טיול רכב בכרמל - מנשר לצומת אורן

מומלץ מפה
8.7
סוג: רכב רגיל
1 הגדל תמונה
כביש 721
הועלה על ידי מערכתמפה
2 הגדל תמונה
מערת אצבע
הועלה על ידי מערכתמפה
3 הגדל תמונה
נחל אורן והכביש מלמעלה
הועלה על ידי מערכתמפה
4 הגדל תמונה
סנפלינג ליד מחצבות קדומים
הועלה על ידי מערכתמפה
5 הגדל תמונה
חוות בית אורן
הועלה על ידי מערכתמפה
6 הגדל תמונה
נוף המפרץ מהכרמל
הועלה על ידי מערכתמפה
 

כביש 721, המכונה גם כביש בית אורן, הוא אמנם כביש קצר, אבל מעטים הכבישים שיכולים להתחרות ביופי שלו. בירידתו מפסגות הכרמל אל החוף, בדרך צרה ומשופעת עיקולים, הופכת הנסיעה בו לחווית טבע, שלאחר השריפה ב-2010 היא גם חוויה עצובה למדי. במקום נסיעה שיגרתית בכביש 2 מחיפה לתל-אביב או הפוך, כדאי להאריך קצת, לרדת מהכרמל בכביש 721 ולהרוויח, בחלק מהדרך לפחות, משב של ריח אורנים, במקום עשן האגזוזים הבלתי נמנע של האוטוסטרדה

* בשריפה שאירעה בדצמבר 2010 נפגע קשות הנוף באיזור הטיול *

סוג: רכב רגיל
מקום: ליד נשר
אורך המסלול (ק"מ): כ-18
משך הטיול: עד שעתיים
מפת המסלול
תיאור המסלול
איך מגיעים
כביש 721, שאליו מגמת פנינו, מחבר בין כביש 672 החוצה את הכרמל, לבין כביש 4 - כביש חיפה - תל אביב הישן. דומה שהדרך היפה ביותר להתחבר לכביש 672, וממנו להגיע לכביש 721, היא מכביש 7212. הכביש עולה מצומת נשר 1 מערבה, מטפס מגובה פני הים אל הכרמל, קרוב לערוצו של נחל נשר. המראה של מפרץ הקישון והנמל הנשקפים למטה, ונעשים נמוכים יותר ויותר, מרהיב.
כביש נשר-כרמל
נשר נקראה על שם המפעל לייצור מלט שסיפק פרנסה לתושביה, וכבר בשנות ה-1930 ריכז סביבו שכונת פועלים קטנה של עובדי המפעל. לאחר קום המדינה הוקמו בסמוך לשכונת נשר שכונות של עולים, מאוחר יותר אוחדו השכונות השונות למועצה מקומית, ובשנות ה׀1990 - בזכות תנופת הפיתוח באזור, ובעיקר הודות להקמתו של אזור תעשייה מגוון, הפכה המועצה לעיר. נשר היא אולי אחד הביטויים המובהקים האחרונים לקשר החיים בין קהילה לכלכלה.
לאחר כארבעה קילומטרים בעלייה עובר הכביש על פני הפנייה (שמאלה) לדרך נוף כרמל, וחולף תחת הרכבל האימתני שבאמצעותו הועברו הסלעים ממחצבת נשר בהר למפעל המלט שלמטה. הכביש עובר על קו המצוק, מוגן בגדר אבן בצידו המערבי, עטור צמחיית חורש בצידו המזרחי. בשלב זה נראים בתי שכונות הכרמל והמגדלים הגבוהים של אוניברסיטת חיפה, ועוד מעט מגיעים למיפגש עם כביש 672 2 , המגיע מימין (מצפון). זהירות, עצרו ותנו זכות קדימה לנוסעים בכביש הרחב יותר. אחרי כקילומטר וחצי עובר הכביש ליד חניון "שוויצריה הקטנה" (מימין).
איך מגיעים
כביש 721, שאליו מגמת פנינו, מחבר בין כביש 672 החוצה את הכרמל, לבין כביש 4 - כביש חיפה - תל אביב הישן. דומה שהדרך היפה ביותר להתחבר לכביש 672, וממנו להגיע לכביש 721, היא מכביש 7212. הכביש עולה מצומת נשר 1 מערבה, מטפס מגובה פני הים אל הכרמל, קרוב לערוצו של נחל נשר. המראה של מפרץ הקישון והנמל הנשקפים למטה, ונעשים נמוכים יותר ויותר, מרהיב.
כביש נשר-כרמל
נשר נקראה על שם המפעל לייצור מלט שסיפק פרנסה לתושביה, וכבר בשנות ה-1930 ריכז סביבו שכונת פועלים קטנה של עובדי המפעל. לאחר קום המדינה הוקמו בסמוך לשכונת נשר שכונות של עולים, מאוחר יותר אוחדו השכונות השונות למועצה מקומית, ובשנות ה׀1990 - בזכות תנופת הפיתוח באזור, ובעיקר הודות להקמתו של אזור תעשייה מגוון, הפכה המועצה לעיר. נשר היא אולי אחד הביטויים המובהקים האחרונים לקשר החיים בין קהילה לכלכלה.
לאחר כארבעה קילומטרים בעלייה עובר הכביש על פני הפנייה (שמאלה) לדרך נוף כרמל, וחולף תחת הרכבל האימתני שבאמצעותו הועברו הסלעים ממחצבת נשר בהר למפעל המלט שלמטה. הכביש עובר על קו המצוק, מוגן בגדר אבן בצידו המערבי, עטור צמחיית חורש בצידו המזרחי. בשלב זה נראים בתי שכונות הכרמל והמגדלים הגבוהים של אוניברסיטת חיפה, ועוד מעט מגיעים למיפגש עם כביש 672 2 , המגיע מימין (מצפון). זהירות, עצרו ותנו זכות קדימה לנוסעים בכביש הרחב יותר. אחרי כקילומטר וחצי עובר הכביש ליד חניון "שוויצריה הקטנה" (מימין).
צומת דמון
אחרי עוד כקילומטר וחצי, בפאתי העיירה עיספיא, מגיעים לצומת דמון 3 . כאן פונים ימינה (מערבה). הכביש עובר בסמוך ליער, ועל כן הוא מוצל. ומשום שהוא צר, שני מסלולים בלבד, הוא נראה כטובל בצמחייה, וזו מגיעה עד שפת הכביש (אין כאן מדרכות). אפיקו של נחל אלון צמוד לכביש משמאלו, וכל אלה משרים תחושה רגועה של נסיעה בכביש חקלאי: פה ושם שדות חרושים, שורות ברושים צנועים מסמנים את הגבול בין החלקות. מדי פעם, בין העצים, מציץ הרכס הדרומי של הכרמל.
כלא דמון ובית אורן
הפסטורליה הזו נקטעת לפתע, כשהכביש עובר קרוב מאוד לחומת כלא דמון 4 . פרשים על סוסים מפטרלים סביב החומה, שומרים משקיפים ממגדל התצפית על כיסאות הפלסטיק הפזורים בערבוביה ליד החומה. נראה שהובאו לכאן על ידי מבקרים אומללים, שידעו שיצטרכו להמתין זמן רב. כלא דמון הוקם בשנות ה-1950 במיבנה בריטי מנדטורי. די מוזר לראות כאן כלא. הוא נסגר בשנת 2000 בשל התנאים הירודים ששררו בו. שנה אחר כך נפתח שוב, והוא מאכלס בין כתליו שוהים פלסטינים בלתי-חוקיים (שב"חים) ועובדים זרים ללא אישור עבודה. במובן מסוים, זהו כלא של פועלים, לא של פליליסטים מובהקים.
הכביש הצר כמעט נוגע בחומה. עיקול חד ימינה, ומימינו נראים משתלה קטנה ו"פיין קלאב" - מועדון אירועים. גם כאן יש גדר, ושער, ולא כל אחד יכול להיכנס, אבל התנאים כאן הרבה יותר נעימים מאשר אצל השכנים שמאחורי חומות הבטון. אחרי עוד כקילומטר פונה הכביש בחדות שמאלה. מימין הכניסה לקיבוץ בית אורן 5 . בעבר סימל הקיבוץ, שלא בטובתו, את מוראות ההפרטה בתנועה הקיבוצית. הוא התקשה לכלכל את תושביו ועמד בסכנת פירוק. השלטים המזמינים שבכניסה מרמזים שכיום המצב אחר: יש בית הבראה, יש צימרים, חוות רכיבה, אולי גם פרנסה בכבוד.
אנדרטה לנספי השריפה בכרמל
300 מטרים מדרום לצומת הכניסה לבית אורן פונים שמאלה אל חניון האנדרטה לנספי השריפה בכרמל 6 . מקצה החניון, ליד מבני השירותים, יוצא שביל קצר אל האנדרטה המרשימה. בדצמבר 2010, בזמן השריפה הגדולה ביותר בתולדות הכרמל, איבדו את חייהם 44 איש ממש כאן, בעיקול הכביש מתחת לאנדרטה. רובם היו צוערים בקורס קצינים של שירות בתי הסוהר, שהוקפצו לסייע בפינוי הכלואים בכלא דמון שעברנו זה עתה. באירוע שכונה אחר כך אסון הכרמל, נקלעו הצוערים למלכודת אש בתוך האוטובוס שבו נסעו, והשוטרים, אנשי כיבוי אש והסוהרים שניסו לסייע, נפגעו גם כן. שמות הנספים חקוקים בגוש האבן בבסיס האנדרטה וממנו יוצא חישוק פלדה לכיוון השמיים, מבעד לחישוק נראה הכרמל המתחדש שמצמיח ירוק מהאפר שמצליח, על אף האסון, להצמיח ירוק מתוך האפר השחור. אנדרטה מרשימה בפשטותה ועוצמתה כאחד.
מחצבות קדומים
חזרה למכונית ולכביש שממשיך במגמת ירידה לכיוון דרום-מערב, עובר תחת בתי הקיבוץ שמימינו, ואחרי כחצי קילומטר מתעקל בחדות שמאלה ואחר כך ימינה. בקצה העיקול הזה, משמאל לכביש, יש חניון קטן בצד: מחצבות קדומים 7 . גושי הסלע שבצד הכביש חצובים בצורת קוביות. כך עבדו בימי קדם במחצבות: תקעו בסדקים שבסלע יתדות עץ, ואז הרטיבו אותן במים. העץ התרחב, הרחיב את הסדק, ובעזרת כוח נוסף ביקעו את הסלע. עבודה שדורשת זמן, ועדויות לה נראות כאן בבירור. ליד הקיר החצוב יש שרידי בית בד עתיק, ומערת קבורה מהתקופה הרומית. מעל המערה יש מרפסת תצפית, וממנה נשקפים הערוץ היפה של נחל אורן וצמחיית החורש המקיפה אותו. מרפסת התצפית סמוכה לצוק חד שמשקיף אל הנחל, ומדי פעם אפשר להיתקל כאן בחובבי סנפלינג שמתאמנים בהשתלשלות מטה בחבל. דרך לרכב שטח יוצאת מכאן אל בקעת אּלון ואל הר ערקן.
מלון יערות הכרמל
אחרי פחות מקילומטר הכביש מתפתל שוב ימינה ועולה על הגשר שמעל ערוץ נחל אורן 8 . משמאל פנייה למלון יערות הכרמל. המלון המבודד הזה מציע שפע של מסאז'ים, טיפולי גוף ובריאות אופנתית, והוא חביב על סלבריטאים ועל מי שיכולים להרשות לעצמם פרטיות מהסוג שיחצ"ני המלון מדווחים עליו לציבור.
נחל אורן ומערת אצבע
עכשיו הכביש עובר מול המצוק החשוף של נחל אורן, ממשיך לרדת בעיקולים מרהיבים כלפי החוף שלמטה, סעו לאט ובזהירות - הסיבובים מאוד מסוכנים. בהמשך עובר הכביש ליד תחנת שאיבה של מקורות. אפשר לעצור בחניון הקטן שבצידו השמאלי של הכביש 9 , להיכנס לגיחה חטופה למעבה היער האפלולי וללכת בעקבות הצינור המעלה את המים לכרמל. כ-8.5 קילומטרים אחרי צומת דמון מתמתנת הירידה. משמאל אחד מחניוני הגן הלאומי כרמל, שבפֿתחת נחל אורן 10 .
מעל מערת אצבע, שאת פתחה אפשר לראות מימין לכביש, גבוה למעלה, בראש ההר. השם מערת אצבע ניתן למערה על שום צורתה המחודדת. האגדה מספרת שהענק נמרוד, הגיבור הקדמון, עבר כאן ליד להקת דבורים יצרניות דבש. התחשק לו מתוק, על כן תחב את אצבעו אל הסלע. הדבורים הכועסות עקצו את האצבע, האצבע התנפחה, וכששלף אותה, בכאב רב, הותירה מאחוריה את החלל הענק של המערה. במערה יש נטיפים יפים, וגרים בה עטלפים. לכן הכניסה אליה אסורה רוב ימות השנה. מדובר בטיפוס של 159 מדרגות חצובות בסלע, אבל התצפית היפה משם אל חוף עתלית שווה את המאמץ.
סיום בצומת אורן
המסלול מסתיים בצומת אורן 11 בו פוגש כביש 721 את כביש 4. מכאן אפשר לפנות ימינה (צפונה) לכיוון חיפה; שמאלה (דרומה) לכיוון חדרה ומשם לעין הוד ולמערות האדם הקדמון; או ישר אל כביש 2 (כביש החוף) ומשם למחנה המעצר בעתלית או לחוף דור.


סימני המסחר "שביל ישראל" ו"מלבן לסימון השבילים" מוצגים באתר מפה באדיבות החברה להגנת הטבע.
למידע נוסף היכנסו www.teva.org.il
מפת המסלול – גרסה להדפסה
הורדת קובץ לניווט: GPX TWL
נקודת ציון
( 7 )

גולשים היו ודירגו

דרגו עכשיו
  • gavishr

    gavishr
    מסלול מיוחד|4 08.12.14
    מסלול ייחודי בכך שמציג באזור מצומצם גם טבע מיוחד המשלב יופי וממד האסון עם עשיית ידי אדם המשלב הבטים מרשמים וגם על צדדיים ארציים שלה. מומלץ!
  • ocp

    ocp
    למרות ובגלל השריפה|5 22.10.11
    הנוף מקסים. השחור אכן צורב את הלב, אבל המראות מגוונים ובעיקר ירוקים, גם אחרי הקיץ הארוך והחורף היבש.
  • tennec

    tennec
    מרגש עד מאוד כל עץ מספר סיפור|4 14.05.11
    כל עץ אנדרטה הנהגים נוסעים לאט ונותנים כבוד וזכרון למה שהיה
  • קרןהפוך

    קרןהפוך
    מצמרר וגם מרהיב|5 30.04.11
    הכביש מרהיב. דווקא השריפה מוסיפה ממד נוסף ליופי של האזור - ירוק משולב בתוך השחור. הנסיעה מאד איטית בגלל הנוף המרהיב. במקום האסון תמיד יש אנשים שעוצרים להזדהות. בקשר לכלא דמון - פעם היו שם קקטוסים ענקיים ואני ואחיותי ריחמנו על האסירים שאם כבר מצליחים לברוח נופלים על הקקטוסים..
  • dorbendov

    dorbendov
    למרות השריפה הנוף מדהים|4 16.04.11
    אנחנו עשינו את הכיוון ההפוך, מבית אורן לנשר.
  • goodlife

    goodlife
    מסלול מהיפים בארצנו אפילו עתה|5 20.03.11
    נכון, הייתה שריפה ולא מעט הושחת..אבל דרכו של הטבע להתחדש! באזורים שבערו מתחדשת הצמחייה העשבונית וגם כלניות רבות פורחות. לכן גם איפה ששחור מתחיל ירוק וזה מהנה לראות. נקודת חובה - האתר בו מצאו את מותם אנשי אוטובוס הצוערים. כלא דמון - בעבר גידלו טבק בנחל אורן והכלא הוקם על מבני החווה שהייתה אז. להנות מהצינירים (איך הם נוצרו - תבדקו לפני...), להנות מהפריחה ולהזהר בסיבובים הרבים ..
  • sasmic

    sasmic
    יפה אך קצת מסוכן|4 11.06.10
    אנחנו נוסעים בכביש כמעט כל פעם שאנחנו חוזרים מטיול באיזור הכרמל, הדרך אכן יפה מאוד ובשעות הערב הנסיעה מול השקיעה בהחלט מרגיעה, יחד עם זאת ישנם קטעים במיוחד באיזור בית אורן שצריכים להיות זהירים ולא להפריז במהירות.
- 1
עוד טיולים מומלצים


עוד טיולים