טיול רכב שטח בנחל דימונה

סוג: רכב שטח

הי דרומה

את הדרך הזאת פרץ צה"ל לפני יותר מעשר שנים. מיחידות סיור מובחרות דלפו פרטים ראשונים לג'יפאים מן השורה. ליחשו על עלייה יפיפייה ועקשנית, למיטיבי הגה בלבד. נ"צ הוחלפו בסתר. "הסכין הדרומית" הוא הכינוי לדרך סלעית הרוכבת על שלוחה צרה ודקיקה, מעל נחל דימונה. נהיגה על הסכין היא כמו טיפוס על צוואר של דינוזאור מאובן. מסלול הטיול — ל־4x4 קשוח בלבד — אינו ארוך (45 ק"מ) אבל מגוון: דרך עפר מהירה, נוף מדברי פתוח, נהיגה בערוץ מתחתר, ניווט בין סלעים וכמובן השיא — הסכין.

מקום: ליד ערד
אורך המסלול (ק"מ): כ- 45
נקודת המוצא היא שדה התעופה של ערד בקצה הדרומי של העיר. נוהגים בכביש מס' 31 מצומת שוקת לערד. בצומת הראשון בערד, ממש לפני תחנת דלק של פז, פונים ימינה (אל אזור התעשייה) ונוסעים 2.0 ק"מ. במנחת ערד אין דיוטי־פרי ואין מגדל פיקוח, יש רק מסלול ארוך וגדר קרועה. כמה מטרים לפני שער הכניסה למנחת 1 מאפסים את מד המרחק. מכאן צריך לאתר זנב כביש היורד לכיוון דרום־מזרח (שמאלה) ונהפך כעבור 70 מ' לדרך עפר טובה עם סימון שבילים ירוק (מס' 11352).
נותנים גז
הדרך (המשך הסימון הירוק) מושכת מזרחה וחולפת בנוף של גבעות נמוכות. כעבור 4.5 ק"מ מופיע מבנה מוקף גדר, צפוף בצינורות וארובות. זהו מתקן מגל לאיסוף גז טבעי, ועל גגו מוצבת אנטנה סלולרית גבוהה. מכאן מלווה את הדרך צינור גז. ברוכים הבאים ל"דרך גז"; חובבי נהיגה מהירה מוזמנים לנצל את התוואי הכבוש של הדרך ולתת גז.
הנוף נפתח לעבר דרום מדבר יהודה וים המלח. ב־5.3 ק"מ, לפני שמתחילה הירידה מרכס זוהר, אפשר לעצור לתצפית מהר יָהֵל (גובה 611 מ'). ב־7.8 ק"מ מתחיל קטע תלול קצר — מימין מוטל פגר של מכונית. ב־11.5 ק"מ מגיעים להצטלבות 2 — דרך העפר הירוקה נפגשת עם דרך עפר כחולה (מס' 11361). מכאן אפשר לבחור באחת משתי חלופות, שמגיעות בסופו של דבר לאותה נקודה — הטיפוס לסכין הדרומית. הראשונה, להלן "הדרך המפותלת", דורשת זמן רב יותר אבל מלאה הפתעות שטח. השנייה - "האוטוסטרדה" — משעממת אך מהירה.
אפשרות א': הדרך המפותלת
מאפסים את מד המרחק בהצטלבות 2 , פונים ימינה (צפונה) ונצמדים לסימון הכחול ולערוץ נחל חמר. כעבור פחות מקילומטר מתחילה החגיגה: אבני זיפזיף, חלוקי נחל וגם בולדרים בגודל מלא. אין נתיב אחד חד־משמעי וכדי להתקדם צריך לפקוח עיניים ולאלתר. כשמד המרחק מראה 1.5 ק"מ מגיעים למפגש ערוצים — ערוץ נחל דימונה (מגיע ממערב) וערוץ נחל חמר (מגיע מצפון). כאן צריך להיפרד מהסימון הכחול ולהמשיך מערבה עם פיתולי נחל דימונה, לעבר עץ שיטה בודד.
בצדו השני של הערוץ מתנוסס, כמו חרטום של אונייה ענקית, השפיץ של גבעת סילון. משחק הגוונים הלבנים והחומים של סלעי הגיר ותרכיזי הצור הופך את הסלע במבט מקרוב לעוגת קצפת עצומה עם לשונות של שוקולד ניגר. ממשיכים מערבה עם הערוץ. ב־2.6 ק"מ מתנשא מצד שמאל (דרום) קיר עצום המחולק למדפי סלע, גם הם תוצאה של בליה באבני הגיר הלבנות. צל שורר כאן במשך שעות רבות ביום, וזה המקום הנכון לפשוט איברים ולהכריז על הפסקה.
בהמשך הנהיגה, ב־3.0 ק"מ, מתוודעים לעץ שיטה נוסף. ב־3.4 ק"מ הדרך נעשית קניונית — משני צדדיה קירות סלע, נקבים, מערות ומדרגות מסותתות בדייקנות כמו מלאכותית. ממשיכים בערוץ המתפתל של נחל דימונה עד שהוא משיק לדרך עפר כבושה ורחבה המסומנת בסימון התלת־צבעי של "שביל ישראל" (לבן, כחול וכתום).
מאפסים את מד המרחק. מכאן נוהגים מערבה על גבי הדרך הכבושה. אחרי כ־3 ק"מ (אי אפשר לנקוב במספר מדויק, כי אורך מסלול הנהיגה בפיתולי נחל דימונה אינו קבוע) מגיעים למזלג דרכים 3 ומאפסים שוב את מד המרחק. הדרך העליונה (המתעקלת שמאלה) משמשת את משאיות הפוספטים. הדרך התחתונה (הימנית) מסומנת בסימון של "שביל ישראל".
אפשרות ב': האוטוסטרדה
מאפסים את מד המרחק בהצטלבות 2 וממשיכים עם הסימון הירוק (בכיוון דרום־מזרח). כעבור 150 מ' מתחברים לדרך כבושה ורחבה. פונים ימינה (מערבה). ב־900 מ' הדרך הופכת לכביש סלול. ב־2.0 ק"מ מגיעים למפעל סיד ומאפסים את מד המרחק. צריך לעקוף את המפעל מצד שמאל (ממזרח) על דרך עפר נוחה. אחרי 300 מ' מגיעים לדרך עפר רחבה, כמעט כביש, ופונים ימינה (מערבה) מתחת לקו מתח. ב־8.3 ק"מ מגיעים למזלג דרכים 3 ומאפסים את מד המרחק. הדרך העליונה (המתעקלת שמאלה) משמשת את משאיות הפוספטים. הדרך התחתונה (הימנית) מסומנת בסימון של "שביל ישראל".
על הסכין — המשך משותף
במזלג 3 בוחרים בדרך התחתונה (הימנית) וממשיכים בנהיגה לאורך סימון "שביל ישראל". אחרי 650 מ' הדרך חוצה את אפיק נחל דימונה. אחרי 3.4 ק"מ הדרך מתעקלת קלות ימינה על גבעה קטנה. ב־3.5 ק"מ צריך לאתר דרך עפר קטנה הפונה צפונה 4 . סימן זיהוי נוסף: ממול, במבט לשעה 13:00 (מערב צפון־מערב), במרחק של כ־50 מ', מעבר לערוץ קטן, מוטלות שלוש חביות. מאפסים את מד המרחק ועולים אל דרך העפר לעבר גבעה כהה של אבני צור. הדרך המטפסת על הגבעה נראית אתגרית כבר מרחוק, בעיקר בגלל שיפוע הצד (ראו "טיפ נהיגה"). כעבור 400 מ' הדרך מתעקלת שמאלה (צפון־מערב). כאן זה מתחיל.
הלהב של הסכין הוא רצף תלול של מדרגות סלע. הסלעים מחוברים היטב למקומם ומספקים אחיזה גם לגומי צמיגים סטנדרטי. צריך רק להביט קדימה ולנהוג. הגובה נצבר בהדרגה. משני הצדדים מדרונות תלולים שבתחתיתם יובלים אנונימיים של נחל דימונה. לאחר 900 מ' מגיעים לסיבוב חד ושיפוע צד. כדאי לבחון את המשך הדרך ברגל וגם להיעזר במכוון חיצוני. אחרי הסיבוב, ב־1.2 ק"מ, נמשך הטיפוס על הלהב הסלעי. הנוף כאן יפה מכדי לספוג אותו מבעד לחלונות המכונית. אפשר לעצור ולצאת להליכה. ברקע, למטה, עובר נחל דימונה, ומעליו רכס הרי אפעה. קפה שחור על הסכין, אולי אפילו ארוחת שקשוקה, בהחלט באים בחשבון.
ב־2.2 ק"מ נגמר החלק האתגרי. הדרך רחבה ונוחה ואפשר להוציא מ־Low. ב־4.0 ק"מ מתחברים לדרך עפר לבנה ומהירה. פונים ימינה (צפונה). ב־10 ק"מ, סמוך למפעל סיד, הדרך מתעקלת שמאלה. ב־15.3 ק"מ מגיעים לכביש מס' 80 5 . סוף המסלול. אפשר לפנות ימינה לצומת תל ערד או שמאלה לצומת ערוער.

eliko421
    מסלול נהדר|4 20.03.10
    בעבר כלל את המדבר במלוא הדרו. כיום נחל דימונה הינו דרך כמעט סוג א' לכל המשאיות החוצבות שם בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, לא מעט בדואים שהתמקמו על ציר נחל דימונה, שהותירו רק את חלקו הצפוני של המסלול, לטבע בתולי אמיתי.

batami
    לנחל דימונה על הסכין|4 15.02.10
    החלק היפה בדרך הוא בין רכס דיה לנחל דימונה. עדיף לבצע בירידה. אם מצוידים באופני הרים ניתן גם לרכוב על הסכין הצפונית, בדרך גמלים עתיקה.

goodlife
    מדהים ומאתגר !!!|5 05.04.08
    עשינו את הדרך הפוך - בירידה. ירידה מאוד מורכבת עם הרבה נקודות למעבר עם הכוונה, שיפועי צד, מאמצי הצלבות והסתייעות ביכולות הרכב והנהג. צריך הרבה סבלנות ותנועה איטית ומבוקרת - התהום קרובה ! הנוף מדהים והאתגר עד המטר האחרון. נחל דימונה עצמו הולך והפך למחצבה אחת גדולה וחבל.