טיול מנחל גלים לנחל נדר

הנקבה בעין קדם. צילום: יאיר זיידנר, מערת מפה
הנקבה בעין קדם. צילום: יאיר זיידנר, מערכת מפה

קלאסה בכרמל

נחל גלים הוא מהגדולים בנחלי הכרמל המערבי, והוא מתאפיין בנופו הפראי והמיוער. באפיקו של הנחל ישנן מכתשות גדולות, מפלונים, מכלול מערות מעניין ואף מעיין ניקבה יפה, הנקרא עין קדם, ולידו עץ שקמה ענק. זהו טיול קלאסי במערבו של הכרמל, היורד באזור זה במתינות יחסית אל מישור החוף.

מקום: כרמל
אורך המסלול (ק"מ): 6
איך מגיעים
מצומת דמון (שאפשר להגיע אליה מכיוון בית אורן בכביש 721, או מצומת אליקים, דרך דליית אל-כרמל ועיספיא בכביש 672) נוסעים כ-3.5 ק"מ לכיוון חיפה עד לחניון הכלניות, שנמצא בסמוך ומדרום לכניסה לאוניברסיטת חיפה. ב. מכיוון שכונת דניה, שבקצה הדרום-מזרחי של חיפה, נוסעים בכביש 672 לאוניברסיטת חיפה. מייד לאחר הכניסה לאוניברסיטה, מימין לכביש, נמצא חניון כלניות.
לנקודת הסיום
כדי להשאיר רכב איסוף ממשיכים לנסוע על כביש 672 לכיוון הכפרים הדרוזיים ובצומת דמון פונים ימינה לכביש 721. יורדים בדרך הנוף עד לצומת אורן שם פונים ימינה לכביש 4. פונים ימינה בכניסה הצפונית של טירת הכרמל. נוסעים על רחוב הרצל, עוברים חמש כיכרות ופונים שמאלה, ליד שווארמה "טעים לי", לרחוב השחרור, בכיכר ישר לרחוב החרוב. נוסעים עד סוף הרחוב ופונים שמאלה ליד עמוד חשמל עם סימון כחול של השביל. נוסעים עם הדרך ליד שכונה חדשה בבנייה, בכיכר יורדים ימינה לכיוון נחל גלים והחווה שבערוץ הנחל. חונים ברחבת העפר שנמצאת מיד אחרי הרפת 7 .
איך מגיעים
לנקודת הסיום
עין אבו דאהר
מחניון כלנית 1 הסמוך מדרום לשער הכניסה של אוניברסיטת חיפה, פונים דרומה בשביל מסומן ירוק, לעבר עמקו העילי של נחל גלים. עמק הנחל חתור בחלק זה בסלעי קרטון לבנים רכים. שיפועו של העמק תלול ובקרקעיתו מכתשות יפות המתמלאות במים לאחר גשמים חזקים. לאחר כ-300 מ' הליכה חוצים עם השביל הירוק את הכביש הצר המוביל לחי-בר כרמל. ממשיכים הלאה במורד נחל גלים תחילה דרומה ובהמשך לדרום-מערב. לאחר הליכת קילומטר מנקודת החצייה של כביש חי-בר כרמל מגיעים אל מעיין קטן בערוץ הנחל בשם עין אבו-דאהר 2 . המעיין נובע מכוך קטן בגדת הערוץ, שבו גדלים שרכי שערות שולמית. בעונת החורף נובעים כאן מים, הזורמים במורד הערוץ לאורך מטרים אחדים. ליד המעיין גדל עץ שקמה בודד המסמן את מקום המעין.
נחל גלים
מהמעין ממשיכים הלאה במורד הנחל, בקטע יפה של מכתשות אפיק ומפלים שגובהם 3-5 מ'. במעבר בשניים מהמפלים נדרשת מהמטיילים תשומת לב מיוחדת. במדרונות הנחל גדל חורש צפוף של עצי אלון מצוי, אלה ארצישראלית, לבנה רפואי, ער אציל, מורן החורש, קטלב ובר-זית. זהו חורש מגוון האופייני לחורשי הכרמל. לאחר כחצי קילומטר של ירידה מעין אבו ד'הר, מגיעים אל מפגש נחל גלים עם נחל כלח, המגיע מדרום-מזרח – מכיוון "שוויצריה הקטנה" 3 . מכאן ממשיך המסלול במורד נחל גלים התחתון, בשביל מסומן כחול. כאן כבר מתחתר הנחל בסלעי דולומיט קשים, והוא עמוק למדי. בקרקעיתו ישנם מפלים וגבים.
מערות במצוק הסלע
לאחר קילומטר של הליכה במורד נחל גלים, נגלה במדרונו הימני של הנחל מצוק סלע זקוף ומרשים 4 , ובו פעורות מערות אחדות. חלק מהמערות הן טבעיות וחלקן חצובות. באחת המערות הללו חקוקה כתובת ביוונית שתרגומה המילולי "דימי". לכן מכונה המצוק הזה בשם "מצוק דימי". מדרגות חצובות העולות אל המערות הללו, פתחי הכניסה החצובים, דרגש סלע (דרגש שינה כנראה) באחת המערות וכן חרסים שנמצאו במערות מעידים ששימשו למגורים. ככל הנראה הייתה כאן מושבה קטנה (לאורה) של נזירים מתבודדים בתקופה הביזנטית.
ממשיכים בשביל הכחול הלאה במורד נחל גלים בקטע עמוק ומיוער. לאחר 1.5 ק"מ של הליכה מגיעים אל מפגש נחל גלים עם נחל נדר 5 . כאן, בצלעו הדרומית של נחל גלים, יש מצוק יפה (מצוק אורנית) ובו, גם כן, פתחי מערות. הגדולה שבהן היא מערת אורנית, המהווה מכלול של מערות עם מחילות המקשרות ביניהן. אורך המערה כולה מגיע ל-42 מ'.
עין קדם
מכאן פונים חדות ימינה (מזרחה) בשביל מסומן שחור – אל פתחו של נחל נדר. מתקדמים במעלה הנחל בכיוון צפון-מזרח. במהרה פוגשים בשרידים של אמת מים, ששוכנת בגדתו השמאלית של הנחל. לאחר מכן מגיעים לעץ שקמה ענק הגדל באפיק. מעץ השקמה ממשיכים בשביל עוד כ-50 מ' במעלה הנחל, בצמוד לאמת המים העתיקה, עד שמגיעים אל נביעה יפה - עין קדם 6 . באחת משתי הנקבות של המעין אפשר להלך בנוחיות לאורך 11 מ' לערך. מעין קדם חוזרים חזרה כ-500 מ' בשביל השחור, עד לנחל גלים. מכאן ממשיכים מערבה במורד הנחל בשביל הכחול. לאחר הליכת קילומטר פוגשים מצד שמאל של השביל את מבני בית הספר אורט של היישוב טירת הכרמל. פונים מן הנחל אל מתחם בית הספר 7 , שם מסתיים המסלול. ממתחם בית הספר יוצאים בנסיעה דרך טירת הכרמל לכביש חיפה-תל-אביב.

briza
    להפוך את המסלול למעגלי|5 01.04.13
    אנחנו התחלנו בשביל השחור של נחל נדר היוצא ממש מול האוניברסיטה (ניתן לחנות בשולי הכביש). הערוץ של נדר צר ומעט סבוך (פחות מטויל) אבל יפה להפליא. אחרי הכניסה לנקבה של עין קדם וטבילה בבריכה שבסופה (לא להחמיץ!) ממשיכים עם המסלול היפה המתואר כאן. לקחת בחשבון שהעליה בירוק חשופה לשמש עקב השריפה (בניגוד לשאר המסלול שרובו מוצל). הליכה קצרה מחניון כלנית בשביל הכבאיות הרחב שעובר צמוד ומתחת לכביש ואנחנו חזרה ברכב. כל המסלול לקח לנו 3 שעות ברוטו בקצב טוב.

noaleibo
    נפלא ליום שבת|5 21.11.10
    עשינו את המסלול בצורה מעגלית - עד עין קדם וחזרה לאוניברסיטה על השביל השחור של נחל נדר. לקח לנו כ-6 שעות עם הפסקות. מסלול נפלא בחורש של הכרמל, טבילה במעיין ובסוף שקיעה יפיפיה.

סמפיי
    יופי של מסלול|5 06.11.08
    כל כך קרוב להכל אבל מהר מאוד נבלעים אל תוך החורש של הכרמל ומרגישים בטבע. אחלה ניקבה ואחלה נחל.