עץ קטלב במסלול הטיול. צילום:יובל וייצנר, מערכת מפ
עיזים ליד עין כמאנה. צילום: יובל וייצנר, מערכת מפה
במסלול הטיול. צילום: יובל וייצנר, מערכת מפה
תחילת המסלול. צילום: יובל וייצנר, מערכת מפה

בחצר האחורית של כרמיאל, ליד האח המוכר נחל צלמון, מחכה לכם מסלול קצר וחביב בערוץ נחל כמון. השביל יורד עם הנחל אל בקעת סח'נין ובדרך עובר במעיין קטן, בכרמי זיתים, וליד עץ אלון עתיק ומרשים.

מקום: ליד כמון
אורך המסלול (ק"מ): כ-2.5
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
נוסעים בכביש 85, ובאזור התעשייה של כרמיאל, ליד מרכז קניות גדול, פונים דרומה לעבר הישובים כמון ומכמנים. הכביש מתפתל במעלה הרכס, ומוביל אל פניה חדה ימינה לכיוון כמון. בצומת הבא פונים ימינה לעבר הכפר הבדואי כמאנה. כעבור כ-200 מטר פונים ימינה עם הסימון השחור ועוצרים בראשיתו של הערוץ, בעיקול הכביש 1 .
רכב איסוף לנקודת הסיום
חוזרים אל כביש 85 ופונים בו ימינה (מזרח). בצומת רמה פונים ימינה (דרום) בכביש 804 לעבר סחנין. נוסעים לאורך ערוצו של נחל צלמון וכעבור כ-4 ק"מ חוצים את ערוץ נחל צלמון. כקילומטר אחר כך פונים ימינה, לעבר השכונה המערבית של הכפר סלמה. דרך זו מסומנת באופן לא ברור בסימון שבילים בצבע שחור. חוצים את השכונה הקטנה, עד לנקודה שבה חוצה הדרך את ערוצו של נחל כמון, הנראה יורד מההר שמימין. במקום רחבת חניה וסימון שבילים בצבע שחור 6 .
איך מגיעים
רכב איסוף לנקודת הסיום
נחל כמון
מחנים את הרכב בעיקול הכביש 1 ויורדים במסלול המסומן בשחור הגולש במורד הגיא. בתחילה גולש השביל בתוואי מתון יחסית, אך מהנקודה בה הוא מתעקל דרומה לעבר בקעת סחנין 2 , הוא נעשה תלול יותר. במקביל, נעשות גדות הנחל יותר ויותר ירוקות ולעצי האורן והאלון מתווספים גם עצי חרוב, אגס סורי וקטלב. חולפים על פני כמה עצי חרוב עבי גזע ואגס סורי מרשים. בתחילת הקיץ תוכלו לראות את העץ מניב פירות שאינם משתמעים לשתי פנים - ממש אגסים.
עין כמאנה
לאחר שחולפים על פני שכבות סלע גיר נטויות, מגיעים אל המעיין הקטן הנמצא על גדתו השמאלית (הדרומית) של הנחל 3 , מקור המים האיתן היחיד לאורך המסלול. המעיין, כמו הכפר הבדואי, נקרא עין כמאנא. זהו מעיין שכבה רגיל שמימיו נובעים כל השנה, לא בשפע אך מספיק בכדי שרועי העיזים המקומיים יביאו את עדריהם לשתות במעיין משם ממשיך הנחל בערוץ שבו כמה מפלונים הזורמים לעתים בעונת הגשמים (כשהם רטובים יש להיזהר כאן במיוחד מפני החלקה). גדות הנחל עטורות חורש טבעי שבו בעיקר אלונים ועצי חרוב.
תצפית אל בקעת סחנין ועץ אלון עתיק לסיום
ממש לקראת סוף המסלול מגיח שביל הטיול מהחורש וממול נפתח הנוף אל השטחים החקלאיים בבקעת סחנין 4 . מכאן כבר אפשר לראות את רכב האיסוף הממתין בסוף המסלול אך מומלץ לעצור, לנשום אויר, ואולי לבשל קפה של סיום.
סמוך למפגש עם הכביש החוצה את השכונה המערבית של סלאמה, ניצב אלון מצוי בא-בימים שכמותו רק מעטים נותרו בגליל 5 . עוברים את עץ האלון העתיק, חוצים את השכונה המערבית של הכפר סלאמה, ומגיעים לרכב האיסוף הממתין ברחבת החנייה 6 .

yos1410
    טיול קצר ונחמד|5 14.02.16
    המסלול מוצל ברובו ועשיר בצמחייה מגוונת. ניתן בקלות לעשות את הטיול עם רכב אחד, הלוך וחזור. הלכנו מעט אחרי נקודה 4 , שם נפרש הנוף היפה של בקעת סכנין. יש שם מקום קלסי הנראה כמו מרפסת לשתיית קפה או סתם לנשום אויר ולהנות מהנוף. לאחר חזרה למכונית ממולץ לההכנס לכמון ולנסוע עד המצפור(יש שילוט) פשוט מקום מקסים.

danam_20
    יפהפה |5 29.03.15
    המסלול נמצא ליד נחל צלמון אך שונה ממנו: אמנם בניגוד לנחל צלמון , מקור המים היחיד במסלול הוא המעיין הקטנטן (שגם בו לא יכולנו לשכשך בגלל עדרי פרות ועיזים שהשתלטו עליו) אבל לעומת זאת המסלול היה שקט והיינו היחידים שהלכו בו ויכולנו להנות ממנו. בתקופת האביב פריחה משגעת של כל מה שאפשרי שיצמח, ציוצי ציפורים מסביב, רחש דבורים מזמזמות, הרבה הרבה ירוק ואויר נקי וצלול.

yuvalkomba
    טיול משפחתי|5 02.10.12
    כשחלפנו על פני הכניסה למסלול נחל צלמון, וראינו את כמות הרכבים שחנו שם, חששנו שגם בנחל כמון יהיה צפוף. החשש התבדא במהרה. אנחנו היינו היחידים במסלול היפה, בין עצי אורן, חרוב, אלון וקטלב, מלבד עדר עיזים שהגיע עם הרועה שלו ללגום ממי עין כמאנה. הילדים שטיילו איתנו, הקטן ביותר בן ארבע, נהנו לרדת בקטעים התלולים יותר של המסלול (בסיוע קל של המבוגרים) ומהפסקות התה הרבות שעשינו בצילו של כל עץ ראוי (ויש הרבה מאלה).

briza
    מסלול פחות מוכר ויפה לא פחות|4 22.06.10
    מסלול לא ארוך הדורש הקפצת רכב. ערוץ יפה, משטחי סלע יפים ומעיין. בסוף המסלול אלון עתיק. אפשר לקנח בנחל צלמון הסמוך. עוד בכמון: תצפית יפה, חוות רום - גבינות ויוגורט עיזים מצויינות, ואתר מצנחי רחיפה בקצה היישוב.