טיול לעתיקות קיסריה וחוף האמה

8.8

רומא זה כאן

קיסריה ידעה תקופות של פריחה ושגשוג, אך גם תקופות של הרס ושקיעה. שיא פריחתה היה בתקופה הרומית-ביזנטית, אז ייסד המלך הורדוס עיר נמל רומית מפוארת על שרידי יישוב פיניקי קטן. היו בה בקיסריה כל המרכיבים הדרושים לעיר רומית המכבדת את עצמה: מערכת רחובות שנבנו שתי וערב, תיאטרון, היפודרום, מקדשים, אספקת מים סדירה, מזרקות ועוד

סוג: רגל, מתאים לילדים, טיולים בפסח במרכז
מקום: קיסריה
אורך המסלול (ק"מ): כ-2
איך מגיעים: מכביש 4 פונים בכביש 6511 מערבה, לכיוון אור עקיבא. בכיכר השלישית באור עקיבא פונים שמאלה ונוסעים לכיוון מערב (לכיוון שכונות קיסריה). עוברים מתחת לכביש 2 וממשיכים עד סוף הכביש אל מגרש חניה מצד שמאל, מול חומות העיר קיסריה.
נכנסים לקיסריה דרך השער המזרחי של העיר הצלבנית. השרידים שנותרו מהתקופה הצלבנית הם חפיר, קטעי חומה ושערים מפוארים. אלו נבנו על ידי לואי התשיעי מלך צרפת, כדי להגן על העיר הצלבנית שהיתה כאן, ושנהרסה על ידי הצבא הממלוכי בשנת 1265. מייד אחרי הכניסה מטפסים שמאלה אל גבעה מלאכותית, שבבסיסה עמדו הקמרונות של מחסני הנמל. המיבנים שעל הגבעה מסמלים את גלגוליה של קיסריה מיד ליד לאורך ההיסטוריה; על חורבות המקדש לקיסר אוגוסטוס ולאלת העיר רומא הוקמה כנסייה ביזאנטית. כשזו חרבה הוקם עליה מסגד מוסלמי, ואותו החליפה כנסייה צלבנית. מראש הגבעה יש תצפית יפה על נמל קיסריה.
נמל מלאכותי
הורדוס, שהגיע לקיסריה בשנת 22 לפנה"ס, הפך אותה לעיר אדירה ומפוארת. בין השאר בנה כאן, במפעל הנדסי מורכב, נמל מלאכותי ענק (ביחס לנמלי העולם העתיק). שירותי הנמל והמיסוי היו הבסיס הכלכלי להחזר ההשקעה העצומה שבבניית הנמל והם אף הגדילו את הכנסותיו של הורדוס. כעיר נמל שימשה קיסריה חלון אל התרבויות שמעבר לים. סחורות יבוא הגיעו דרכה לארץ ישראל מכל אגן הים התיכון, ודרכה יוצאו סחורות שבהן התפרסמה ארץ ישראל. במשך השנים נהרס הנמל ושקע בים, אך ממקום התצפית אפשר להבחין בקווי המתאר הכלליים שלו, הנראים כצללים כהים בתוך המים.
נמל אנטראקטיבי
מהגבעה יורדים אל הנמל החדש העשוי בטון, שהוא קטן וצנוע בהרבה מזה של הורדוס. במרכז המבקרים מוקרן סרט המסכם הסטוריה בת ארבעת אלפים שנה של קיסריה ובחלל אינטראקטיבי נפגשים מבעד למסך דמויות מעברה של קיסריה ובהן הורדוס, רבי עקיבא וגם חנה סנש. הדמויות יענו בחפץ לב, ובכל שפה כמעט, לשאלות שתבחרו. אפשר להמשיך למעלה למגדל חדש יחסית, ובו מצגות אינטראקטיביות המראות כיצד נראו החיים בקיסריה לאורך התקופות ומציגות הדמיות על בניית הנמל.
מראש המגדל נראה מתאר הנמל העתיק אל מול זה הקיים. בחלקו הצפוני של הנמל ניתן לראות שורה של עמודים השוכבים בתוך המים. זהו מזח, שנבנה שנים אחרי שקיסריה נהרסה. לצידו עגנו הסירות שגזלו את עמודי השיש והגרניט של קיסריה והעבירו אותם למקומות אחרים. יורדים מן המגדל, יוצאים מהשער הדרומי של העיר הצלבנית והולכים דרומה, לכיוון ההיפודרום.
לחם ושעשועים
בשנת 9 לפנה"ס, לכבוד סיום בניית קיסריה, נערכו בעיר חגיגות מפוארות שהוקדשו לקיסר אוגוסטוס. החגיגות כללו מירוצי סוסים, הצגת חיות פרא, התגוששות של גלדיאטורים ותחרויות אתלטיקה ומוזיקה. לכבודן נחנך ההיפודרום – זירה המיועדת למירוצי סוסים. שנים מאוחר יותר נסגר ההיפודרום והפך לאמפיתיאטרון, שבו התרחשו בעיקר קרבות אדם באדם ואדם בחיה - לצהלות ההמון. מעל להיפודרום ממזרח נראים בתים מפוארים וכן בית מרחץ הבנוי על פי המסורת הרומית, ובו מרפסת ישיבה מרשימה הצופה אל הים. מדרום להיפודרום, על שונית הנכנסת לתוך הים, נמצא ארמון השונית, רחבה מוקפת בעמודים ובשרידים מארמון מפואר, שרובו נהרס במהלך השנים. לא ידוע אם היה זה ארמונו של הורדוס עצמו, או של אחד מהנציבים הרומים שהתגוררו בקיסריה הנהנתנית. ממשיכים מעט מזרחה, אל התיאטרון המפואר של קיסריה. זהו הקדום בתיאטראות שנתגלו בארץ, ועד היום מופיעים בו טובי האומנים.
חוף הים לסיום
חוזרים לרכב שבשער המזרחי ונוסעים אל חוף אמת המים. נוסעים על כביש 6511 לכיוון אור עקיבא. ובכיכר הראשונה פונים שמאלה (צפונה) לרח' רוטשילד, ובצומת הראשונה שוב שמאלה, עם השילוט לחוף האמה (אקוודוקט). כבר מרחוק רואים את הקשתות שהעניקו לחוף את שמו. קשתות אלה נושאות בראשן את אמת המים שהזרימה לקיסריה מים מעינות שוני, מעינות אביאל ומנחל תנינים. שרידי הקשתות שבחוף שייכים לאמה הגבוהה, שהגיעה מהמעיינות הרחוקים ושמימיה היו איכותיים. את האמה הנמוכה, שהובילה מים מנחל התנינים, ניתן לראות כ-50 מ' ממזרח לאמה הגבוהה. החוף הופך יפה במיוחד עם השקיעה.
שעות הפתיחה של הגן הלאומי: אפריל-ספטמבר 08:00-18:00, אוקטובר-מרץ 08:00-16:00 הכניסה לאתר נסגרת שעה לפני השעה הרשומה. כמעט כל שטחי העתיקות והשטח המסחרי באתר נגישים לכסאות גלגלים ועגלות ילדים.

sasmic
    מרשים מאוד|4 13.01.13
    סיור קליל ומרשים מאוד, המקום בהחלט מהווה אטרקציה תיירותית. מאוד מומלץ לראות את הסרט הקצר המתאר את מה שעבר האיזור לאורך השנים. סה"כ בהחלט מומלץ לכל המשפחה.

goodlife
    אפשר לבד רצוי לבוא עם הדרכה|5 17.11.10
    ביקור באתרי המסלול יכול להיות מרתק ומענין אם מקבלים הדרכה צמודה. הסרט נחמד, העתיקות מרשימות, אבל כדי להכניס צבע ועניין להכל צריך קצת דמיון וקצת הסברים. מהאתרים היפים בארץ.

ocp
    כשהשמש שוקעת, המקום קסום|5 21.07.10
    חוויה מענגת להסתובב בין ארמונות העבר מול השקיעה והים. למרבה הצער את השקיעה ואת מזג האוויר הנעים תוכלו לחוות רק כאשר הגן נפתח בשעות הערב, ואני אישית לא הייתי מעיזה להגיע לכאן ביום קיץ חם (רמז- יש מעט מאוד צל)

batami
    העיר הרומית/ביזנטית/צלבנית|5 16.08.07
    העיר שמורה היטב, ומוסדות הציבור שבה ממחישים את רמת החיים הגבוהה בארץ בתקופה הרומית/ביזנטית. יש שילוט באתר, אולם כדאי לקרוא עליו מראש על מנת להנות מהסיור. לרוצים טיול בסביבה, ניתן ללכת צפונה בעיקבות אמות המים לעיר.
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.

שמורת חרוצים - בני ציוןשמורת חרוצים - בני ציון מומלץ מפה8.9השטחים הפתוחים של ישראל מעולם לא נראו סגורים ומאוימים יותר. מי שלא ביקר בשרון בעשור האחרון יופתע לגלות שהנוף הטיפוסי של ארץ הפרדסים — גבעות ועוד גבעות מעובדות באין ספור צורות גיאומטריות, צבועות בכל הגוונים האפשריים של ירוק וחום, וביניהן תפזורת עצי ברוש ותערובת הדרים — שינה את פניו לרצף בתים חדשים וצפופים, מחסנים אפורים ומרכזי קניות. שמורת הטבע חרוצים, כקילומטר דרומית–מערבית ליישוב חרוצים, בדיוק במדרון הצונח אל העמק שבו השתרעו פעם ביצות פולג, היא אי קטן ומגודר של טבע קדום ונעלם. שטחה של השמורה 200 דונם וייחודה במגוון סוגי קרקעות, שבהן גדלים מיני צמחים נדירים הנמצאים בסכנת הכחדה. עם ראשית פריחת החורף מתכסה השמורה מרבד צבעוני של כלניות אדומות, סתוונית היורה, אירוס השרון (הקטן מאחיו אירוס הארגמן, שאותו ניתן למצוא בשמורת הטבע הסמוכה למכון וינגייט), מיני לוטם, קידה שעירה וצבעוני השרון. גם מגוון עצים יש פה, שהבולט שבהם הוא אלון התבור, שריד ליער העשיר שפעם היה כאן, ולצידו חרוב מצוי, שיזף ועוזרר קוצני. העונות המומלצות לביקור בשמורה הן אביב, סתיו וחורף, רצוי בשיא הפריחה, אחרי שהגשם הראשון מהדק מקרא עוד