן המצוק. קו הרכס נעשה רחב יותר. הסימון כאן טוב, וחשוב יותר מתמיד לשים לב אליו. בכל פעם שאנחנו מתקרבים לאחד הנחלים היורדים מהרכס אל בקעת צין, הסימון לוקח אותנו ימינה וחוסך מאיתנו ירידה אל ערוץ שאיננו אמורים להיות בו. אם תפספסו סימון, אתם עלולים לפספס מעקף של ואדי, למצוא את עצמכם בערוץ תלול היורד אל בקעת צין ולבזבז הרבה זמן ואנרגיה על החזרה אל השביל.
כאילו הסתכלנו על העולם בזווית חדה
כארבעה ק"מ אחרי נקודת גובה 682 השביל מתעקל שמאלה 5 ויורד לצד האפיק של נחל עפרן. בהתחלה הירידה קלה למדי, אבל אחרי קילומטר 6 אפיק הנחל כמו נשבר ואנו עומדים לפני רצף של מדרגות סלע. האפיק קניוני, והירידה קשה ומעוררת את ההרגשה שאנחנו הולכים בניגוד לחוקי המשיכה. שכבות הסלע שהקניון חתור בהן נטויות בשיפוע חד, ואנו יורדים באלכסון הזה וכמו מסתכלים על העולם בזווית חדה.
עוד מעט ואנו מגיעים למפל שגובהו חמישה מטרים, ומתחתיו גבים עם מי גשם ירקרקים. הירידה תלולה, אבל מישהו תקע מדרגות ברזל בסלע והן מאפשרות לנו לרדת ללא סיכון אל הגבים. מהגבים עולה השביל מעט כדי לעקוף קטע מסוכן ואז חוזר לערוץ וממשיך לאזור של גבעות קירטון המציינות את סוף הירידה 7 .
השביל האדום ממשיך לרדת בנחל ומתקרב לקו מתח גבוה. כאן פונה השביל האדום שמאלה, ואילו שביל ישראל ממשיך ללכת דרומה עם הנחל ומביא אותנו אל חניון לילה 8 . אם הצטיידתם במספיק מים, זה הזמן לחגוג עם מרק נפלא ואולי גם להתכונן לשינה הרחק מהרוחות החזקות שעל קו הרכס. מחניון הלילה אנחנו ממשיכים ללכת בדרך עפר לכיוון דרום־מערב, ולאחר כקילומטר פונים ימינה ומתחילים לטפס. שלושה ק"מ של טיפוס יביאו אותנו אל נ"ג,334 9 ובה נפסיק לטפס ונפנה שמאלה אל שביל מסומן שחור
כמעט קילומטר אחר־כך מצטרף אלינו מימין שביל מסומן כחול 10 , וצבע השביל משתנה לכחול. אחרי עוד שני ק"מ מצטרף אלינו מימין שביל אדום 11 , וצבע סימון השביל שלנו מתחלף לאדום. השביל האדום מתעקל דרומה ומכניס אותנו ליובל של נחל צין, ואחרי קילומטר לערך אנחנו חוצים את אפיק נחל צין ויוצאים אל מישור רחב. כעת אנחנו הולכים באגן הניקוז של נחל צין, ורואים הרחק לפנינו את הצוקים הלבנים שעל גדות הנחל הרחב הזה. כמה עשרות מטרים אחרי היציאה מהנחל אנו פונים ימינה ועולים על דרך רחבה, המסומנת גם היא באדום 12 .
2.5 ק"מ על הדרך הרחבה וסימון השביל משתנה לשחור 13 . עוד כ–1.5 ק"מ ומהדרך מסתעף שמאלה שביל כחול, שנועד לקחת אותנו סוף–סוף לחניון הלילה הקרוב: עשר דקות הליכה והשביל הכחול מצטלב עם דרך רחבה מסומנת ירוק, שבצמוד לה נמצא החניון 14 . אם אתם מצוידים ללינת לילה ויש לכם די מים להמשך המסלול, אתם יכולים להתחיל להתארגן לשינה. אם נגמרו לכם המים או שאתם זקוקים למקלחת ומיטה עם סדינים, אל תפנו מהדרך השחורה אל השביל הכחול, אלא המשיכו בדרך השחורה. לאחר כ– 1.5 ק"מ תגיעו אל הצטלבות שבילים, ששלט דרכים ניצב לידה, ולכו לפי השילוט לכיוון שדה בוקר. עלייה של כחמישה ק”מ במעלה צין, ומכאן קצרה הדרך למדרשת שדה בוקר, ולכל הפינוקים שמציע בית–ספר שדה שפועל בה.

קרןהפוך
    להציל את מארק וואטני|5 25.02.17
    חוייה מתקנת: הליכה מדרום לצפון: עלייה בעפרן אתגרית ומפחידה בטרוף. המשך הליכה מאתגרת ומעייפת עם נוף מרהיב. 19.12.15 ההליכה על רכס הכרבולת בשיפוע מאמצת את שרירי השוקיים אך המראות הניבטים נפלאים. הירידה מהכרבולת זה ממש נופי מאדים. גושי אבן יוצאים מהאדמה בצורה מאונכת. צודק המבקר הקודם בקשר לקיטוע: הלכנו הכל כמקטע אחד ובמשך 3 שעות בחשיכה ירדנו במצוקי העפרן.

achav
    נחל עפרן וכרבולת בשני חלקים|5 31.03.14
    28-2-2014 הלכנו מאורון על גבי רכס הכרבולת עד לאוכף נחל מדור. משם ירדנו דרך נחל מדור וחתכנו לכיוון מפעלי הפוספטים, שם חכתה ההסעה. סך הכל חמש שעות לא קשות מידי, בנופים מדהימים. המטרה הושגה, ללכת בכיף בלי לשבור את הרגליים בקטע הקשה ביותר בשביל. ללא ספק אחד הקטעים היפים והמרשימים. לאור המאמץ הלוגיסטי שווה לשקול היטב את הקיטוע. 28-3-14 הלכנו את רכס הכרבולת ונחל עפרן. השארנו רכב אחד לאורך מסילת הברזל של אורון ושני בחניון נחל מדור. בסוף היום גם מצאנו אותם. נחל עפרן היה מדהים ועמוס בגבי מים. העלייה בנחל קשה וגם הטיפוס אל הרכס. נופים מרהיבים נדירים. שש שעות הליכה בסך הכל. אתגרי.

meron16
    ה-כ-ר-ב-ו-ל-ת|5 01.02.12
    מדן ועד עכשיו זה ללא ספק היום הקשה ביותר אך המדהים ביותר. הנוף מדהים וההליכה על קו המצוק, לעיתים בשיפוע פשוט עוצרת נשימה. מסע אל בטן האדמה בין שכבות סלע, צורות וצבעים והמון מאובנים. אך ורק למטיבי לכת. חובה להתחיל עם אור ראשון. 10 שעות. נחל עפרן מלא חוויות וההליכה בו איטית בגלל הרבה בולדרים, שיפועים חדים וסולמות. סיימנו בתחתית הנחל. ולמחרת המשכנו עד מעלה צין.

nadavlevin
    מסלול קשה אך מדהים|5 26.02.11
    אחד הקטעים הקשים בשביל ישראל, אם לא הקשה שבהם. אנחנו התחלנו בחניון הלילה באורון (את הסנפיר הגדול חיברנו לקטע הקודם - מכביש מעלה העקרבים, דרך נחל חתירה, לאורון). ההליכה מאורון עד חניון הלילה בנחל מדור נמשכה כ-10 שעות, אורכה כ-21 ק"מ, והיא וכללה כ-1,500 מ' עליה (מצטברת). ההליכה על הכרבולת מספקת תצפיות מדהימות למכתש הגדול, והירידה בנחל עפרן היא אתגרית מאד (הרבה יותר ממה שאפשר להבין מתיאור המסלול באתר "מפה". בחניון נחל מדור אספה אותנו משאית "ספארי", שהחזירה אותנו למכוניות שחיכו באורון. את המשך המסלול (לכיוון מעלה צין) השארנו לפעם הבאה.