תמרונים במכתש

מכתש רמון, הגדול במכתשי הנגב, שואב אליו בחגים עדרים של 4x4. גם בשבתות עלולים להיווצר פקקים בנחל נקרות, מעלה נוח ואתרים אחרים. אין פלא שמטיילים רבים מעדיפים לצאת לשטח בימי חמישי ויש כאלה שבשביל קצת פרטיות מדברית מקדימים אפילו ליום רביעי. המסלול מלווה את קו המצוק של המכתש וחושף נוף רב עוצמה. בהמשך גיחה אופציונלית לקניון מוצל וגבי מים (נדרשת הליכה רגלית קצרה), ולסיום דרך עפר הגולשת פנימה, לתוך המכתש.
אם הגעתם עד המכתש ודאי שתישארו ללון במצפה רמון. אפשרות לינה טובה, בסיסית עם תמורה טובה לעלות, היא בית הארחה מצפה רמון.


לטיולים נוספים במכתש רמון היכנסו למתחם מצפה רמון באתר מפה.

סוג: רכב שטח, טיולים במכתש רמון, טיולים במדבר
מקום: מצפה רמון
אורך המסלול (ק"מ): כ- 50
משך הטיול: 4 - 6 שעות
מפת המסלול
תיאור המסלול
נקודת המוצא למסלול היא מצפה רמון 1 . הכביש הראשי שחוצה את העיירה (מס' 40) מתכדר לכיכר, ממש לפני תחנת הדלק. מהכיכר משתרגת דרך עפר רחבה ונוחה, לכיוון צפון־מזרח, עם סימון שבילים שחור (מס' 17185). מאפסים את מד המרחק ונכנסים לשטח בדרך זו. מימין נמצא פארק הפסלים 2 — שורת פסלים על שפת המצוק של המכתש, ביניהם יצירות של דני קרוון, יחיאל שמי ומנשה קדישמן. קנאי טבע יאמרו אולי שהנוף הטבעי דרמתי דיו והפסלים מיותרים.
מהירות ורעידות
הדרך כאן קלה, ובניגוד להמשך המסלול מתאימה לכל מכונית. לרוחב השביל רק חריצים ובליטות קטנות, שאין בהם אתגר עבירוּת אלא מבחן לריתוכי גוף המכונית ולשלוות הנפש של הנוסעים. החריצים והבליטות — "קורדרוי" בעגת נהגי השטח — מרעידים את המכונית ללא רחמים. כדי לסבול מהם פחות צריך למצוא את המהירות הנכונה, שאינה מתנגשת עם תדר הרעידות. גם הורדת לחץ האוויר בצמיגים ב־PSI 7–5 יכולה לעזור.
נקודת המוצא למסלול היא מצפה רמון 1 . הכביש הראשי שחוצה את העיירה (מס' 40) מתכדר לכיכר, ממש לפני תחנת הדלק. מהכיכר משתרגת דרך עפר רחבה ונוחה, לכיוון צפון־מזרח, עם סימון שבילים שחור (מס' 17185). מאפסים את מד המרחק ונכנסים לשטח בדרך זו. מימין נמצא פארק הפסלים 2 — שורת פסלים על שפת המצוק של המכתש, ביניהם יצירות של דני קרוון, יחיאל שמי ומנשה קדישמן. קנאי טבע יאמרו אולי שהנוף הטבעי דרמתי דיו והפסלים מיותרים.
מהירות ורעידות
הדרך כאן קלה, ובניגוד להמשך המסלול מתאימה לכל מכונית. לרוחב השביל רק חריצים ובליטות קטנות, שאין בהם אתגר עבירוּת אלא מבחן לריתוכי גוף המכונית ולשלוות הנפש של הנוסעים. החריצים והבליטות — "קורדרוי" בעגת נהגי השטח — מרעידים את המכונית ללא רחמים. כדי לסבול מהם פחות צריך למצוא את המהירות הנכונה, שאינה מתנגשת עם תדר הרעידות. גם הורדת לחץ האוויר בצמיגים ב־PSI 7–5 יכולה לעזור.
בהמשך הדרך נמצאים שרידיו של בסיס תקשורת ישן ועזוב של הצבא 3 . את האנטנות הגדולות וצלחות התקשורת שהיו שם פוצץ חיל ההנדסה בשנת 2003. 11 ק"מ מנקודת ההתחלה נצמדת הדרך לשפת המצוק של המכתש. החתך הגיאולוגי הנחשף בקירות מכתש רמון ובקרקעיתו משתרע על פני כ־100 מיליון שנה.
הנוף עוצר נשימה ומאט את קצב ההתקדמות גם אצל נהגים שכבר עברו בדרך זו פעמים רבות. אחרי הגשמים - אירוע לא שכיח באזור - מתמלאים הערוצים והערוצונים בעשב ופרחים: ציפורני חתול, מקור חסידה, סביון ערבות, מרגנית השדה, דו קרן מדברי, שנס המדבר ואחרים, בצהוב, לבן, ורוד, כחול, סגול ועוד.
כעבור כ־7 ק"מ נוספים מגיעים לצומת 4 . הדרך מתמזגת כאן עם דרך הנפט, שמלווה את צינור הנפט מאילת לאשקלון. בצומת אפשר לפנות ימינה, דרומה, לגיחת הלוך־חזור לצורך תצפית על מעלה מחמל המיתולוגי (ראו "על הדרך"). מהצומת 4 ממשיכים ישר בדרך עם הסימון השחור, המתעקלת צפונה. כעבור פחות מקילומטר מגיעים לצומת נוסף 5 של הדרך השחורה עם דרך המסומנת בסימון שבילים אדום (מס' 17180).
בשבתות ובחגים אפשר לבצע מכאן גיחת הלוך־חזור אל גבי חווה 6 (מי שמוותר על הגיחה מוזמן לדלג ל"המשך המסלול: אל מעלה נוח"). ממשיכים ישר בדרך הנפט בכיוון צפון־מזרח. הדרך עולה ויורדת כמו רכבת הרים ענקית. אחרי כ־5 ק"מ מגיעים לערוץ הנחל ומכאן עד לגבים דרושה הליכה רגלית של כמה מאות מטרים (רצוי להשאיר שומר ליד כלי הרכב).
קצב האידוי של המים איטי, משום שהגבים נתונים בתוך קניון צר ומוצלים רוב שעות היום. מי הגבים משרתים בלילות יונקים מדבריים גדולים כמו צבועים ושועלים. שטיפת כלים במי הגבים, פעולה שגם נאמני טבע עושים בטעות, תזהם אותם.
דרך הנפט ממשיכה הלאה למעלה זיק, שהוא קשה ומסוכן לנהגים לא מיומנים, ומשם לשדה בוקר. כדי לחזור להמשך המסלול צריך פשוט להסתובב לאחור ולחזור דרומה, על דרך הנפט, כ־5 ק"מ, עד למפגש עם הסימון האדום 5 (מס' 17180).
המשך המסלול: אל מעלה נוח
ממשיכים בדרך העפר עם הסימון האדום, בכיוון מזרח, בדרך למעלה נוח. לאורך הדרך צריך להתמודד עם כמה מדרגות סלע קטנות ועלייה תחוחה. כעבור כ־5 ק"מ מגיעים למעלה נוח ומאפסים את מד המרחק 7 . בשבתות מוצג כאן מחזה, קומי בדרך כלל: צופים משולהבים יושבים על הטריבונה מסביב ומעניקים מחיאות כפיים או קריאות בוז לנהגי שטח ואופנוענים העולים ויורדים בחלק האחרון והמהמורתי של המעלה.
יש נהגים המפגינים ביצועים חלקים, אחרים מסחררים צמיגים, נתקעים ומסתערים שוב. ההצגה עלולה להימשך זמן רב, מכיוון שהדרך חד־נתיבית — שני כלי רכב לא יכולים לעלות ולרדת בו־בזמן. מעלה נוח, כשמו, הוא בהחלט נוח למעבר. כמה מטיילים חרוצים ביצעו במקום "עבודות מע"צ" ומיתנו את המדרגות בעזרת ערימות אבנים. הירידה במעלה נוח אל המכתש היא תענוג נוף ונהיגה.
ההמשך, עד למפגש עם כביש מס' 40, הוא משעמם יחסית ורצוף מהמורות קטנות ומציקות. ב־5.5 ק"מ, אחרי תחילת הירידה, מתמזגת הדרך שוב עם דרך הנפט (סימון שחור, מס' 17182). מאפסים את מד המרחק וממשיכים לכיוון דרום. ב־4 ק"מ פונים ימינה לדרך עפר רחבה ובהירה עם סימון שבילים אדום (מס' 17195). ב־4.3 ק"מ חולפים על־פני חניון לילה בארות 8 . ב־9.5 ק"מ מגיעים לכביש מס' 40 החוצה את המכתש 9 : ימינה לכיוון מעלה העצמאות ומצפה רמון, שמאלה לכיוון כביש הערבה או אילת.
האפשרויות להמשך הטיול הממונע רבות, בכל הסגנונות ודרגות הקושי. ביניהן: נחל נקרות, דרך הבשמים, נחל ערוד, מעלה רמון ועוד. רשימת מוקדי המשיכה באזור כוללת טיולים רגליים, ביקור בחולות הצבעוניים, במנסרה, בקיר האמוניטים ובחוות האלפקות במצפה רמון.
כדאי לדעת
מגבלת שטחי אש: גיחת הלוך־חזור לגבי חווה אפשרית רק בשבתות ובחגים, בשאר המסלול אין מגבלה.


סימני המסחר "שביל ישראל" ו"מלבן לסימון השבילים" מוצגים באתר מפה באדיבות החברה להגנת הטבע.
למידע נוסף היכנסו www.teva.org.il
מפת המסלול – גרסה להדפסה
הורדת קובץ לניווט: GPX TWL
נקודת ציון
( 4 )

גולשים היו ודירגו

דרגו עכשיו
  • danam_20

    danam_20
    הכל כלול|5 20.08.17
    נסיעה מאתגרת מבחינת תוואי השטח - יש. נופי בראשית של המכתש במיטבו - יש. נקודות תצפית עוצרות נשימה - יש. אפשרות למתוח את הטיול משלוש ארבע שעות ועד ליום שלם - יש. אפשרות לטייל ביום קיץ חם - יש. מה עוד צריך? רק להביא ערכת קפה, מים ולהנות מהמסלול.
  • batami

    batami
    מכתש רמון למתחילים|5 31.07.07
    הדרך הנופית הקלה לראות את מכתש רמון ברכב שטח או באופני הרים. טיול קליל על שפת המכתש, וירידה במעלה נוח - הנוח ביותר בין כל הדרכים המובילות למכתש. המסלול מתאים לחורף ולאביב, כמובן.
  • goodlife

    goodlife
    דרך מענינית, נופים מדהימים|4 30.05.07
    הנסיעה בדרך אינה קלה וקצת כואבת לגב הנוסעים. אבל... הנופים מדהימים, פינות העצירה מאפשרות לצפות בנוף ייחודי. לא לוותר על הפסלים בהתחלה. שעות מומלצות - מוקדם בבוקר או אחה"צ
  • naor01

    naor01
    לידיעת הסוטים|4 18.04.07
    מי שיעדיף קצת לזוז מהמסלול ולרדת במעלה רמון ( יש אזהרה לגבי לעלות את המעלה ) צריך לדעת שהוא אינו קל וגם רכבי שטח גדולים נתקעים שם . כמו בכל טיול שטח - מומלץ לנסוע לפחות שני רכבים .
- 1
עוד טיולים מומלצים


עוד טיולים