שביל ישראל - מעין שביב למצפה רמון

8.4

אל המכתש הגדול בעולם

טיול של עליות וירידות על קו פרשת המים בין נחל עקב ונחל נפחה, טבילה הגונה בגב הענקי בקניון נחל חווה, עלייה דרך ה"סדקים" אל מעלה מחמל, תצפית ראשונה על מכתש רמון, ומשם על שפת המכתש אל העיר, שלרוע המזל עדיין רחוקה
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ליד שדה בוקר
אורך המסלול (ק"מ): כ- 40
משך הטיול: מעל 8 שעות
ליד עין שביב 1 יש צומת של שבילים: שביל כחול פונה מערבה לעבדת, שביל ירוק הולך צפונה לשדה בוקר, ושביל שחור עולה בנחל זיק דרומה. השביל השחור הוא השביל שלנו. השביל צר כמו סכין, ומנצל את הערוץ המתון יחסית של נחל זיק. הוא מטפס בין רכסים חומים־חתוכים, ונפגש לאחר כ- 2 ק"מ עם דרך עפר רחבה מסומנת כחול. זוהי דרך הנפט (ציר הנפט), שנפרצה בעת הנחת קו צינור הנפט מאילת לאשקלון. במיפגש השבילים נגלית לעינינו אלה אטלנטית גדולה, באה בימים. מי היה מאמין שנמצא אחת כזאת דווקא כאן, באמצע הצחיחות. על כן אנחנו חולקים לה את הכבוד הרב המגיע לה, ונחים דקות ארוכות בצילה.
אנחנו ממשיכים בציר הנפט (סימון השביל שחור). הרכס הנמוך משמאלנו הוא מצוק הצינים. הערוצים החרבים משמאל הם יובליו של נחל צינים, ואילו הערוצים הבאים ניחרים מיובש מימין הם יובליו של נחל חווה. עוד כ- 2 ק"מ ואל הדרך שלנו מתחבר שביל מסומן שחור, שבא משמאל ונקרא מעלה הנחש הצמא 2 . לאן מוביל הנחש? לעין שרב. "עין" זה מים וזה טוב, אבל "צמא" ו"שרב" מפתים אותנו פחות. לא פלא שאנחנו נשארים נאמנים לדרך הנוחה שלנו, שמשנה את צבעה לירוק. עכשיו אנחנו הולכים על רמה, שיש ממנה תצפית יפה ורחבה על האזור כולו.
קפה בחיקה של חווה
עוד כ- 4 ק"מ של הליכה נוחה בדרך היפה שלנו (דרכי עפר רבות מתחברות לדרך שלנו מימין) ואנחנו מגיעים לצומת שבילים משולט 3 . אנחנו פונים שמאלה, אל דרך מסומנת שחור, ואחרי כחצי קילומטר פונים שמאלה לשביל מסומן כחול, שיביא אותנו לנחל חווה. השביל עובר בזהירות בגובה של כמה עשרות מטרים מעל הקניון העמוק של נחל חווה, ואחרי כחצי קילומטר מגיע אל מעבר צר שלוקח אותנו אל הערוץ עצמו. זהו שביל סלעי, שהולך על דרגש סלע צר ועוד מעט יתפצל לשניים 4 : ימינה אל עין חווה, שמאלה אל גבי חווה. שביל ישראל פונה ימינה, אבל אנחנו פונים שמאלה, לסטיית חובה אל גבי חווה.
אנחנו הולכים עכשיו בקניון של נחל חווה. קירותיו הזקופים מתנשאים לגובה של כ־50 מ', וסוגרים על מעבר צר שרוחבו כ־10 מ'. קריר כאן וכמעט אפלולי - חוויה מרעננת אחרי השעות שעשינו בשמש הקופחת. עוד מעט ואנחנו עוברים ליד שלושה עצים, שנראים כמו עצי תאנה. בעבר סברו הבוטנאים כי אלה עצי פיקוּס בת־שיקמה הנדיר, והיום ידוע שאינם אלא עצי תאנה.
ממשיכים בקניון עד שהדרך נחסמת על־ידי מפל שגובהו כ־20 מ'. לרגליו יש גב גדול, שיוצר בריכה מפתיעה ומענגת (גב חווה). בגלל קירות הסלע הגבוהים הסוגרים על הבריכה, מימיה כמעט קפואים גם בקיץ. הפיתוי גדול, אבל כמוהו גם הקור. הנועזים שקפצו למים, מטיילים שהגיעו לפנינו, מנסים לשדל אותנו להיכנס. נראה, אולי בקיץ. במקום כזה, גם אם לא מתרחצים, אי אפשר לוותר על הפסקת קפה ומנוחה ממושכת. אין כמו הצל הקריר הזה. הוא נותן כוח להמשיך.
בסוף הביקור בגב חווה אנחנו חוזרים על עקבותינו ושבים אל התפצלות השבילים 4 . כאן אנחנו חוזרים למסלול של שביל ישראל וממשיכים ללכת בנחל חווה לכיוון צפון־מזרח. לאחר כקילומטר מתעקל קניון הנחל בזווית חדה של כמעט 90 מעלות דרומה, והשביל יוצא ממנו ימינה כדי לעקוף מפולות של בולדרים שצנחו לערוץ מהקירות הגבוהים. אחרי המעקף הזה חוזר השביל אל הנחל, עובר בין שיחי רותם ירקרקים־אפורים ומגיע אל צומת שבילים 5 : השביל הכחול ממשיך בנחל לעין חווה, ואילו אנחנו פונים ימינה אל שביל מסומן ירוק שעוזב את האפיק של נחל חווה. השביל עולה בערוץ מתון ומגיע לרמה, שסדקים רבים חרוצים בה. מה שנראה כמו סדק תמים יכול להתגלות כסדק שעומקו כמה עשרות מטרים. חשוב להישאר צמודים לסימון השביל ולא לסטות ממנו. ואסור כמובן לנסות לעשות את הדרך הזאת בלילה.
על הקצה
השביל ממשיך בעלייה מתונה, ומגיע אחרי כ־3 ק"מ אל צומת שבילים: דרך רכב מסומנת אדום פונה שמאלה למעלה נוח, ואילו אנחנו ממשיכים ישר על דרך מסומנת שחור שהולכת דרומה. אחרי כחצי קילומטר נראה שרידים של מיבנה קדום משמאל לדרך. כנראה שרידים של בריכת אגירה ששימשה את החיילים שישבו בתקופה הנבטית במצד מחמל הסמוך. מעט אחר־כך מסתעף מהדרך שביל מסומן ירוק, הפונה שמאלה אל מצד מחמל.
אנחנו ממשיכים בדרך השחורה, ומגיעים לאחר עוד כמה מאות מטרים אל ראש מעלה מחמל 6 ואל התצפית הנהדרת שיש ממנו על מכתש רמון. התצפית מבהירה למה היתה הנקודה הזאת חשובה כל כך, ולמה הקימו את מצד מחמל כדי לשמור עליה: כאן טיפסה דרך הבשמים ממכתש רמון אל רמת נפחה, בדרכה הארוכה לנמל עזה; וכשהגמלים מושכים ומתנשפים במעלה ההר, והראיסים מזרזים אותם, קשה לשודדי דרכים לעמוד בחיבוק ידיים.
את העיירה מצפה רמון לא רואים מכאן. לא פלא. המרחק אליה הוא כ־20 ק"מ, והדרך המסומנת שחור תיקח אותנו אליה כשהיא מתנהלת על שפת המכתש הגדול בארץ. לאורך הדרך יש המון תצפיות נהדרות ושלל הצבעים של קרקעית המכתש מגרה את העין, אבל היינו שמחים אילו בא מישהו לקחת אותנו מכאן. אחרי הכל, כבר עשינו דרך ארוכה והקפצה שכזאת היתה חוסכת לנו חמש־שש שעות של הליכה (הדרך מהנקודה הזאת עד מצפה רמון טובה גם לרכב גבוה ללא הנעה קידמית, שנהגו מספיק סבלני). לפעמים, ננחם אתכם, אפשר לעצור כאן טרמפ.
אחרי כ־17 ק"מ מתחילים לראות את סימני העיר. תחילה מופיעות האנטנות. אחר־כך מתגלים גגות בתים. רואים גם את המיבנה של מרכז המבקרים, המתנשא מעל מעלה העצמאות העולה מהמכתש. אבל לפני כן עוד מזומנת לנו חוויה אמנותית: הפארק לפיסול מדברי 7 . יוצרים מקומיים ולא־מקומיים יצרו כאן פסלים סביבתיים שמדגישים את הודם ותפארתם של ההר והמכתש. מושכת עין במיוחד היא מעין שדרה של סלעים ענקיים שיצר הפסל עזרא אוריון ב־1986. סלעים חזקים, גדולים מאוד, שמובילים אותך כמו במסדרון אל שפת מכתש רמון. למטה — התהום.
אורכו של גן הפסלים כקילומטר אחד. בסופו עובר שביל ישראל בין מגרש הכדורגל המקומי (משמאל) וחורשת קק"ל (מימין). מצב הדשא במגרש רחוק מלהיות מזהיר. בחורשת קק"ל גדלים עצי אורן, ויש בה גם ברזייה וכמה שולחנות פיקניק. קצת אחרי מגרש הכדורגל, ומעט לפני שדירות קק"ל, אנחנו פונים שמאלה, עוקפים תחנת דלק וחוצים את שדירות קק"ל. משמאל לכביש, ליד תחנת המשטרה המקומית, ניצב שלט הדרכה של שביל ישראל. הוא מפנה אותנו שמאלה, אל מרכז המבקרים של מצפה רמון8 . הגענו.

achav
    קטע נדיר ביופיו|5 17.01.15
    15-5-15 משפת המכתש לחניון לילה חווה. התחלנו ללכת ממצפור הפקק על שפת מכתש רמון. בשבוע שלפני ירדו גשמים ולפני כן שלג. חוויה מיוחדת ללכת במדבר הרטוב. הדרך למצד מחמל נוחה ומעניינת. משם ירדנו לסדקי חווה ולנחל חווה. הסדקים והקניון והגבים והמפל פשוט מרהיבי יופי. פינה נדירה שאסור לפספס. לקינוח יום מרתק הוקפצנו ברכב האיסוף למאגורות נחש צמא. מקום מעניין בפני עצמו. מי שמצליח להגיע, מומלץ להיכנס ללא אור כמה שיותר עמוק. חוויה חושית יוצאת דופן. למחרת הלכנו לאורך שפת המכתש 15 קילומטרים עד לבית ספר שדה במצפה רמון. הליכה נוחה לאורך מצוקי המכתש, גן הפסלים וטיילת מצפה רמון תענוג לראות את עיר המדבר מתפתחת.

meron16
    מדבר כמו שמדבר אמור להיות|4 21.04.12
    שימו לב תיאור המסלול כאן מטעה. המסלול קשה ומתיש. טיפוס מעין שביב עד לדרך הנפט לא קל ואף תלול בלא מעט מקרים. פוגשים את דרך הנפט לארוחת בוקר ואז מתחילה הליכה ארוכה מלאה בג'יעג'ועים עם עליות תלולות חשופות לשמש המדבר שמביאות אותנו תשושים ומותשים למפגש עם נחל חוה. השביל היורד לנחל חוה עובר על המצוק והירידה עצמה תלולה. לא לוותר על הגיחה לגב (כ-300 מ' לכל כיוון) שם הולכים בין המצוקים, ארוחת צהרים בגב. חוזרים להתפצלות וממשיכים בנתיב בנחל היפה, הטיפוס אינו קל בכלל, תחילה יש לא מעט בולדרים ואח"כ עליה די תלולה בין הסדקים. אחרי העליה יש כ-4 ק"מ עד המפגש עם מעלה נוח שם פגשנו את הג'יפים.

nadavlevin
    שביל ישראל מעין עקב למצפה רמון|4 30.04.11
    אנחנו התחלנו את הקטע הזה בעין עקב, וסיימנו למחרת במצפה רמון (כ-40 ק"מ ארוכים). הפנינים במסלול הזה הן עין עקב, גב חווה, עין חווה (מקום קסום, מומלץ מאד לסטות אליו, וגם לגב חווה) והתצפיות למכתש רמון (כולל מצד מחמל). עם זאת, המסלול כולל קטעים ארוכים על דרכי עפר שאינו מעניינות במיוחד, וחלק והאטרקציות בכלל אינן על תוואי השביל..

batami
    שדה בוקר למצפה רמון|4 12.02.06
    מסלול ארוך, מתאים בשינויים קלים דוקא לטיול אתגרי של אופני הרים, או לטיול ברכב 4X4 עם עצירות מדי פעם לטיולים קצרים בסביבה. עם זאת, אין לותר על עין שביב, מערות נחש צמא, גבי חווה ומיצד מחמל שבדרך.

efratt77
    נחל חוה- חוויה מדהימה|4 12.02.06
    הלכנו כ- 52 ק"מ, בין נחל צין למצפה רמון, כנראה רק כדי להגיע לקניון היפה של נחל חוה. מומלץ. חוץ מזה- ההליכה הממושכת על שפת המכתש מתישה ונקודות המפגש עם נוף המכתש משובבות את הנפש אך מעטות מדי.