מלון בית אביטל ירושלים

שירות אדיב ומחירים נוחים
פלנטריום מצפה רמון

פעילויות לכל המשפחה בפסח

על שפת הנחל גרים ביחד פרות שמנמנות ומטיילי שבת. אלה אוכלות עשב ואלה חורכים בשר במנגלים. אזור פארק רמות מנשה הוא דו־קיום של חקלאות ופיקניקים, יערות ושדות, נחלים ויישובים. קטע 18 של כביש מס' 6 יפגע בהרמוניה הזאת - הכביש חותך את הצד המזרחי של פארק רמות מנשה (ולמעשה מבתר את האזור כולו) - אבל ספק אם הפופולריות של הפארק תפחת. בסופי שבוע ובחגים עשויים להצטבר בחלק המזרחי של הפארק פקקי תנועה של ממש. מסלול הטיול מתחיל בחלק הסואן של הפארק אבל נבלע בהמשך בדרכי עפר הרבה פחות מפורסמות

סוג: רכב רגיל
מקום: ליד משמר העמק
אורך המסלול (ק"מ): כ- 12
מחורש צפוף לגבעות חשופות
נקודת המוצא למסלול נמצאת על כביש מס' 66, במרחק 5.0 ק"מ מדרום לצומת התשבי או 9.0 ק"מ מצפון לצומת מגידו. במקום מוצב שלט חום: "פארק רמות מנשה/נחל השופט" 1 . מאפסים את מד המרחק ונוהגים בכביש פנימה אל הפארק ובצמוד לסימון השבילים הכחול (מס' 4241). בסוף החורף ובאביב מלווה את הדרך פריחה מגוונת - כלניות, עיריונים, צבעונים וסחלבים. בחודש מאי נותרת פריחה צהובה של שיטה מכחילה ופריחה ורודה־סגולה של חוטמית זיפנית.
ב־800 מ' הכביש מתעקל ימינה וחולפים על פני תחנת מידע של קק"ל. הדרך כאן נסללה למשעי בידי קק"ל, דבר שעורר התנגדות בקרב חובבי טבע רבים. ציפוי האספלט אולי פגע קצת ברומנטיקה, אבל בזכותו הפסיקו העצים להלבין מאבק בכל קיץ ואין עוד צורך לשפץ ולתקן את התוואי אחרי כל חורף. הכביש הצר עובר בתוך עלווה ירוקה בכל השנה. יש כאן אורנים וברושים, אבל גם אלונים ואלות. לצד הערוץ שמימין, ערוץ נחל גַחַר, משגשגים גם עצי תאנה ואקליפטוס. הנחל זורם בחורף ובאביב - עד חודש־חודשיים אחרי הגשם האחרון. בערבית הוא נקרא ואדי אל־קסאב - נחל צמחי הקנה.
ב־2.6 ק"מ מגיעים למזלג דרכים 2 : המסעף הימני פירושו טיפוס לעבר הר גחר - מסלול "חומצת החלב" של רוכבי אופניים, שרבים מהם מתאמנים כאן. מסלול הטיול ממשיך במסעף השמאלי, עם סימון השבילים הכחול וערוץ הנחל. הדרך כאן כבר לא סלולה ולצידה כמה מעיינות, שעדיף לחקור אותם ברגל. עצלנים יכולים להסתפק בדימום מנוע ובהקשבה לקולות הג'ונגל: הרבה ציפורים, מעט צפרדעים. על דרך העפר יש סיכוי טוב לפגוש פרות מרוצות וב־3.0 ק"מ, חניון מנגלים.
ב־3.1 ק"מ בוחרים בזרוע הימנית של המזלג, המשך הסימון הכחול. ב־3.4 ק"מ, בצומת T, שוב ימינה עם הכחול. ב־4.6 ק"מ ממשיכים ישר וב־4.8 ק"מ מגיעים לכביש מס' 6953, מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, מערבה. ב־900 מ' חולפים על פני ג'וערה. ב־1.1 ק"מ פונים שמאלה, דרומה, אל דרך עפר, על פי הסימון הירוק והשילוט "דרך הפארק - גלעד" 3 . בפנייה מאפסים את מד המרחק.
הנוף מתחלף באחת: מחורש צפוף לגבעות חשופות. ב־300 מ', במזלג, יש לבחור במסעף הימני - כל הזמן עם הסימון הירוק. ב־700 מ', לאורך המדרון שמימין, אפשר להבחין בתלוליות עפר. "אלו הם מעכבי מים", מסביר שלמה ברנד, מנהל הפארק מטעם קק"ל, "המטרה היא ליצור מעין סכרים שיאטו את זרימת המים במדרונות ויאלצו מים רבים יותר לחלחל פנימה ובכך להעצים את התופעה של זרימת מים בנחלים המקומיים ימים ארוכים אחרי סוף הגשמים. זו תופעה שלא קיימת כמעט בכרמל או בהרי ירושלים".
מצד שמאל אפשר להבחין בשני עמודי אבן גדומים - הגבוה לזכר שלמה קורץ והנמוך לזכר נכדו אלִיהו צ'רן, מקיבוץ עין השופט. ב־7 באוקטובר 1989 ירדו השניים לחקור מערה באזור ונקברו חיים. המשך דרך העפר מלווה שדרה יפה של ברושים. פעם היה להם תפקיד מעשי: להגן על מטעי השזיפים של עין השופט מפני הרוחות החזקות. היום כבר אין שזיפים אלא שדות חיטה. ב־1.0 ק"מ, בצומת T, פונים שמאלה ובהתאם לסימון הירוק. ב־1.9 ק"מ, שוב צומת T והפעם פונים ימינה, כל הזמן עם הירוק.
הדרך חוזרת ללטף את שולי היער. דרך הפארק היא דרך פתלתולה במכוון - אנשי קק"ל לא רצו שתיהפך לדרך קיצור ותעבורה לתושבי הסביבה, שישחקו אותה לאבק דק, אלא תשמש מטיילים בלבד. ב־2.6 ק"מ מתחלף סימון השבילים לאדום. הסימון של קק"ל — משולשים קטנים על עמודי עץ - ממשיך להחזיק בצבע ירוק. ב־3.9 ק"מ מגיעים לכיכר קטנה, "כיכר הקיבוצים" 4 , שבמרכזה מזדקרים כמה ברושים. כאן צריך לאפס את מד המרחק.
חורבת ראש
מכאן אפשר לצאת לגיחת הלוך־חזור אל תצפית חורבת ראש: פונים שמאלה, נוהגים 600 מ', מחנים את המכונית ומטפסים לגבעה ברגל - כ־300 מ' של עלייה. בראש הגבעה דרך עפר מעגלית - 360 מעלות. אורך הדרך הוא 360 מ' וגובה הגבעה - 360 מ' מעל פני הים. זאת הנקודה השנייה בגובהה באזור. הבכורה שייכת לגבעת 400, שגובהה 400 מ' כמובן, הנמצאת דרומית יותר, בשטח אש פעיל של גולני.
תצפית
ביום סביר אפשר לראות מחורבת ראש את חוף דור וחוף הבונים, את הכרמל, ארובות תחנת הכוח בחדרה, זיכרון יעקב ועוד. רמות מנשה פרושות למטה ומערבה. בסוף האביב משתבץ כאן פסיפס צבעוני: שדות צהובים, שטחי מרעה ועצים ירוקים. בתום הגיחה חוזרים לכיכר 4 , מאפסים את מד המרחק ומשתלבים שוב (שמאלה) ב"דרך הפארק- גלעד", לפי סימון קק"ל ירוק וסימון שבילים כחול (מס' 4330).
עין הכפר
ב-0.4 מגיעים לצומת דרכים. כאן פורשים מסימון השבילים הכחול וממשיכים על פי שילוט קק"ל. ב־0.8 ק"מ פונים שמאלה ובמהרה מגיעים חזרה לדרך המסומנת בסימון שבילים כחול ופונים ימינה. ב-1.8 פורשים שוב מהדרך הראשית לטובת מעיין. ב-2.5 מגיעים לצומת ולעין הכפר בנחל תנינים. לאחר רחצה חוזרים לרכב ונוסעים חזרה לדרך שממנה באנו.
ממשיכים על פי סימון השבילים הכחול וכשהמד מורה 4 ק"מ מגיעים לצומת דרכים ומאפסים את מד המרחק. פונים ימינה בדרך עפר טובה וסימון שבילים ירוק. ב־800 מ' פונים ימינה עם השילוט "דרך הפארק - גלעד". מסלול הטיול ממשיך לדלג מערבה על גבי הגבעות החשופות. לא הרבה מטיילים מגיעים לכאן. התנועה הערנית ביותר בסוף האביב היא של חסידות, שממריאות מהאדמה בכבדות. ב־2.9 ק"מ מגיעים לכביש 5 . מי שיפנו שמאלה יגיעו לקיבוץ גַלְעֵד (אבן יצחק) ובחורף גם לגבעת הרקפות (בחורשת האורנים, לפני הקיבוץ. החניה במגרש מימין). מי שיפנו ימינה יחלפו על פני קיבוץ דליה, ובצומת הבא יוכלו להמשיך ישר לכביש מס' 70 וצומת אליקים, או לפנות ימינה לעין השופט ולכביש מס' 66.

קרןהפוך
    נשב בחוץ , כל כך יפה|5 03.03.17
    הבוקר.. בעונה זאת המקום משגע. יש דרכים שנראות כאילו הגיעו מהיערות שכיפה אדומה טיילה בהם. ענפים מכוסים טחב מסתירים מאחוריהם שבילים. נוף יפהפה לכיוון גבעת המורה וכל העמק. מעט מסתורי ומסקרן. מקומות נהדרים לפיקניק.

yoavbp
    אזור מקסים|5 05.01.14
    כל אזור פארק רמות מנשה מקסים, הכל ירוק, מים מפכפכים והרבה מקומות מזמינים לפרוס שמיכה לפתוח סלסלת פיקניק ופשוט להנות מהאויר. במקום מסלולי טיול רבים ברגל, ברכב או באופניים. יש במקום אפילו אפשרות לשכור אופניים. יחד עם זאת לשים לב ולהיזהר מלא מעט נהגים שמתפרעים עם טקטורונים ואופנועי שטח.

batami
    דרך נוף יפיפיה|4 11.09.06
    אינה קלה למעבר לרכב רגיל. נוף משני צידי המסלול ואפשרות לבצע מסלולים קצרים ברגל. עדיף לטייל באזור באביב, כמובן אולם אפשר בכל השנה. ניתן עדיין להמשיך מגלעד מערבה, ולצאת בעמיקם כל עוד כביש 6 לא הושלם.