לישון
משוק
מחנה יהודה
נגילה

פארק עדולם, ששנים לא היה מוכר למטיילים, קיבל את הכבוד המגיע לו עם חניכת סינגל עדולם שחוצה אותו מצפון עד דרום. מצומת האלה והר שוכה עושה השביל את דרכו כמעט עד בית גוברין, ועובר בדרך בחורבות נושנות...

סוג: אופניים
מקום: ליד שריגים, צומת האלה
אורך המסלול (ק"מ): 23
מעמק האלה להר שוכה
לאחר הקפצת רכבים והתארגנות בתחנת דלק צומת האלה, מתחילים ברכיבה מדרום לתחנת הדלק 1 . עולים על דרך מסומנת בירוק שהופכת בהמשך להיות מסומנת בשחור. לוקחים הרבה אוויר לקראת טיפוס ארוך של קצת פחות מארבעה קילומטרים ועלייה של 150 מטר בגובה, עד לפיסגת הר שוכה 2 שם עוצרים לנשום ולהתבונן סביב על גבעות השפלה. בעמק האלה שמצפון וממזרח התרחש אחד מהקרבות המפורסמים בהיסטוריה, בין דוד העברי לגוליית הפלשתי. הפלשתים ישבו בין שכה לעזקה, משמע על הרכס בין איזור הר שוכה לתל עזקה שהוא הפיסגה הקרחת הבולטת בכיוון צפון מערב. צבא שאול המלך ישב בעמק האלה וכנראה גם ברכס שמצפון לו. את ההמשך אין צורך לספר.
תחילת הסינגל
מהפיסגה פונים שמאלה לסינגל עדולם המסומן בירוק. הסינגל מתחיל בירידה מהנה, זורמת ונעימה, לאורך כמעט 2 ק"מ. לאחר חציית שביל רחב 3 שלצדו מרבדי רקפות בחורף, מתחיל טיפוס ארוך עד לחורבת ריבוא 4 . באיזור החורבה עץ תאנה יפה שעולה מתוך בור מים, בורות המים נפערים בקרקע מעתה והלאה ויש צורך לשים לב אליהם אם יורדים מהשביל המסומן. בתצפית לדרום מזרח נראים כפרים ערביים מעבר לקו הירוק, זה שמסמן את הסינגל וזה שמסמן את תחומי ישראל ב-1948. מסוריף בצפון ועד תרקומיא ועידנא בדרום. היישוב הסמוך עם האנטנה הוא היישוב היהודי אדרת.
לקריאת תיאור המסלול המלא יש להירשם לאתר מפה
מעמק האלה להר שוכה
תחילת הסינגל
חורבת עתרי
משם מתחיל סינגל מהיר, ארוך וזורם עם סיבובים מוגבהים. סיומו של הקטע בכביש 5 שנסלל על גדת נחל שוע, בלב כרמים. חוצים את הנחל ועולים ישר קדימה, על הגדה הדרומית, בכביש המסומן בכחול. בשיא הגובה פונים שמאלה לחורבת עתרי 6 , ומטפסים בעלייה טרשית ולא קלה המסתיימת בכפר יהודי משוחזר מהמאה ה-1 לספירה. זהו מקום מצוין להפסקה ולתצפית אל אופק הגבעות מסביב. יש כאן מחילת מסתור מימי בר כוכבא, מקוואות, מערות קבורה וגת שהשתמרה היטב. יורדים מהחורבה על פי הסימון, חוצים את נחל שלה וממשיכים ברכיבה על גדתו הדרומית בסינגל מישורי עם מעברי מדרגות קלים. בדרך רואים שרידים של תעשייה חקלאית קדומה ובאביב המוקדם פורחים בצדי השביל מיני סחלבים.
מגיעים לשביל רחב ופונים בו שמאלה להמשך רכיבה בעלייה, אחרי 300 מטרים פורשים ממנו שמאלה לטובת המשך הסינגל במגמת עלייה. ממשיכים לרכוב בסביבה טרשית עד למפגש עם מגרש החניה בכניסה לחורבת בורגין 7 . משם עולים בשביל רחב מזרחה וכעבור כ-100 מטרים עוזבים אותו ימינה, לטיפוס בסינגל לחורבת בורגין.
חורבת בורגין
השרידים של היישוב הקדום בחורבת בורגין משתרעים על שטח גדול יחסית על פני הגבעה. רוכבים מנקודת עניין אחת לשנייה. ניתן להיכנס לתוך מערות קבורה מרשימות, לראות בית בד עתיק, לזחול במערכת מסתור מימי בר כוכבא ולעלות לתצפית אזורית נאה.
חורבת יונים
בתום הביקור מאתרים שוב את הסימון הירוק וגולשים דרומה, תחילה בדרך רחבה ואחר כך בירידה בסינגל לכיוון נחל כחליל 8 . חוצים את הנחל ועולים בעלייה לא קלה לחורבת יונים 9 . מסביב לחורבה פזורים בורות מים רבים, זהירות. במרומי הגבעה נמצאת מערת קולומבריום גדולה ובה מאות גומחות חצובות שכנראה שימשו בעבר לגידול יונים. בהמשך השביל יורד ועולה על גבעות שמכוסות חורש ים תיכוני וחוצה ערוצים. עוברים בסמוך לחורבת כפר ביש ובהמשך צפוי טיפוס לא קל של חצי קילומטר לבריכת המים של זוהרים.
יער נחושה וסיום
מתחברים אל כביש 10 ופורשים ממנו שמאלה, על פי סימון, אל תוך העצים לסינגל קל ומהיר בתוך יער נחושה. הקטע מוצל כולו ומגיע עד לכרמים ליד היישוב זוהרים 11 וסמוך למוצא אל כביש ראשי - כביש 35.
תמונה: צילם עומר יגאל

nisimbarda

יופי של סינגל, זורם ומהנה|5 02.03.11
במזג המתאים ובעונות היפות, פשוט מושלם. שילוב של נוף ועצירות, רכיבה זורמת ונוחה, בנוי ומתוכנן מצוין. כיף אמיתי
אתר מפה מעדכן בקביעות שעות פתיחה וטווחי מחירים, אך תמיד מומלץ לבדוק מראש עם המקום.