הקימורים של חווה

מיפתח קניון נחל חווה משרה אוירה של כניסה לתוך פסל. נוף הקניון משלב סדקים גיאולוגים מרשימים ומפלים שהתחתרו בסלע ויצרו בו תבניות של קימורים...
סוג: רגל, רכב שטח
מקום: נגב צפוני
איך מגיעים: שימו לב - הנסיעה מכביש 40 עד קניון נחל חווה מחייבת שימוש ברכב 4X4. נוסעים בכביש 40 דרומה, לכיוון מצפה רמון. חולפים על פני עבדת וממשיכים דרומה עוד כ-3 ק"מ. מגיעים לשלט הכוונה גדול לכיוון נחל חווה, הניצב בצד שמאל (בין אבני ק"מ 116-117). כאן נפרדים מן הכביש ופונים שמאלה אל תוואי הכביש הישן למצפה רמון. נוסעים בתוואי הישן עוד כ-2 ק"מ עד למסעף נוסף של דרך עפר. גם כאן יש שלט הכוונה. פונים שמאלה (מזרחה) אל דרך עפר רחבה מסומנת שחור, יורדים בה אל אפיקו הרחב והשטוח של נחל צין העילי. הדרך נמשכת מזרחה במעלה נחל צין בין טראסות חקלאיות עתיקות. היא מגיעה לאחר כ-3 ק"מ אל מיפגש נחל צין עם נחל נפחא. כאן היא פונה בזווית בת 90 מעלות צפונה, ונכנסת אל נחל נפחא. ממשיכים במעלה נחל נפחא הרחב, תחילה לצפון-מזרח, ובהמשך לדרום-מזרח. לאחר 6 ק"מ מגיעים אל פרשת המים השטוחה שבין נחל נפחא לנחל עקב העילי. חוצים את פרשת המים וממשיכים צפונה במורד נחל עקב. לאחר כ-4 ק"מ פוגשים בצומת דרכי עפר. פונים ימינה לדרך שממשיכה לדרום מזרח. ממשיכים בנסיעה של עוד 3 ק"מ עד למיפגש עם דרך עפר רחבה 1 . זוהי דרך קו צינור הנפט, השוכנת מעל עמקו של נחל חווה. ממשיכים דרומה בירידה תלולה ומפותלת עוד כ-800 מ', עד לאפיקו של נחל חווה. כאן, במקום בו חוצה דרך הנפט את נחל חווה, חונים את הרכב 2 .
קיר גבוה וגב עמוק
נחל חווה (ואדי אל הווא – "נחל הרוחות") הוא מיובליו החשובים של נחל צין הגדול. חלקו העליון של הנחל הוא רדוד, רחב ומונוטוני. לעומת זאת, ממזרח לנקודה שבה חוצה דרך הנפט את אפיקו הופך הנחל לקניון נהדר החתור בסלעי גיר לבנים ומבהיקים. בקניון שני מפלים: האחד בגובה 10 מ' והשני בגובה 20 מ'.
לקריאת תיאור המסלול המלא יש להירשם לאתר מפה
קיר גבוה וגב עמוק
הולכים צפונה בשביל מסומן כחול, שעובר במורד ערוצו של נחל חווה. השביל נמשך תחילה בערוץ עצמו. לאחר כ-200 מ' עולה השביל אל גדתו הימנית של הנחל על מנת לעקוף את המפלים שבאפיק. בהמשך עובר השביל בסמוך לשפתו של הקניון בגובה של מאה מ' מעליו. לאחר כקילומטר של הליכה מעל הקניון מגיעים לנקודה שבה יורד השביל אל הערוץ עצמו. הירידה נעשית בנתיב צר, המגיע לאפיק ממש בשער הקניון עצמו 3 . מתקדמים במעלה הקניון כ-400 מ', בין קירות זקופים לחלוטין של גיר בהיר, שגובהם מאה מ' ויותר. לבסוף פוגשים בגב המים הגדול – גב חווה 4 .
זוהי בריכת מים ענקית למרגלות מפל שגובהו 20 מ'. הנקיק של נחל חווה צר כאן ביותר ומוצל בכל שעות היממה. לאחר שטפונות החורף הבריכה עשויה להגיע לקוטר של 20 מ' ולעומק של 6-5 מ'. המים קרים מאוד, אך ביום חם המקום נפלא לרחצה ולהתרעננות (לא מומלץ לשתות מן המים כי הם אינם נקיים). מגב חווה חוזרים חזרה וממשיכים בשביל הכחול שבמורד עמק הנחל. גם לאחר היציאה מן הקניון הנחל מרשים ביותר: הוא אמנם רחב ופתוח, אך קירות הסלע שלו זקופים וגבוהים ודבוקות אליהם מפולות של סלעי ענק מרובעים כתוצאה מרעידות אדמה.
סדק ארוך ועמוק
לאחר כקילומטר של הליכה פונה עמק הנחל בזווית בת 90 מעלות לדרום-מזרח 5 . השביל הכחול פונה כאן לגדתו הימנית של הנחל, עוקף מפולת סלעים גדולה וחוזר לערוץ. אחרי כ-300 מ' מגיעים אל מסעף שבילים 6 : המעונינים לבקר בעין חווה ("אום אל ברד"), מעין הנובע למרגלות מפל בגובה 20 מ', ימשיכו בשביל הכחול ויחזרו לכאן כלעומת שבאו – תוספת של כשעה לזמן הטיול. אם רוצים להמשיך במסלול פונים בחדות ימינה לכיוון דרום בשביל המסומן ירוק, אל תוך ערוץ נחל רחב – יובל של נחל חווה. השביל עולה במתינות במעלה עמק הנחל, שהופך בהדרגה לקניון של ממש, אמנם שלא כמו של אחיו קניון חווה. לאחר כ-800 מ' מגיעים למרגלות מפל גבוה, החוסם את הדרך 7 . במקום יש מכתשת יפה, שלאחר שטפונות החורף נמלאת מים, ושטחי סלע מפולסים. זוהי פינה טובה לעצירה ומנוחה.
פונים בשביל הירוק חדות שמאלה (מזרחה). השביל מטפס בתלילות לעבר סדק ארוך ועמוק במצוק המזרחי של הנחל. עולים בתוך הסדק עד לשטח רמתי מפולס הנמצא בראשו 8 . כאן אפשר להתרווח, ולצפות לעבר נופי בקעת צין, הר צין, רכס חצרה, רכס חתירה ובקעת אורון. למרגלות המצוק ניתן להתבונן בקניון נחל חווה כמעט למלוא אורכו.
השביל הירוק ממשיך בקו ישר לדרום-מזרח, על גבי השטח הרמתי המפולס. לאחר כ-500 מ' מגיעים אל אוכף טופוגרפי (שקע באזור הררי). השביל חוצה את האוכף ויורד ימינה אל ערוץ נחל 9 . כאן נפרדים מן השביל הירוק ופונים מערבה במורד ערוץ הנחל. במהרה חוברים לדרך עפר סחופה הנמצאת בערוץ. הולכים בה כקילומטר עד לדרך הנפט המסומנת שחור 10 . ממשיכים בשביל השחור בכיוון צפון-מערב, ולאחר כ-700 מ' מגיעים לנקודת המיפגש עם ערוץ נחל חווה, שם חונה הרכב.
מכאן ישנן שתי אפשרויות של חזרה לכביש 40 (כביש באר שבע-מצפה רמון): 1. בדרך נחל עקב ונחל נפחא. 2. בנסיעה על דרך הנפט בכיוון דרום-מזרח, לעבר מצד מחמל, הנמצא על שפת מכתש רמון. מכאן פונים לכיוון דרום-מערב בדרך המלווה את מצוקי מכתש רמון. ממשיכים בה עד לתחנת הדלק שבכניסה לעיירה מצפה רמון. מרחק הנסיעה מנחל חווה למצפה רמון הוא כ-22 ק"מ, והנתיב מסומן למלוא אורכו בשחור. הנתיב הזה ממצד מחמל אל מצפה רמון מזמן מראות נהדרים של מכתש רמון.
הביקור בנחל חוה וסביבותיו דורש תאום בטחוני. על מנת לתאם יש להתקשר מספר ימים לפני, לפיקוד דרום בטלפון: 08-9902927/6.

nadavlevin

אביב בנחל חווה|4 01.05.11
ביקרנו בנחל חווה במסגרת טיול בשביל ישראל. מומלץ מאד לסטות מהמסלול ולרדת לעין חווה - מקום קסום, ובו שוקת מלאה מים טובים לשתייה (30/4/2011).
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.