טיול אופניים בירושלים והסביבה

8.5
סוג: אופניים

כשחוצים את הארץ – אי אפשר בלי ירושלים. רוכב ישראל עולה לבירה לסיבוב ניצחון. המסלול עובר ברחובותיה עטורי ההוד והקודש של העיר ובין אתריה המיוחדים, וכדאי להקדיש זמן לבקר ולשוטט בהם. יוצאים מהעיר ברכיבה לאורכו של נחל רפאים, וחוזרים אל נתיבי הטבע והמרחב הפתוח

מקום: ליד ירושלים
אורך המסלול (ק"מ): כ- 38
איך מגיעים: ממחלף הראל נוסעים דרומה בכביש 3965 לכיוון עין כרם. לאחר 3 קילומטרים, בכיכר מתחת לסטף, פונים מערבה לכביש 395 ומגיעים אחרי כ־2 קילומטרים לצומת הכניסה לקיבוץ צובה. כאן מתחיל המסלול.
רוכב ישראל
1 0.00 (מזרח): צומת הכניסה לצובה. רוכבים מזרחה בכביש 395 לכיוון ירושלים. לאחר 2.2 קילומטרים מגיעים לכיכר הסטף וממשיכים בכביש 395 מזרחה לירושלים בירידה ארוכה ומהירה.
5.70 שמאלה (צפון־מזרח): כיכר גדולה בתוך ערוץ נחל שורק. מתחילים לטפס בכביש 386 לכיוון עין כרם. לאחר כקילומטר חוצים את עין כרם, שצריחי כנסיות מעטרים את רחובותיה. אפשר לצאת לשוטטות נעימה בסימטאות. ממשיכים כל הזמן במעלה ברחוב עין כרם.
הר הרצל
2 9.30 (3.60) שמאלה (צפון): צומת בראש הגבעה. פונים לשדרות הרצל. בנקודה זו אפשר לפנות מערבה אל יד ושם – המוזיאון להנצחת זכר השואה. לפניו מתנשא הר הרצל, שעליו קבורים חוזה המדינה, נשיאי ישראל, ראשי ממשלה וחיילי צה"ל.
9.80 (0.50) ימינה (דרום־מזרח): צומת מרומזר. פונים לרחוב שמואל בייט ורוכבים במורד הכביש. לאחר שחולפים מתחת לכביש המהיר של ירושלים (שדרות מנחם בגין) משתנה שם הרחוב לבצלאל בזק.
12.20 (2.40) שמאלה (צפון־מערב): צומת מרומזר. פונים לרחוב יהודה בורלא. אחרי הכיכר ממשיכים ישר ובצומת הבא פונים ימינה ברחוב וייז ועולים בו מעט. באזור זה מרוכזים המוזיאונים החשובים של העיר, והגדול שבהם – מוזיאון ישראל. נותר רק לבחור. ממשיכים לרכוב במעלה הכביש.
3 13.60 (1.40) ישר (צפון): צומת מרומזר. פונים לרחוב קפלן, שבהמשך משנה את שמו לרחוב יואל זוסמן. מימין רואים את משכן הכנסת, משמאל נמצאת קרית הממשלה, ובהמשך הרחוב מימין ניצב בית המשפט העליון.
14.50 (0.90) ימינה (מזרח): צומת מרומזר. פונים ויורדים בשדרות יצחק רבין. עוברים רמזור אחד ובצומת השני פונים שמאלה (צפונה) ועולים בשדרות בן צבי.
הנחלאות ושוק מחנה יהודה
15.20 (0.70) ימינה (דרום־מזרח): צומת מרומזר ליד מסעדת "אמא". פונים לרחוב הרב שמואל ברוך, המשנה את שמו לרחוב אגריפס, ומטפסים עימו. אפשר לסטות מעט ימינה ולשוטט בסימטאות שכונת נחלאות, או לפנות שמאלה ולהתבשם משוק מחנה יהודה השוקק חיים. בראש המעלה פונים שמאלה לרחוב כי"ח ורוכבים בו כ־200 מטרים.
4 16.10 (0.90) ימינה (דרום־מזרח): צומת מרומזר. פונים לרחוב יפו ורוכבים בו לעבר מרכז העיר. משני צידי הרחוב פרושות השכונות שהוקמו בתחילת המאה ה־20. משמאל לכביש גרים בעיקר חרדים, ואם פונים שמאלה ברחוב שטראוס מגיעים עד לרחוב מאה שערים – ליבה של ירושלים החרדית. ממשיכים ישר ברחוב יפו עד שרואים ממול את חומות העיר העתיקה.
18.50 (1.40) ישר (דרום): צומת מרומזר. ממשיכים במורד רחוב יפו, חוצים את רחוב הצנחנים וממשיכים לרכוב ברחוב יפו, במקביל לחומות העיר העתיקה. לאחר 500 מטרים פונים שמאלה ומטפסים עם הכביש אל שער יפו. מכאן אפשר להיכנס אל העיר העתיקה, לשוטט בין הרחובות, להתפעל מהיופי ולנשום אוויר מקודש לשלוש דתות.
שער יפו - איפוס מד המרחק
5 0.00 (דרום): שער יפו. רוכבים במורד דרך חטיבת ירושלים, מחוץ לחומות העיר העתיקה.
0.50 (0.50) ימינה (דרום־מערב): רמזור. רוכבים בדרך חברון. חולפים לצד בריכת הסולטאן ומטפסים עם הכביש הרחב. לאחר כ־2 קילומטרים מומלץ לפנות שמאלה (מזרח) לרחוב דניאל ינובסקי ולרכוב כ־500 מטרים עד לטיילת ארמון הנציב (טיילת האז), שממנה נשקף נופה המדהים של העיר העתיקה. המסלול ממשיך בדרך חברון עוד 1.4 קילומטרים.
4.00 (3.50) ימינה (מערב): צומת. פונים אל רחוב האומן, המשנה את שמו לדרך משה ברעם, ומתגלגלים במורד הכביש הרחב. עוברים שלושה רמזורים. ברמזור הרביעי פונים שמאלה לרחוב יעקב פת, ורוכבים בו עוד 500 מטרים.
אצטדיון טדי
6.00 (2.00) שמאלה (דרום): צומת מרומזר. פונים לרחוב דב יוסף. ברמזור שאחרי 400 מטרים פונים ימינה (מערבה) לדרך דוד בנבנישתי. הכביש הרחב מוביל לכיוון אצטדיון טדי – האצטדיון המפורסם של ביתר ירושלים.
7.00 (1.00) שמאלה (מערב): צומת מרומזר. פונים לדרך יצחק מודעי ורוכבים במורד. לאחר כקילומטר, מול גן החיות התנ"כי, מתעקל הרחוב ימינה (צפון) ושמו משתנה לדרך אהרון שולוב.
8.80 (1.80) שמאלה (מערב): כיכר. פונים לדרך חיים ע. קוליץ. מי שלא הבין זאת עד עכשיו – יבין כעת: ירושלים היא עיר הררית. עלייה נמרצת של קילומטר מובילה אל מרומי שכונת עיר גנים.
נחל רפאים
6 10.10 (1.30) ישר (צפון־מערב): דרך עפר מסומנת כחול בקצה דרך קוליץ. כאן נפרדים מירושלים האורבנית ויורדים בדרך מתפתלת אל ערוץ נחל רפאים. לאחר 500 מטרים חוצים את הערוץ ומטפסים על שלוחת הר לבן. מתעלמים מכל הדרכים המתפצלות מהדרך הראשית, הכחולה, וממשיכים לרכוב עליה.
עין לבן
11.10 (1.00) ישר (דרום־מערב): מיסעף דרכים ליד עין לבן – מעיין נחמד הזורם אל בריכה נעימה וקרירה. מומלץ לעצור כאן, להירגע מהכבישים ומהמכוניות שבעיר ולהיכנס שוב לאווירת הטבע. ממשיכים בדרך הכחולה ורוכבים על הרכס. לאחר כקילומטר יורדים בתלילות ברכיבה טכנית לכיוון ערוץ נחל רפאים שממול.
7 12.30 (1.20) שמאלה ומייד ימינה (דרום): מיסעף דרכים מסומנות. עוזבים את הסימון הכחול ועוברים לדרך מסומנת שחור. הדרך השחורה פונה במהרה לכיוון דרום־מערב. נעים במקביל לפסי הרכבת מעל ערוץ נחל רפאים.
הכפר בתיר
14.40 (2.10) ישר (צפון): מיסעף דרכים. ממול, מעבר לערוץ נחל רפאים, נמצא הכפר הערבי בתיר, שבתיו נטועים יפה כל כך על המדרון, והטראסות המטופחות מקיפות אותו מכל עבר. זוהי, ללא ספק, תמצית נופם של הרי יהודה, כפי שנראו מאות בשנים. נוף שהולך ונעלם.
בתיר מוזכרת לראשונה בשם בֵּיתָר בימי מרד בר כוכבא, בשנים 135-134 לספירה, אז כבשו הרומאים את העיר והחריבו אותה. בר כוכבא עצמו נהרג בקרבות שהתחוללו כאן, ומותו הביא לשבירת המרד. אתר העיר ביתר העתיקה נמצא בשדות הכפר בתיר ונקרא עד היום "חירבת אל-יהוד". תושבי בתיר הערבים, המונים כ-4,000 איש, מקיימים עד היום חקלאות מסורתית של גידול עצי פרי וירקות על טראסות. המים מוזרמים אל השטחים החקלאיים באמצעות מערכת של תעלות היוצאות מהמעיין העתיק שבמרכז הכפר. ממשיכים בדרך רחבה שמטפסת לכיוון יער אורנים.
15.40 (1.00) ימינה (צפון־מערב): מזלג דרכים ליד קו מתח גבוה. ממשיכים לרכוב עם הסימון השחור במעלה היער.
8 15.60 (0.20) שמאלה (צפון): מזלג דרכים מסומנות. מכאן יורדים בדרך רחבה מצוינת מסומנת ירוק. הירידה היא במינון המתאים וכך גם השעיטה במדרון. בהמשך חובר לדרך שביל ישראל, אך אינו עוצר את התנופה.
גשר הרכבת
18.60 (3.00) ישר (דרום): גשר הרכבת. חוצים את נחל רפאים מתחת לגשר. עכשיו הגיע הזמן "לשלם" על הירידה. מתחילים לטפס עם הדרך הירוקה ועם סימון שביל ישראל במעלה הרכס.
9 19.10 (0.50) שמאלה (דרום־מזרח): מיסעף דרכים מסומנות. כאן מסתיים מסלול רוכב ישראל. נקודה זו מקבילה לנקודה 4 במסלול הבא.
מסלול משפחתי - צבע ורוד במפה
ניתן לרכוב בין 2 ל-5 בין אתרי העיר המרכזיים. מומלץ לרכוב ביום שבת, כשהתנועה בעיר דלילה.

batami
    ירושלים וסביבתה|5 20.09.09
    טיול המשלב רכיבה באזורי המעיינות מערבית לירושלים עם מסלול אורבני בעיר. לא קל פיזית, אולם מסלול קל טכנית, יחסית לאתגרים המצפים לרוכבים בהרי ירושלים. כדאי לרכוב בו בסופי שבוע, כשיש מעט תנועה ברחובות ירושלים, או להתחיל מוקדם בבוקר את החלק האורבני.
פארק איילון-קנדהפארק איילון-קנדה מומלץ מפה9.4לפני שנים רבות חי בעמק נסיך מרושע. יום אחד נקרתה בדרכו זקנה וביקשה דבר מה לאכול. בעט הנסיך בזקנה העלובה, והזקנה, כדרכן של זקנות מן האגדות, גילתה את פניה האמיתיים, פני המכשפה מן ההר. לפני שהספיק בן המלך לברוח, הטילה בו את קללתה והפכה אותו למפלצת באגם. השנים עברו. בן המלך נשכח. לילה אחד נשארה רועה צעירה ללון עם עדרה על שפת האגם. בחצות עלה מפלץ מן המים והתחנן בפני הנערה המבוהלת שתיגע בו. ריחמה הנערה על המפלץ, שחתה אל היצור המפחיד ונגעה בידו. בו ברגע צללה הנערה למים והחלה טובעת, אבל אז חזר בן המלך לדמותו הישנה, צלל אחרי הנערה אל המים והציל את חייה. מאז, כמובן, הם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה. כך מספרת האגדה על האגם שבמורד עמק המעיינות בפארק קנדה. סביב האגם הקטן יש המון מדשאות וכל מה שצריך המפקנק המפונק, כולל שירותים וברזיות, פחי אשפה וגם גזלן קבוע בשבתות ובחגים. תוכלו לחנות כאן ולערוך פיקניק חביב שבמהלכו אולי תצליחו להשתמש בדמיון ובכושר התיאטרלי שלכם כדי להלהיב את הילדים באגדה על בן המלך המרושע. אזור הפקניק מונגש לנכים.קרא עוד