שלוש שנים מחייו הקדיש ישוע להטיף ולהפיץ את הבשורה בקרב מי שהיה מוכן לשמוע, ולעיתים גם בקרב מי שלא היה מוכן. את עיקר זמנו חילק בין נצרת, העיר שבה גדל, לבין האיזור הפורה של צפון-מערב הכינרת. אלפיים שנה אחרי נחנך שביל שעובר בתוואי קדום, בין אתרי הצליינות החשובים בצפון, ממש על האדמה שדרך ישוע עצמו. שבילו של ישוע מציע מסע תיירותי רגלי, בעל אופי צלייני במקצת, ובסגנון תרמילאי. המסע עובר בנופים מרגשים בין ההרים לאגם.

לטיולים, מסעדות ובילויים נוספים היכנסו למתחם נצרת

סוג: רגל, נצרת
מקום: גליל
אורך המסלול (ק"מ): כ-65
משך הטיול: מעל 8 שעות
ה-jesustrail (שביל ישוע) הוא פרי יוזמתם של שני אנשים - מעוז ינון, שהקים את פאוזי עאזר ואל-מוטראן, בתי הארחה שאין שניים להם בנצרת, ודיוויד לנדיס, אמריקאי עם נסיון תרמילאות עשיר. הרעיון הוא לבקר, ולמי שלא מכיר, להכיר, את האתרים הנוצריים החשובים שבין נצרת לכינרת ולהגיע אליהם דרך חוויית המסע הרגלי, כנראה על אותם שבילים ששימשו את תושבי האיזור, וישוע בינהם, בימי הבית השני לפני 2000 שנה.
השביל קיבל סימון מיוחד משלו על ידי הועדה לשבילי ישראל והוא מסומן לכל אורכו בסימון כתום (לבן – כתום – לבן). כדאי לעקוב אחר הוראות הדרך המפורטות והעדכונים הנמצאים באתר הבית של השביל. אורך השביל כולו 65 ק"מ והזמן שלוקח לעשות אותו נע בין 3-5 ימים, תלוי בקצב. אפשר ללון לאורך השביל בשטח או להתארח בבתי הארחה שנמצאים לאורכו.
מנצרת לציפורי (9.6 ק"מ)
מכנסיית הבשורה 1 בלב נצרת נכנסים לתוך השוק והחלק העתיק של העיר, עוברים ליד המסגד הלבן ופאוזי עאזר וממשיכים בעלייה על מנת לצאת לאט לאט מנצרת. אחרי ירידה, ולאחר למעלה מ-9 ק"מ של הליכה, מגיעים לאתר הראשון מחוץ לעיר והוא גן לאומי ציפורי 2 .
מנצרת לציפורי (9.6 ק"מ)
מציפורי לכפר כנא (5.6 ק"מ)
ממשיכים מזרחה בצמוד לגדר, מתחברים לשביל ישראל ואיתו ממשיכים כ-3 ק"מ, דרך מסגד הכפר אל תוך משהד 3 . עוזבים את שביל ישראל ונכנסים לכפר כנא. הולכים בין הבתים לכיוון כנסיית החתונה 4 . מי שרוצה לסיים את היום כאן יוכל לישון בבית ההארחה החדש שנפתח בכפר כנא לצורך אירוח מטיילים שהולכים בשביל.
מכפר כנא לצומת גולני (12 ק"מ)
משעון השמש הגבוה ברחוב הכנסיות בכפר כנא ממשיכים ברחובות הכפר, עוברים ליד הכנסייה היוונית אורתודוכסית (אין כניסה מלבד לצליינים אורתודוכסיים), והולכים במגמת עלייה לכיוון בית תפילה של דת אחרת – המסגד. יוצאים מהכפר וממשיכים בעלייה מזרחה ואחרי הליכה ארוכה במטעי זיתים מתעקלים במגמה צפונה. מגיעים לחורשה עם חניון פיקניק, צמוד לכביש 77, ממשיכים מזרחה בשולי תחנת הכוח ביער לביא עד שפונים חדות צפונה לכיוון צומת גולני. חוצים את הצומת במעבר התת קרקעי לכיוון צפון.
מצומת גולני לנבי שועייב (9.6 ק"מ)
בצומת גולני ממשיכים צפונה, בדרך שמקבילה לדרך הים הקדומה, שרידים מהדרך הרומית פזורים מימין ומשמאל לשביל. אחר כך הולכים מזרחה, חוצים את כביש 65 ופונים ימינה, מזרחה, לכיוון השדות של קיבוץ לביא. עוקפים את הקיבוץ מצפון בשביל הממשיך לכיוון צפון-מזרח. אחרי הקיבוץ מתאחדים עם שביל מסומן כחול שעולה על מדרונו הדרומי של הר קרני חיטין 5 , תחילה לצד גדר ואז למעלה לפיסגה. בדרך עוברים אנדרטה שבנו כאן נוצרים אמריקאים פונדמטליסטים. מן הצד הצפוני של הלוע הוולקני (הכבוי, יש לאמר) בצל עצי זית, אפשר לעצור כדי לצפות על כל צפונה של הארץ ולאחר מכן להמשיך ולרדת עם השביל הכחול משפת הלוע הכבוי היישר אל המבנה הגדול של נבי שועייב 6 .
מנבי שועייב לואדי חמאם (8.3 ק"מ)
מהמקאם הדרוזי ממשיכים לרדת עם דרך סלולה, חולפים על פני הגן הגיאולוגי במחצבת קרני חיטין, ומתקרבים למושב ארבל אותו עוקפים מצפון עם שביל מסומן ירוק, וחולפים ליד חורבת בית הכנסת הקדום של ארבל. מי שמחליט לחנות כאן יוכל ללון ביחידות האירוח של משפחת שביט. ממושב ארבל ממשיכים עם דרך סלולה לכיוון המצוק בעל אותו השם - מצוק הארבל. מגיעים למרגלות הגן הלאומי ונכנסים פנימה דרך השער. שם עולים לתצפית 7 עם שביל מסומן אדום ויורדים למצודה החצובה בסלע עם שביל מסומן שחור. המשך המסלול בירידה לתחתית המצוק, לכיוון ואדי חמאם (נחל ארבל) עם שביל מסומן שחור שמתחבר לשביל המסומן אדום. מגיעים לקצה דרך סלולה ליד היישוב הבדואי חמאם.
מואדי חמאם לכנסיית בכורת פטרוס- טבחה (10.8 ק"מ)
הולכים מזרחה על הדרך הסלולה, עם שביל ישראל, מחמאם לכיוון הכינרת וצומת מגדל ותחנת דלק פז שלה. ממשיכים עם שביל ישראל צפונה, לצד כביש 90 המקיף את הכינרת, עוברים למרגלות מגדל 8 . משם הגיעה מרים המגדלית או מריה מגדלנה שטיב יחסיה עם ישוע, בין אם היתה תלמידה או בת זוג, עדיין לא ברור גם בימינו. בהמשך חוצים את נחל צלמון, היורד עד לקיבוץ גינוסר 9 , ואחר כך חוצים את נחל עמוד, ושם, כעבור כ-3.5 ק"מ מצומת מגדל, עוזבים את שביל ישראל, ופונים ימינה (מזרחה) במגמת ירידה לכיוון הכינרת. ממשיכים לרדת עד שפת הכינרת ומגיעים לטבחה, ארץ הניסים של ישוע. הולכים על הטיילת המחברת בין הכנסיות, עוצרים בכנסיית הלחם והדגים 10 ולא מוותרים גם על כנסיית הבכורה 12 הנמצאת מעט צפונה. מי שמעוניין להתנסות באמת בחוויית העלייה לרגל ישאר ללילה צנוע בתנאים בסיסיים (אך הכי קרוב לכינרת שאפשר) בבית הארחה טבחה, ליד כנסיית הלחם והדגים. האירוח במקום לבבי ומזמין.
מכנסיית בכורת פרטוס לכפר נחום (2.3 ק"מ)
כדי להגיע לגן לאומי כפר נחום 13 ממשיכים עם טיילת הבשורה על שפת הכינרת כ-2 ק"מ. סעיף של השביל באורך 1.5 ק"מ עולה מכנסיית בכורת פטרוס להר האושר ומנזר הביאטיתודים 11 .
הדרך חזרה מהכינרת לנצרת
מי שרוצה לעשות מסע מעגלי ולחזור לנצרת יוכל לעשות זאת בהליכה שתקח בין 3-5 ימים נוספים. לצורך זאת צריך לחזור דרומה לנחל עמוד ולהתחבר עם שביל ישראל במקום בו עזב אותו ה- jesustrail. משם פשוט עוקבים אחר תוואי שביל ישראל במקטעים הבאים: מנחל עמוד תחתון לטבריה עילית, מטבריה לירדנית, מהירדן לתבור ומהתבור למשהד. בדרך, מלבד הנוף הפראי של עמק הירדן והגליל התחתון, עוברים באתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים בעלי ערך לעם היהודי ולמאמינים הנוצריים כמו: אתר ירדנית, תל רכש, כנסיית הר תבור והר דבורה. ממשהד נכנסים לנצרת מכיוון דרום דרך האתרים החשובים של הר הקפיצה והר הפחד.

רוצים להיות המדרגים הראשונים?