טיול בין הכפרים הדרוזיים בגליל

הדגל הדרוזי
קבר שמעון הצדיק - חושי הארכי
הכפר ירכא

מהמעט שאנו יודעים עליה, המסורת הדרוזית מחוברת לקרקע, לאדמה, לסביבה ולתרבות, והשמירה עליה ניכרת בכפרים הבנויים על מורדות הרים, עם בתים שמשתלבים בנוף ומוקפים בטרסות מטופחות. מסלול הטיול עובר בין היישובים ג'וליס, ג'ת ובית ג'אן, ומעבר לרומנטיקה של בתים על צלע הר וסוכות גפנים על הגגות, הוא מאפשר היכרות קרובה יותר עם מי שהרוב כאן לא ממש מכירים

סוג: רכב רגיל
מקום: גליל
אורך המסלול (ק"מ): 40
איך מגיעים: נוסעים בכביש 70 בין צומת אחיהוד לכברי. בצומת ג'וליס פונים מזרחה בכביש 8533, לכיוון ירכא וג'וליס.
לאן נעלמה המועצה?
הטיול מתחיל בכניסה לכפר ג'וליס מכביש 70 1 . כאן נולד בשנת 1898 השיח' אמין טריף, ששילב במנהיגותו עוצמה ומתינות, חיבר את אנשי העדה הדרוזית למדינת ישראל ועודד את בניה לשרת בצה"ל. השיח' טריף נפטר בשנת 1993 וקברו נמצא בתוך הכפר. מצומת הכניסה לג'וליס ממשיכים ישר (מזרחה) ונוסעים עד תחתית הכפר ירכא. פתחו של הכפר הפך למרכז קניות גדול, המושך מחפשי ג'ינסים בחצי המחיר. בכיכר השנייה פונים שמאלה ומטפסים במעלה הכפר ירכא. העלייה ארוכה, ומרכז הכפר נמצא במרומי הגבעה. במרכז הכפר ההיסטורי הכביש הופך צר וחד-סטרי. לאחר כ- 600 מ' בכביש הצר נראה משמאל מיבנה מודרני חריג לנוף המקום – מיבנה המועצה המקומית 2 . חונים לידו ויוצאים לטיול קצר בסימטאות שסביב מרכז הכפר. אנשי הכפר, מסבירי הפנים, יעזרו לכם למצוא את קברו של חושי הארכי (במהלך 2010 נמצא מתחם הקבר בשיפוצים). חושי היה ידידו הנאמן של המלך דוד שנשלח אל מחנה אבשלום בזמן המרד כדי לסכל את עצת אחיטופל (שמואל ב, ט"ו 31, ט"ז 16). על פי המסורת, קבור חושי בטבורו של גרעין הכפר, ותושביו קוראים לו יוסף הצדיק.
חוזרים למכונית, וליד בניין המועצה פונים שמאלה (צפונה). הכביש מתפתל בין הסימטאות, בדרך אל עין מג'נונה. לאחר כ-400 מ' יוצאים מהכפר ויורדים בכביש צר מאוד, שתלוי על מדרון ההר, אל נחל בית העמק, או בשמו המקומי - נחל מג'נונה. כשמגיעים לערוץ אפשר לרדת מהרכב וללכת כ- 600 מ' במעלה הנחל, אל המעיין שזכה לתואר המשוגע. המעיין מפכה מים לפעמים, אבל בדרך כלל הוא חרב, ואין לדעת מתי יפכה שוב.
בית הבד העתיק
הכביש הצר ממשיך ועולה בפיתולים חדים ותלולים לכיוון הכפר ג'ת, בין עצי זית עבי גזע הנטועים כאן כבר עידן ועידנים. הכפר הדרוזי ג'ת חבוי לו בין כרמי הזית, רחוק מכל כביש ראשי והמולה. בכניסה פונים שמאלה ומייד ימינה, ליד מפעל לחיתוך אבן גלילית. חוצים את הכפר 3 ובסוף הכביש פונים ימינה (מזרחה) בכביש 8721, שמטפס אל הכפר יאנוח. כשנכנסים ליאנוח עוקבים אחרי השילוט אל מרכז הכפר ואל בית הבד 4 . כאן עוצרים לטיול חביב בסימטאות ונכנסים אל בית הבד העתיק שעדיין פועל. אם הוא סגור – מקישים על דלת הבית שממול לכניסה, ובעלי הבית יזמינו אתכם לסיור במקום וגם וישמחו אם תקנו גם פיתה עם לבנה טרייה.
בעקבות נבי סבלאן
יוצאים מהכפר עם השילוט לכפר ורדים. בכפר ורדים נוסעים ישר כל הזמן, חוצים את כפר ורדים, ובכביש 854 פונים שמאלה (צפונה) לכיוון מעלות 5 . בצומת תפן פונים ימינה (מזרחה) לכביש 89 ונוסעים בו כ-8 ק"מ, עד הכניסה לכפר חורפיש. עוברים את השער הצהוב של הכפר ופונים ימינה לכביש תלול העובר בין הבתים. הכביש מוביל אל ראש הר זבול 6 , שעל פסגתו נמצא מקאם א-נבי סבלאן, המקודש לדרוזים. הדרוזים מאמינים כי סבלאן הוא אבו אל-ח'יר, אחד מחמשת הנביאים החשובים להם. במקום מכלול מיבנים, ובהם מערה קטנה שבה לפי המסורת הסתתר נבי סבלאן מפני רודפיו. אם תשאלו פלוני מהעדה מה היה תוכן נבואתו של סבלאן ומדוע התקדש על ידי הדת הדרוזית, תקבלו תשובה מוגבלת, אם בכלל. כידוע, הדת הדרוזית היא דת סודית ועקרונותיה הכמוסים ידועים רק לאלו מהאוכלוסייה שהוטל עליהם להיות דתיים. על כל פנים, ממרומי ההר יש תצפית מרהיבה לכל עבר, ורק בשבילה היה שווה לאמץ את מנוע המכונית.
כביש המריבה
יורדים בחזרה וחוצים את הכפר מזרחה. מייד כשהכפר מסתיים, מעבר לשער צהוב נוסף, פונים ימינה לכביש צר, שבתחילתו נראה לא מזמין. הכביש מכונה בפי המקומיים כביש המריבה, זכר לריב שהיה על פריצתו בין הארגונים הירוקים לתושבי הכפרים (שניצחו בסוף – עובדה). הכביש הצר והמיוחד עובר תחילה בין עצי זית עתיקים, ובהמשך בתוך חורש ירוק ובערוץ נחל, שהוא אחד מיובלי נחל כזיב. אחרי חמישה קילומטרים של נסיעה מלווה בנוף גלילי של חורש צפוף, מסתיים הכביש בכפר הדרוזי בית ג'אן 7 . כאן, אם תרצו במסעדה מקומית ואם תרצו בקפה על הגזייה, מסתיים הטיול.
תמונות המערכת צולמו על ידי חנן ישכר.

ליאורשחףגל
    הכרות עם הכפרים הדרוזים|4 31.05.09
    הכרות מרנינה עם הכפרים הדרוזים ועם מטעמיהם. ביצענו את המסלול לא כולו ביום אחד חליקנו לשניים. מאוד אהבנו מומלץ

batami
    הכפרים הדרוזיים בגליל העליון|4 26.08.07
    מסע בין כפרים הפזורים בהרי הגליל, בכבישים צרים שנראה שכבר פסו מהמדינה, ובאתרי נוף יפיפיים. אלמלא הלכלוך בפאתי הכפרים יכל להיות מושלם. במעין המשוגע (עין מג''נונה) כדאי לבקר באביב - בקיץ המקום חרב.

פארק גורןפארק גורן מומלץ מפה9.3פארק גורן הוא מקסימום היער שאפשר לצפות מחורש ים-תיכוני. סבוך ולא גבוה במיוחד. וזו לא ביקורת, זה פשוט מה שיש. הפארק הזה הוא גם אחד מאתרי הפיקניק המסודרים ביותר בגליל העליון. הוא משתרע על-פני 2,000 דונם של חורש וצופה אל הערוץ היפה של נחל כזיב, שראשיתו בהרי מירון וסופו ליד אכזיב. יש בו המון פינות סתר, ושווה להסתובב מעט כדי למצוא אחת כזאת. מבקרים רבים באים לכאן כדי לטייל בשבילים הצרים שבחורש, המשולטים היטב בשלטים בצורת בלוט, פרי עץ האלון. אחרים באים אל פארק גורן כנקודת יציאה לטיול למבצר המונפור ונחל כזיב. אם אתם אוהבים ללכת, כדאי לכם לנצל את הפיקניק כדי לטייל בנחל, שנחשב לאחד הנחלים היפים בארץ. למרות השם כזיב, שרומז לכאורה על נחל אכזב, זורם כאן פלג מים כל השנה. לצד הפלג אפשר לראות שרידים של טחנות קמח עתיקות, וגם עצי דולב ענקיים עם עלים בצורת כף יד ושיחי ער אציל, שעליו היבשים משמשים לבישול וידועים כעלי דפנה. אם הירידה אל נחל כזיב, בשביל המסומן אדום, מילאה אתכם מרץ, אולי תבחרו להמשיך ללכת בשביל האדום ולעלות איתו במעלה ההר אל שרידי המבצר הצלבני מונפור שמשמעותו ההר החזק. ואם תטפסו לשם, תוכלו לקרא עוד