הבוסתן הנעלם

נחל בוסתן הוא הפתעה נעימה למטיילים בכרמל. הוא לא מוכר, ועל כן אינו צפוף, הוא מתחיל ומסתיים בנקודות נוחות ונגישות לכל רכב, ולאורכו מתגלה יופיו של חורש הכרמל המשובץ בבתי הכפר ניר עציון.

* חלקים מהמסלול נשרפו בשריפה הגדולה בכרמל בדצמבר 2010. התנועה במסלול חופשית ובטוחה*

מקום: ליד ניר עציון
אורך המסלול (ק"מ): 3.5 ק"מ
איך מגיעים
נוסעים בכביש 7111, העולה מכביש חיפה-תל אביב הישן לכיוון עין הוד וניר עציון. עוברים את עין-הוד ומגיעים לרחבת חניה מול שער קיבוץ ניר עציון. מהרחבה יוצאים שלוש דרכים, ממשיכים בדרך האמצעית, בכיכר הכניסה לקיבוץ ממשיכים ישר (מזרחה) לפי השילוט לעין חוד. נוסעים 200 מטר ומגיעים למיסעף דרכים: מימין יש רפת, ומשמאל יש פנייה שמאלה לדרך מסומנת שחור 1 . כאן מתחיל המסלול.
רכב איסוף לנקודת הסיום
בצומת אורן שבכביש 4 פונים מזרחה לכביש 721, ואחרי כקילומטר פונים ימינה (דרומה), לחניון הגדול והמסודר של פיתחת נחל אורן 6 .
איך מגיעים
רכב איסוף לנקודת הסיום
רפת ניר עציון
1 מיסעף דרכים, מול הרפת של ניר עציון. הולכים לצפון-מערב בדרך מסומנת שחור. אחרי 50 מטר פונים ימינה (צפונה) לפי השילוט לנחל בוסתן. נכנסים לתוך החורש הסבוך ומתקדמים במגמת ירידה. לאחר עוד 140 מטר מגיעים אל:
2 מיסעף שבילים. פונים ימינה (מזרחה) וממשיכים בשביל השחור היורד על צלע ההר אל ערוץ נחל בוסתן . הולכים בחורש, ואחרי חצי ק"מ מגיעים אל:
ערוץ נחל בוסתן
3 מיפגש שבילים: שחור וכחול, בערוץ נחל בוסתן. פונים שמאלה (צפון-מערב) בשביל מסומן כחול והולכים בתוך הערוץ. החורש הים-תיכוני בנחל עשיר וירוק, ועצי הער אציל משרים עליו אווירה אירופית. במהלך ההליכה מדלגים בין סלעים, חלוקי נחל גדולים ומפלונים, ובחודש מרץ אף גבי מים. בסוף החורף ותחילת האביב, נראית פריחה של רקפות, קידה שעירה, לוטם ואחירותם. לאחר כ-800 מטר מגיעים אל:
4 מיפגש נחל בוסתן ונחל דוכן. ממשיכים ישר במורד נחל בוסתן, שנפתח קמעה, אך בהמשך עצי החורש שבים וסוגרים עליו, ויש להשתופף תחת ענפיהם ולדלג במורד המפלונים היבשים. לאחר עוד 1.5 ק"מ עולים בשביל הכחול אל הגדה השמאלית ומגיעים אל:
5 מיפגש שבילים: כחול ושחור. פונים ימינה (צפון-מערב) בשביל רחב מסומן שחור הממשיך במקביל לנחל. ממש לפני החניון מתחבר נחל בוסתן עם נחל אורן שממשיך את דרכו לים התיכון. לאחר 300 מטר על השביל השחור מגיעים אל:
6 חניון פיתחת נחל אורן. כאן מסתיים המסלול.
המסלול לוקח כ-3.5-4 שעות עם ילדים בני 4-6. מי שמעוניין להמשיך את יום הטיול יכול ללכת במסלול המעגלי של רכס אצבע היוצא ומסתיים בחניון נחל אורן.
מסלול מעגלי
במידה ויש רק רכב אחד אפשר במיפגש השבילים כחול-שחור 5 , שבפאתי חניון נחל אורן, לפנות שמאלה ולעלות בשביל השחור על רכס אצבע. למעלה מתחבר השביל עם שביל ישראל וממשיך עד לכביש המוביל לעין הוד וניר עציון. משם הולכים כקילומטר עד לנקודת ההתחלה 1 . תוספת זו מאריכה את הטיול בכ-2.5 שעות.

drorte
    מסלול יפה ומגוון|5 15.04.17
    מסלול יפה שרובו בערוץ נחל (יבש), פריחה יפה באפריל. שילבנו את הקטע של חוצה ישראל, עם הקפצה קטנה מעין הוד לניר עציון. יצא מסלול יפה של 4 שעות כולל עצירות ששילב גם את הנחל, גם עליה לכיוון חצה ישראל וגם נוף יפה של עתלית ובריכות הדגים

orange12
    מסלול יפהפה ומוצל|5 06.06.14
    ניתן להפוך למעגלי על ידי שילוב עם הטיול ברכס אצבע. נתתי שם תיאור של המסלול.

קאליב
    מסלול מקסים אך מאתגר|5 17.03.14
    העבירות של הנחל שכולל קטעים סלעיים יפים והרפתקניים הופכת בעייתית עוד יותר בגלל העצים מהשריפה שלא פונו,הלכנו טיול משפחות עם ילדים בני שנתיים וחצי ומעלה ולחלקנו היה קשה! יש מים בבריכות וזה מוסיף לקסם, אך יש לשים לב שזה לא טיול קל, לאוהבי ההרפתקאות!

אבי1946
    מסלול מאתגר|3 27.01.13
    ההליכה במחל בוסתן היא על גבי אבנים וסלעים לאורך כל הדרך, קשה להינות מהנוף כאשר העיניים כל הזמן מחפשות אחר מסלול נוח, מומלץ שלא לקחת ילדים למסלול זה. מאחר וההליכה היא כל הזמן בנחל ואין תצפית על הסביבה מן הראו יהיה להוסיף שילוט מנחה במסלול עצמו.

briza
    עדיין מקסים|4 22.01.13
    שנתיים אחרי בחורף אחרי זרימה בנחל בוסתן והמקום עדיין יפה. השביל עובר בתוך ערוץ הנחל עצמו המוצל ברובו וההליכה על אבנים וסלעים איטית יחסית. מידי פעם חוסמים את המעבר שלדי עצים מפויחים שנפלו אל תוך הערוץ. אנחנו חזרנו רגלית מחניון נחל אורן עם שביל ישראל דרך מערת אצבע (שביל שחור) ושביל אדום המגיע עד עין הוד. מי שרוצה לחזור ישר לרכב יכול ללכת לאורך הגדר הצפונית של מוסד ימין אורד עם שביל שמתפצל מהשביל האדום, לחסוך ירידה ועלייה בכביש, ולהנות מנוף יפה של נחל בוסתן - הפעם מלמעלה. סה"כ אורך המסלול המעגלי המלא 8-9 ק"מ שלקחו לנו 3.5 שעות (ללא ילדים).

דליתק
    טיול משפחתי מצויין|5 21.01.11
    חזרנו לנחל אחרי שנתיים שלא היינו בו. השריפה הגדולה הגיעה לנחל, ויש חלקים שגדה אחת שרופה והגדה השניה ירוקה, ויש מקומות שכל הנחל שרוף. למרות זאת, זהו טיול משגע, מאוד יפה, וחוויתי. הילדים היו מאוד מרוגשים מסימני השריפה ומסימני החומר מעכב הבעירה שנדבק לסלעים. אפשר לעשות פיקניק בתוך הנחל. פשוט מצויין !

קרןהפוך
    מסלול כיפי להליכה|4 21.11.10
    המסלול מוצל והולכים בתוך חורשת עצי אלון, וגם ביום שמש לא הרגשנו את החום. מסלול נעים להליכה לא קשה עם הרבה פינות מוצלות. היה מאד מהנה.

trattnh
    יפה, מוצל ו...ריק|5 11.05.10
    המסלול מוצל, לא פגשנו נפש חיה בדרך מה שהוסיף להנאה. עשינו מסלול מעגלי שמתחיל מניר עציון, מגיע לחניון מערת אצבע דרך נחל בוסתן וחוזר לעין הוד דרך מערת אצבע ושביל ישראל. לקח לנו (שני מבוגרים) 4 שעות ללא עצירות ארוכות. שימו לב לכך שאין לאורך כל הנחל שום נקודת ציון משמעותית לפיו ניתן לדעת את התשובה לשאלה "כמה עוד נשאר ללכת...?"

chatool
    מקסים|5 21.04.10
    טיילנו אתמול ים העצמאות , כ- 9 משפחות עם ילדיםעד גיל 8 . לא הייתה נפש חיה מלבדינו, כנראה שהמסלול באמת לא כ"כ מוכר. היה נפלא!!

TickTack
    אפשר גם מעגלי|4 01.05.09
    מסלול נחמד בכרמל. לא מגיע לשיאים של נחל כלח ונחל גלים, אך בהחלט מומלץ לעשות גם כן. נכון לחודש מאי 2009 אין ביוב בנחל - וטוב שכך. מכיוון שהגענו עם רכב אחד, השארנו אותו בעין הוד (בניר עציון ראינו סימנים של שמשה מנופצת). הלכנו על הכביש כרבע שעה עד לנקודת ההתחלה. על מנת לחזור חזרה לרכב המשכנו מחניון נחל אורן עם שביל ישראל - ולאחר כשעה וחצי היינו בעין הוד. טיילנו קצת בעין הוד, ביקרנו במוזיאון ינקו דאדא המעניין - וחזרנו הביתה.