במרכזו של הכרמל ההרים גבוהים יותר, הירוק ירוק יותר, העליות תלולות יותר, והירידות מהנות יותר. טיול מסביב לכפרים הדרוזיים דאליית אל־כרמל ועיספיא, והתבשמות מהמיטב של הכרמל. הרבה טבע, אבל גם פיתה עם לבנה

סוג: אופניים
מקום: ליד עספיא
אורך המסלול (ק"מ): כ-15
*** בשריפה שפגעה ביערות הכרמל בדצמבר 2010 נפגע איזור הטיול. השבילים פתוחים לתנועה ***

איך מגיעים: נוסעים בכביש 672 על רכס הכרמל, בין מחלף אליקים וחיפה. חונים במרכז עיספיא, בתחנת הדלק שמדרום לכביש. כאן מתחיל הטיול.
רוכב ישראל והמסלול המעגלי
1 0.00 (צפון־מערב): מתחנת הדלק שבמרכז הכפר עיספיא רוכבים בכביש הראשי, בין החנויות הרבות של הכפר, לכיוון חיפה.

רוכב ישראל והמסלול המעגלי
הדרוזים בכרמל
מקורם של הדרוזים הוא בהרי הלבנון. לפי ההערכה המקובלת הם הגיעו לכרמל בתחילת המאה ה־17. באותם ימים התערער השלטון העוסמני בשולי האימפריה, והאמיר הדרוזי פַחְ'ר א־דין הרחיב את כיבושיו מהלבנון לאזור הגליל והכרמל. עד אז היה הכרמל נטוש כמעט לגמרי, ומשלהי התקופה הצלבנית התגוררו בו רק משפחות בדואים בודדות.

אופיים ותרבותם של הדרוזים תרמו להסתגלותם המהירה לתנאי הכרמל. הם התפרנסו מחקלאות הררית שפיתחו ומעדרי צאן קטנים. בתחילה התיישבו על חורבות חוסיפה (עיספיא) הקדומה, שבה נתגלו שרידי יישוב יהודי מתקופת המשנה והתלמוד וכנסייה מתקופה מאוחרת יותר. שנים רבות שכנו הדרוזים בבדידות על הכרמל בכפרים עיספיא ודאליית אל־כרמל. התבדלותם התרבותית ודתם הסודית, הכוללת אמונה בגלגול נשמות, שמרו עליהם בתוך העולם המשתנה שסביבם.

בשנת 1947 נספרו על הכרמל פחות מ־5,000 תושבים דרוזים (לעומת כ־25 אלף בשנת 2000). ברבות השנים הלכו הכפרים והתרחבו על חשבון האדמות החקלאיות, ועיבודן הופסק. פארק הכרמל, שהוכרז בשנת 1970, מקיף את הכפרים הדרוזיים מכל עבר. שמירתו כשטח פתוח ירוק נמצאת בסכנה עקב בנייה חסרת רסן הניכרת היטב בשטח.

2 1.20 (1.20) שמאלה (דרום־מערב): התפצלות שביל עפר מול חנות ירקות ושילוט לנחל חיק. יורדים בשביל מסומן ירוק ובצבעי שביל ישראל אל נחל חיק. רוכבים במגמת ירידה ומקפידים להישאר בשביל המסומן.
עין חיק
3.20 (1.00) ישר (דרום): התפצלות לעין חיק. עוזבים את השביל המסומן וממשיכים במורד. אפשר לעצור ולהתרענן במימי המעיין, אם כי לא מומלץ לשתות מהמים. מייד אחרי הכניסה למעיין פונים שמאלה לערוץ, רוכבים בו כ־300 מטרים ואז נוטשים אותו ועולים ימינה בעלייה קצרה. בצומת הראשון פונים שמאלה ורוכבים במורד, לימינו של ערוץ נחל חיק.
נחל חיק
4.40 (1.20) שמאלה (דרום): מיסעף. יורדים בירידה חדה ואחריה בשביל מתפתל שמוביל לערוץ נחל חיק. ממשיכים עם נחל חיק אל נחל אורן.
נחל אורן
5.00 (0.60) ימינה (צפון־מערב): מיסעף בנחל אורן. יורדים במורד השביל הירוק על הגדה הצפונית של נחל אורן. השביל עובר בתוך בקעת אלון, שנוצרה בעקבות בליית הטוף הוולקני המרכיב את המיסלע במקום.
בקעת אלון
3 5.30 (0.30) שמאלה (דרום־מערב): מיסעף בבקעת אלון. מתחילים לטפס בשביל מסומן שחור המוביל להר שוקף. לאחר כ־400 מטרים השביל המסומן (שחור ושביל ישראל) נוטש את המסלול. ממשיכים בעלייה שחלקה תלול עד תלול מאוד.
7.10 (1.80) ימינה (מערב): מיסעף בקצה העלייה התלולה. קחו אוויר, העלייה עדיין לא נגמרה, אך העיקר כבר מאחוריכם. אחרי עוד 700 מטרים רואים מימין אנדרטה קטנה לזכר יקי הלוי, רוכב אופניים שליבו לא עמד לו בעליות של הר שוקף.
פיסגת הר שוקף
4 8.20 (1.10) ימינה (מערב): פיסגת הר שוקף. פונים ימינה ורוכבים שוב עם שביל ישראל ושביל מסומן אדום. אחרי 200 מטרים נוטשים את השבילים המסומנים ופונים שמאלה (דרום) בדרך ללא סימון (שביל ישראל יורד כאן בסינגל נהדר עד חניון אגם – מומלץ ליום אחר).
8.70 (0.50) שמאלה (דרום): התפצלות. מתחילים בירידה נהדרת וטכנית שמסתיימת בתחתית נחל בוסתן. בכל הפיצולים שומרים על מגמת הירידה, ואחרי כ־1.4 קילומטרים נצמדים אל הדרך השמאלית.
נחל בוסתן
5 10.60 (1.90) ימינה (מערב): ערוץ נחל בוסתן, ליד מיתקן ביוב. רוכבים בדרך טובה במורד הנחל. אחרי 800 מטרים מגיעים להצטלבות וממשיכים ישר במגמת עלייה קלה.
12.50 (1.90) שמאלה (דרום־מזרח): שימו לב! עוזבים את השביל הראשי בפנייה חדה וממשיכים במגמת עלייה קלה.
13.10 (0.60) ימינה (דרום): התפצלות רבת־שבילים מול קיר טיפוס לרכב 4X4. נצמדים באדיקות לשביל הירוק.
6 15.00 (1.90): סיום מסלול רוכב ישראל. נקודה זו מקבילה לנקודה 2 במסלול הבא.
המסלול המעגלי
6 15.00 (1.90) ישר (מזרח): מיפגש דרכים מסומנות ירוק ואדום ליד מזבלה גדולה ומסריחה. דרך עפר שהופכת לכביש מובילה לתוך הכפר דאליית אל־כרמל.
דליית אל כרמל
16.40 (1.40) שמאלה (צפון): צומת רחובות. יורדים במורד הרחוב ואחרי כ־700 מטרים פונים ימינה ומייד שמאלה. לאחר 200 מטרים נוספים פונים ימינה.
7 17.30 (0.90) שמאלה (צפון־מזרח): צומת מרכז הכפר דאליית אל־כרמל. רוכבים במרכז השוק המפורסם. אפשר לקנות מזכרת או לנגב לבנה בפיתה, ואחר כך להמשיך ישר במורד הרחוב. לאחר כקילומטר עוברים כיכר וממשיכים ישר.
8 19.00 (1.70) שמאלה (צפון־מערב): התפצלות של דרך עפר מהכביש בקצה הירידה, לפני שהכביש מתחיל לטפס. נכנסים לתוך ערוצו של נחל אורן ורוכבים במורד הערוץ בין שדות מעובדים.
נחל נץ
20.20 (1.20) ימינה (צפון): מיסעף דרכים. נוטשים את ערוץ נחל אורן ועולים בדרך שנעה בערוץ נחל נץ. חלקו התחתון של הערוץ עדיין מעובד, אך ככל שמטפסים תופסים עצי האורן את הנוף סביב.
עספיא
21.30 (1.10) ימינה (צפון־מזרח): מיסעף T. ממשיכים בטיפוס בדרך רחבה ההופכת במהרה לכביש ועוברת בין בתי הכפר עיספיא. הכביש התלול מוביל במהרה לתוך מרכז הכפר. לאחר קצת יותר מקילומטר חולפים ליד הכנסייה ומגיעים אל הכביש הראשי של עיספיא (כביש 672) ופונים שמאלה.
1 21.60 (0.30): תחנת הדלק שבמרכז עיספיא. כאן מסתיים המסלול המעגלי, וזה המקום לקנח בבקלאווה טובה ובקפה שחור.
רוכב ישראל - פרטים כלליים
אורך המסלול: 15 קילומטרים. דרגת קושי: בינונית–קשה. גובה מצטבר: 380 מ"ג. זמן: 2–4 שעות. עונה מומלצת: כל השנה. נקודת מוצא: תחנת דלק במרכז הכפר עיספיא. נקודת סיום: שולי הכפר דאליית אל־כרמל.
מסלול מעגלי - פרטים כלליים
אורך המסלול: 22 קילומטרים. דרגת קושי: בינונית–קשה. גובה מצטבר: 450 מ"ג. זמן: 3–6 שעות. עונה מומלצת: כל השנה. נקודת מוצא וסיום: מרכז הכפר עיספיא.

batami
    סביב הר שוקף|4 20.09.09
    מסלול קלאסי בכרמל. רוכבים מנוסים יוכלו לרדת את סינגל הר שוקף עד חניון האגם ולחזור בדרך הפנסיונרים לעוספיה