שביל ישראל - מספיר דרך ברק וורדית לשיזפון

8.5

קניונים מתחרים

פרידה מחודשת מהציוויליזציה למען טיול ארוך מאוד ויבש מאוד, ולכן יכול להתפרס על שלושה ימי הליכה, בערבה ובמישורי פארן. הבונוס הוא הרפתקה בשני קניונים נסתרים, שבאחד מהם אפשר גם להתרחץ
למידע נוסף ולכל מקטעי שביל ישראל היכנסו לעמוד השביל באתר מפה.

מקום: ספיר
אורך המסלול (ק"מ): כ- 83
משך הטיול: מעל 8 שעות
המסלול הנוכחי ארוך מאוד ויבש מאוד, וחיוני להצטייד לקראתו במים רבים ככל האפשר. עניין נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא העונה, מזג האוויר ושעות ההליכה. בערבה חם בדרך כלל, וההליכה בה בשעות הצהריים מייגעת ומתישה. כדאי לפיכך לצאת מוקדם ככל האפשר, ולנצל את שעות שיא החום למנוחה בשטח. בכל אופן, לנוחיותכם חילקנו את המקטע הארוך לשלושה ימי הליכה אפשריים.
ועכשיו לדרך. כדי להגיע אל נקודת המוצא של הטיול נכנסים אל כביש הגישה למרכז ספיר והולכים אל שער הכניסה ליישוב 1 . ליד השער מסתעפת מהכביש דרך עפר מסומנת כחול, העוקפת את היישוב ומתחברת אחרי כ־2 ק"מ אל דרך מסומנת אדום 2 . כאן פונים שמאלה, אל הדרך האדומה, ומתחילים ללכת בה לכיוון דרום.
הדרך מישורית. הנוף הוא נוף גבעות מתון. אחרי כ־2 ק"מ רואים משמאל את המיבנים של אזור התעשייה ספיר. עוד כ־2.5 ק"מ והדרך חוצה ערוץ של נחל ועוברת בשטח דמוי סוואנה. השביל מסייר מעט בין שיחי רותם ועצי שיטה, מתקרב אל גבעה בולטת בנוף המישורי, ואז פונה חדות ימינה 3 וכבר מתעקל שמאלה אל תוך ערוצון חסר שם העובר לרגלי הגבעה. אחרי עוד כקילומטר, כשהדרך מתעקלת שוב ימינה, מתברר שכל מטרת הפניות האלה היתה עקיפת הלולים של קיבוץ צופר, כדי שלא להפריע את מנוחת התרנגולות. איך הן גדלות בחום הזה?
מוכרחים להמשיך ללכת
הדרך האדומה ממשיכה דרומה. על הקרקע נראים סימני לחות, וזה סימן שאנחנו נמצאים כרגע על "ציר המעיינות". יש כאן מעיינות תת־קרקעיים רבים, שמימיהם מכלכלים את שפע הצמחים שכאן. פחות מ־3 ק"מ מדרום ללולים נעבור ליד שלט, המבשר שאנו מתקרבים אל דרך הבשמים. מימין נראית גבעה נמוכה, ועליה שרידים של מיבנה קדום. אנחנו כבר קרובים מאוד לחורבת מואה.
עם הגיענו לרגלי החורבה חוצה את הדרך שלנו דרך מסומנת שחור, ההולכת מערבה על הנתיב של דרך הבשמים. ליד מיפגש השבילים יש מגרש חניה שבו תוכלו לקשור את הגמלים, שביל מדרגות המטפס אל חורבת מואה, וגם חניון עם עצים אחדים ושולחן פיקניק אחד. שביל ישראל ממשיך לרדת דרומה. במרחק של כ־4 ק"מ מדרום למואה מתחברת אלינו משמאל דרך עפר מסומנת ירוק 4 , ואנחנו יורדים אל האפיק הרחב של נחל עשוש.
ליד הצטלבות השבילים גדלה שיטה מצלה, שמזמינה אותנו להפסקת קפה. ציפורים סקרניות באות לברך את הבאים, ובחורף יש כאן מרבדי פריחה של חרדל הבר. הדרך האדומה ממשיכה בנחל עשוש. הסימון כאן דליל למדי. צריך פשוט להיצמד אל קיר הנחל ולהמשיך דרומה. עוד כ־2.5 ק"מ של הליכה רגועה ומוצלת והערוץ נפתח.
כאן נפגשת הדרך שלנו עם דרך מסומנת שחור הממשיכה ימינה אל תוך נחל עשוש, וכאן גם נפרדת הדרך שלנו מנחל עשוש ומטפסת על גבעה כדי לחצות אוכף קטן. טרסות מאולתרות, וסימנים שחורים של צמיגים על הסלעים במעבר הצר הזה, מלמדים על הקשיים שיודעים הג'יפאים המתעקשים להשחית כאן את כלי רכבם.
הנוף כאן חדגוני למדי, אבל ההליכה (אם לא חם מדי) נעימה למדי, כמעט מדיטטיבית. כ־2 ק"מ אחרי הפרידה מנחל עשוש מכניס אותנו השביל לערוץ של נחל צופר 5 . הנחל רחב ונוח, וצופה על רמת צופר במזרח ועל רמה גבוהה יותר במערב. הרמה הזאת מוכרת בכינוי רמת זעף, אם כי היא לא נראית זעופה כלל. לאחר כ-8 ק"מ במפגש דרכים, פונים מזרחה, שמאלה, אל דרך מסומנת ירוק ולאחר כ-2.5 ק"מ, כבר קרוב מאוד לכביש הערבה, פוגשים בנחל ברק 6 . כאן יש חניון לילה בשטח הפתוח שיכול להוות נקודת לינה למי שהספיקה ההליכה היומית.
שני קניונים בכרטיס אחד
יום ההליכה השני (או שמא המשכו של יום ההליכה הראשון) ממשיך עם פנייה חדה ימינה, לכיוון דרום-מערב, אל דרך עפר מסומנת כחול העוברת לצד נחל ברק. מתחילים בהליכה הארוכה שתוביל בסופה לגולת הכותרת של המקטע, הסיבה העיקרית למסע הממושך עד כה, והיא הקניון היפה של נחל ברק. לאחר כ-5.5 ק"מ אנחנו מגיעים לשלט המפנה רכבי שטח שמאלה לנחל פארן. לא צריך למהר. נבקר גם שם. פחות מקילומטר אחר־כך מפתיע אותנו שלט ירוק. כתוב עליו "מגרש חניה". הנחנה? הנמשיך? נמשיך. עוד כ-2 ק"מ ואנחנו מגיעים אל עץ שיטה רחב ומצל. ננוח כמובן בצילו.
השביל מתעקל כאן ימינה ומגיע לאחר עוד כקילומטר אל צומת שבילים: כחול ישר לתוך הקניון, וירוק שמאלה עוקף את הקניון מדרום. אנחנו ממשיכים בכחול, אל תוך הקניון. קירות הנחל מתקרבים אלינו, מתגבהים מעלינו. עכשיו אנחנו מטפסים בסידרה של ארבעה מפלים יפים, דמויי מרזב. גובהו של הנמוך שבהם 5 מ', ואילו הגבוה שבהם מתנשא לגובה של 20 מ'. מדרגות מתכת מקלות על הטיפוס, ואל המפל האחרון עולים בסולם חבלים. הגבים לרגלי המפלים הגבוהים מלאים מים ירקרקים, אבל אחרי הדרך הארוכה והצחיחה שעברנו, צבעם לא ירתיע אותנו מטבילה הגונה.
השביל יוצא מקניון נחל ברק ומטפס אל ראשו. ליד ראש הקניון יש צומת שבילים 7 . אנחנו ממשיכים עם השביל המסומן כחול לכיוון דרום־מערב. לאחר כקילומטר אנחנו חוצים דרך מסומנת אדום, ולאחר עוד כ־400 מ' חוזרים ופוגשים את הדרך האדומה. הפעם אנחנו הולכים עליה מעט, ואחר־כך נפרדים. בקיצור, מנהלים איתה רומן קצר טווח ולא משמעותי.
לאחר כקילומטר עולים שוב על הדרך האדומה, ולאחר כ־2 ק"מ עליה מגיעים למיפגש נוסף עם שביל מסומן כחול ולפרידה נוספת מהדרך האדומה: הדרך האדומה, המיועדת לג'יפאים, פונה שמאלה כדי לעקוף מצוק צר ולא גבוה. אנחנו, הפטורים מתסבוכות של ג'יפאים, פונים ימינה אל שביל מסומן כחול וחותכים את המצוק הצר.
כחצי קילומטר אחר־כך נפגוש שוב את הדרך האדומה, ונחצה אותה בלי להניד עפעף: היא ממשיכה ימינה אל נחל חדוד, ומדלגת בתוך כך על הקניון היפה של נחל ורדית שלפנינו. לא כן אנחנו.
נקודת מים: על כביש 40, ליד הק"מ ה–40, יש תחנה של חברת מקורות ובה ברז.
מים פלוס: כ־11 ק"מ מדרום לצומת ציחור נמצא אשראם במדבר (שיטים). במקום חדרי אירוח ממוזגים, אזורי קמפינג עם מקלחות חמות, אוהל מדיטציה הפונה לנוף, חדר אוכל המגיש ארוחות צמחונית, וגם כמובן מים.
השביל הכחול עולה על אוכף קטן ופונה שמאלה 8 , אל שביל חצוב בסלע היורד בתלילות אל קניון נחל ורדית. הקניון נמצא במרחק כמה עשרות מטרים מאיתנו, אבל לא רואים אותו עד שמגיעים אליו ממש. מלמעלה נראה רק סדק צר בסלע, ואז הקניון העמוק כאילו נבקע לפתע תחת רגלינו. מדרגות עוזרות לנו להגיע אל ראש מפל בקניון, ומכאן יורדים בסולם מתכת אל גב עמוק שנמצא לרגלי המפל. כמה דקות של התאוששות בצד הגב היבש הגדול, ואחר־כך הליכה בקניון וירידה בסולם קצר יותר אל גב נוסף. וממנו, שוב בעזרת מדרגות, אל תחתיתו של הקניון היפה הזה.
אורכו של קניון נחל ורדית כמה מאות מטרים, והוא נחשב לאחד היפים שבקניוני הנגב. בקניון מפותח נקיק יפה, שהמרחק בין קירותיו מגיע במקומות אחדים למטרים ספורים. הקירות בנויים אבן חול, ואבני צור כהות משובצות בהם וכמו מקשטות אותם. לאחר כמה מאות מטרים של קסם וקרירות מתרחקים קירות הנחל זה מזה, והשביל מושך שמאלה ומעלה אותנו אל רחבת חניה קטנה מעל מקום המיפגש של נחל ורדית עם נחל פארן.
עם היציאה מקניון נחל ורדית עובר שביל ישראל במישור שרוחבו כמה מאות מטרים. זהו האפיק של נחל פארן, שאורכו כ־240 ק"מ והוא גדול נחלי האכזב בארץ ישראל. אחרי כ־1.5 ק"מ מסתעפת מהדרך שלנו דרך עפר מסומנת שחור, שהולכת מזרחה אל מושב פארן. אנחנו ממשיכים דרומה בדרך הכחולה, ואחרי עוד כ־2 ק"מ מתעקלים ימינה עם הערוץ של נחל פארן 9 . באזור זה נעשה הערוץ של נחל פארן צר יותר, והדרך כאן קצת חולית. לאחר עוד כקילומטר מתחברת אל הדרך שלנו דרך מסומנת שחור, שהולכת מערבה אל נחל פארן (אנחנו ממשיכים בדרך הכחולה), ולאחר עוד כחצי קילומטר הדרך שלנו מתעקלת שמאלה, עוזבת את נחל פארן ונכנסת ליובלו נחל ציחור.
נחל ציחור חוצה כאן את רכס מנוּחה בפרוזדור צר, בין קירות סלע זקופים. ערוצו יפה, ולאורכו עצי שיטה ושיחי אשל ורותם וסילון קוצני. כ־5 ק"מ של הליכה בנחל ציחור, והדרך הכחולה מגיעה אל כביש מספר 40 10 . בשלב זה סיימנו הליכה של כ־18 ק"מ, ומחכים לנו עוד כ־30 ק"מ קשים ויבשים ולא מעניינים. הגיע הזמן למצוא איזה עץ סביר, ולנוח לקראת מסלול היום הבא: עם הפגישה עם כביש 40 חוצה שביל ישראל את הכביש, והולך דרומה בדרך מסומנת אדום: 300 מ' של הליכה ואנחנו בחניון לילה, מתארגנים לשינה באמצע המדבר.
אספרסו "אילי" ממתין על הבר
היום השלישי של הטיול נועד בעצם לקיצור טווחים. שלא כמו הימים הקודמים, הוא משעמם למדי ועובר לצד כביש מספר 40. אין ברירה, צריך פשוט לעבור את היום הזה. הטיול נפתח בחניון הלילה מדרום לכביש 40 10 . מכאן ממשיך שביל ישראל דרומה לצד הכביש. המסלול מישורי ומשמאל כבר אפשר לראות את הצללים הכחלחלים של מצוקי נחל הערבה. אנחנו עוברים ליד מינחת המסוקים של מחנה שיזפון. קצין חשדן יוצא מהבסיס ומבקש לברר את זהותנו לאחר שראה אותנו מצלמים את הסימון של השביל, פשוט כי אין משהו אחר לצלם.
28 ק"מ מפרידים בין צומת ציחור וצומת שיזפון 11 . שום דבר נורא לא יקרה אם תעשו אותם בנסיעה. בצומת שיזפון נמצא הפונדק של קיבוץ נאות סמדר. אם התאפקתם עד עכשיו, תמצאו כאן שירותים נקיים. אם לא שתיתם קפה עד עכשיו, תמצאו כאן אספרסו של "אילי". ויש גם לבּנה וגבינות, לחם הנאפה כאן וגלידות יוגורט מצוינות. אחרי הדרך היבשושית שעברנו בשעות האחרונות, הפונדק של נאות סמדר הוא נאת מדבר של ממש. בעייתו היחידה - הוא נסגר בחמש בערב. המעוניינים להשאר כאן ללון יוכלו לעשות זאת בחדר לינה פשוט ומשותף, ללא תשלום, שהקצו בקיבוץ נאות סמדר למטיילי שביל ישראל.

קרןהפוך
    מציחור לשזפון|3 25.03.17
    נכון זה קטע שבכל מקום כתוב לוותר עליו אבל יש קטעים לא פחות משעממים למשל מפורה לדבירה או משזפון לשחרות. חילקנו ליומיים ביום הראשון משיטים לצומת ציחור מסלול נחמד עם נוף יפה של הרים בצבעים שונים, ולאורך המסלול פריחה מדברית. למחרת משיטים לשזפון הליכה על דרך עפר משעממת, אבל אם בחרנו ללכת נעשה גם את זה.

achav
    ספיר לשיזפון|3 31.01.16
    12/11/15 שביל ישראל מצוקים לספיר – ערבה תיכונה. 17.6 קילומטרים. חמש שעות. החנינו רכב אחד ליד היישוב צוקים ומשם הלכנו לספיר. צעדנו בנחל עשוש עד לחיבור עם השביל ליד ה"שיטה הגדולה" . חורבת מואה מספקת עניין ארכיאולוגייה והסטוריה. הלולים הסולריים של צופר מספקים עוד נקודה מעניינת. הליכה קלה בנוף מדברי פתוח וחדגוני. 13/11/15 מציחור לנחל ברק. 20 קילומטרים. שמונה וחצי שעות. שני קניונים משובחים ומופלאים. הליכה על רמה מדברית. אחד מה"לוהטים" בשביל ישראל. 28-29 לינואר 2016 השלמנו את הקטעים מברק לצוקים חמש שעות. מציחור לשיזפון שבע שעות. בסך הכל 4 ימים 3 משמימים ואחד מיוחד. ציחור לשיזפון - אתגר מנטלי

galiavu
    הרפתקה במדבר|5 02.04.13
    גם אנחנו עשינו את הקטע של קניוני ברק ו-ורדית, כולל המסלול שמחבר ביניהם. טיול אתגרי נהדר של 6-8 שעות בערך (תלוי באורך ההפסקות). הקניונים מהמרשימים שראינו בארץ - רק הודות לסולמות וליתדות העזר אפשר לרדת בהם ללא סנפלינג. בקניון ורדית גב עמוק שחייבים לחצות בשחייה (נכון לעכשיו, תחילת אפריל). סוף המסלול בורדית נגיש לרכבי שטח בלבד - אנחנו נעזרנו בג'יפאי עמוס אבירן ממושב פארן 0523445541, שהיה אחלה וגם נתן לנו טיפים מצוינים לטיול. מומלץ ביותר!

nadavlevin
    שני קניונים בכרטיס אחד|4 06.12.11
    הקטע האמצעי של המסלול הזה, מנחל ברק דרך נחל ורדית ונחל ציחור, עד לאיזור צומת ציחור, הוא יפה מאד. העלייה בנחל ברק והירידה בוורדית הן אתגריות, אך לא קשות במיוחד. לדעתי, אפשר לוותר על שאר הקטע הזה...

batami
    קניוני ברק וורדית|4 22.12.07
    הם גולת הכותרת של קטע שביל ישראל באזור. השאר מתאים יותר לרכב 4X4 או לאופני שטח, ומשעמם להליכה רגלית