מרחבי הכרמל הירוקים מאפשרים הנאה מטבע צרוף בליבה של המדינה. טיול בדרכים הנסתרות והיפות של דרום הכרמל שיוצא, כמה נוח, ממרכז השוק של דליאת אל כרמל. אחרי 36 קילומטרים יחזיר אותכם המסלול המעגלי הישר לקניות בשוק

סוג: אופניים
מקום: ליד דאלית אל כרמל
אורך המסלול (ק"מ): כ-20
*** חלקים מהמסלול נפגעו בשריפה שהתחוללה בכרמל בדצמבר 2010. השבילים פתוחים לתנועה***

איך מגיעים: נוסעים בכביש 672 על רכס הכרמל, בין מחלף אליקים וחיפה. בצומת המרכזי של דאליית אל־כרמל, במרכז השוק, חונים. כאן מתחיל הטיול.
מסלול מעגלי
1 0.00 (מערב): הצומת המרכזי של דאליית אל־כרמל, במרכז השוק. רוכבים 50 מטרים עד לצומת הראשון, ובו פונים שמאלה (דרום). אחרי 200 מטרים נוספים פונים ימינה ומייד שמאלה (דרום). רוכבים כל הזמן ישר במעלה הרחוב.

מסלול מעגלי
0.90 (0.90) ימינה (מערב): צומת רחובות. רוכבים בין הבתים ההולכים ומתדלדלים, עד שהכביש הופך לדרך עפר.
נקודת חיבור לרוכב ישראל
2 2.30 (1.40) שמאלה (דרום־מערב): צומת דרכים מסומנות ירוק ואדום, ליד מזבלה גדולה ומסריחה. בורחים מכאן במהירות האפשרית בירידה ארוכה ומהנה שעליה "משלמים" בהמשך. יורדים 6 קילומטרים בדרך האדומה המובילה אל עמק מהר"ל.
כרם מהר"ל
3 9.30 (7.00) ימינה (מערב): כרם מהר"ל. המושב נקרא על שם המהר"ל מפראג, שסביב דמותו נרקמו אגדות רבות, ובהן אגדת הגולם.
כרם מהר"ל הוקם ב־1949 בידי עולים מצ'כוסלובקיה ומרומניה, על מקומו של הכפר הערבי הנטוש איג'זים. ביישוב נותרו שרידים מהכפר הנטוש (בהם בית דמוי מבצר של משפחת אל־מאדי ומסגד). איג'זים היה מהגדולים שבכפרי מחוז חיפה. במלחמה העצמאות הוא נמנה עם שלושת כפרי "המשולש הקטן" (עם ג'בע ועין ע'זאל), שחסמו את התחבורה היהודית בכביש החוף לחיפה. הכפר ניטש ביולי 1948 ונכבש בידי צה"ל במהלך מבצע שוטר, שבראשו עמדו שוטרים צבאיים. זה המקום להתרווח בגן הציבורי, למלא מים במכלים שהתרוקנו ולהמשיך. בכיכר שליד המכולת ממשיכים ישר במעלה הגבעה ובראשה, ליד מסגד הכפר הערבי איגז'ים, שבמקומו הוקם כרם מהר"ל, פונים ימינה. אחרי 300 מטרים מגיעים לקצה הרחוב. פונים שמאלה (דרום־מערב) במורד הרחוב ויוצאים מהיישוב בדרך עפר.
10.20 (0.90) ישר (דרום־מערב): פיצול שבילים. מכאן אפשר לפנות ימינה בשביל המוביל לאזור של טוף וולקאני (שווה סיור). רוכבים בדרך הכחולה לימינו של מטע אבוקדו.
שבילי רון
4 11.00 (0.80) ימינה (מערב): כביש 7021, המוביל לכרם מהר"ל. מכאן אפשר לפנות צפונה לפי השילוט ל"שבילי רון" ולהגיע לאזורי הסינגלים המפורסמים של יער עופר. במסלול זה רוכבים מערבה בשול הכביש.
11.50 (0.50) שמאלה (דרום): מיסעף דרך עפר מהכביש. רוכבים על דרך עם סימון ירוק וסימון שביל ישראל. מכאן ועד נקודה 6 רוכבים עם שילוט שביל אופניים מספר (4). אחרי 100 מטרים מגיעים למיבנה תפעולי של יערני קק"ל. פונים שמאלה ומייד ימינה וממשיכים בדרך הירוקה עם סימון שביל ישראל.
11.90 (0.40) ימינה (מערב): עיקול בדרך והתפצלות שבילים. שביל ישראל ממשיך ישר, ואילו המסלול פונה במעלה הדרך הירוקה. לאחר עוד 200 מטרים נוטש גם הסימון הירוק את הדרך, אך ממשיכים לרכוב במעלה הדרך.
12.50 (0.60) שמאלה (מזרח): מיסעף דרכים. רוכבים במעלה הדרך. אחרי 150 מטרים מגיעים למיסעף נוסף, ובו ממשיכים ישר עם סימון שבילים כחול. הדרך מתפתלת ביער במגמת עלייה. לאחר 1.2 קילומטרים חובר שוב סימון שביל ישראל למסלול. ממשיכים איתו ועם סימון כחול.
13.90 (1.40) שמאלה (מזרח): צומת T בסוף עלייה תלולה. עוזבים את הסימונים ורוכבים בדרך לא מסומנת עם שילוט שביל האופניים (4). אחרי 200 מטרים פונים ימינה (דרום־מזרח) וממשיכים עם שילוט שביל האופניים.
14.70 (0.70) ימינה (מערב): מיסעף דרכים מול חממות היישוב עופר. פונים עם שביל האופניים.
5 15.00 (0.30) ימינה ומייד שמאלה (דרום): כביש הגישה למושב עופר. חוצים את הכביש ורוכבים עם שביל האופניים (4) ביער, בשולי מושב עופר.
15.80 (0.80) ימינה (מערב): צומת דרכים T. רוכבים במורד. אחרי 100 מטרים מגיעים לצומת דרכים T נוסף. פונים שמאלה (דרום) ורוכבים בדרך מקפצצת עם סימון שחור וסימון שביל ישראל.
16.30 (0.50) שמאלה (מזרח): צומת דרכים. רוכבים בדרך רחבה שתחתיה עובר קו צינור הגז.
6 16.80 (0.50) ישר (מזרח): דרך רחבה בשולי מושב עופר. חוצים את הדרך וממשיכים בדרך רחבה וברורה בסידרה של ירידות ועליות. בהמשך רוכבים לצד מטעי עצים שונים – שסק, אפרסק, משמש ושזיף.
נקודת פיצול - רוכב ישראל
7 19.80 (3.00) ימינה (דרום־מערב): צומת T. עולים במעלה דרך רחבה ולבנה. אחרי כ־500 מטרים הדרך יורדת ועולה שוב לכיוון בתי המושבה בת שלמה, הנראים ממול.
8 22.20 (2.40): המושבה בת שלמה. כאן מסתיים מסלול רוכב ישראל.
המסלול המעגלי
7 19.80 (3.00) שמאלה (צפון־מזרח): צומת T. דרך לבנה ורחבה ממשיכה לעלות ולרדת בין מטעים ושטחים פתוחים.
22.80 (3.00) שמאלה (צפון־מזרח): מיסעף שבילים. השלטים בדרך מבשרים שזהו שטח אש של צה"ל. יורדים בדרך הצמודה ליער אורנים. בהמשך רואים ממול סידרה של מיבני אזבסט מרוחקים זה מזה, המשמשים למטווחים.
9 24.50 (1.70) שמאלה (צפון): מיסעף שבילים לפני סככת מטווח. נוטשים את דרך המטווחים הלבנה ונעים לכיוון החורש והגבעות.
26.00 (1.50) שמאלה ומייד ימינה (צפון): עוקפים סוללות המדמות מוצב סורי. מסביב מונחות שילדות של תותחים וטנקים המשמשות את החיילים באימוניהם. הדרך נכנסת לתוך החורש, ההולך ומצטופף ככל שעולים.
26.80 (0.80) ישר (צפון־מזרח): מיסעף דרכים. בקטע דרך זה קופצים על האבנים הזרועות בשטח.
28.20 (1.40) ימינה (צפון־מזרח): מיסעף דרכים. החורש שמשני עברי הדרך נעשה סבוך. לאחר כ־500 מטרים זוכים לירידה נהדרת בתוך החורש, וגם עליה "משלמים" בהמשך.
חורבת סומק
10 30.30 (2.10) ימינה (מזרח): צומת T. כאן אפשר לפנות שמאלה ולרכוב כ־300 מטרים אל חורבת סומק (חירבת סומאקה), שבה יש שרידים של בית כנסת מתקופת המשנה והתלמוד, מיתקנים חקלאיים מפוארים ועמודי אבן מיוחדים. המסלול ממשיך בירידה חדה, ואחריה יש עלייה חדה אף יותר. עולים בדרך הראשית.
11 32.00 (1.70) ימינה ומייד שמאלה (צפון): חניון אורן הסלע. מהחניון עולים על הכביש המוביל אל דאליית אל־כרמל, ואחרי כ־400 מטרים מגיעים אל הכפר. בתוך הכפר ממשיכים ישר כל הזמן בכביש הראשי לכיוון מרכז הכפר.
1 36.00 (4.00): רחבת השוק, בצומת מרכז הכפר דאליית אל־כרמל. כאן מסתיים המסלול המעגלי.
רוכב ישראל - פרטים כלליים
אורך המסלול: 20 קילומטרים. דרגת קושי: בינוני. גובה מצטבר: 220 מ"ג. זמן: 3–4 שעות. עונה מומלצת: כל השנה, עדיף בחורף–אביב. נקודת מוצא: שולי הכפר דאליית אל־כרמל. נקודת סיום: בת שלמה.
מסלול מעגלי - פרטים כלליים
אורך המסלול: 36 קילומטרים. דרגת קושי: בינוני–קשה. גובה מצטבר: 550 מ"ג. זמן: 5–7 שעות. עונה מומלצת: כל השנה, עדיף בחורף–אביב. נקודת מוצא וסיום: צומת במרכז הכפר דאליית אל־כרמל. שימו לב: המסלול עובר בשטח אש ולכן ניתן לרכוב בו בסופי שבוע ובחגים בלבד!

batami
    אזור פחות מוכר בכרמל|5 20.09.09
    שטח האש שמר על הצמחיה באזור, והטיול בו נותן פרספקטיבה שונה. גם חורבות הישובים באזור נותנים מימד אחר לטיול בו. מלבד חרבת סומק המרשימה יש באזור מספר לא קטן של חורבות ישובים נוספים מתקות בית שני והתקופה הביזנטית.