חפש
למשל: מסעדות כשרות, צימר עם בריכה טיפים לחיפוש
 שלום אורח!      כניסה למנויים |  הרשמה לאתר |   לאפליקציות מפה עקבו אחרינו בטוויטר   עקבו אחרינו בפייסבוק   17.9.2014   |
35º   נאה   לתחזית מזג האויר המלאה

שלח ל:  הדפסה   חבר

סקירה - מהו גן משחקים איכותי?

מאת: מערכתמפה 21/4/2010

איך תדעו אם גן המשחקים שבו ילדיכם משחקים מדי יום הוא בטיחותי ותורם להתפתחות הילדים? יערה בשן חכם, מומחית בתחום, סוקרת את הקריטריונים להתאמת מתקני משחק לצרכי ההתפתחות של הילדים



גני המשחקים נועדו לתת תשובה לצורך של הילדים לשחק באוויר הפתוח, לנוע בחופשיות, ולחוש בחדוות המשחק והתנועה במרחב. גני המשחקים הפזורים היום בכל שכונה מהווים מקום מוגדר למשחק של ילדים בגיל הצעיר. פעילות הילדים על מתקני המשחק תורמת להם בתחום המוטורי, החברתי, הרגשי והקוגנטיבי. כיום, הילדים נוטים להישאר בתוך הבית, לצפות יותר בטלויזיה ולשחק במחשב. הילדים כמעט ואינם עוסקים בפעילות גופנית ונוטים לשבת מרבית הזמן. לא ניתן לפצות בגיל מאוחר יותר על חוסר תנועה ומשחק בגיל צעיר ולכן, הצורך לגרום לילדים להשתתף בפעילויות גופניות, קיים היום יותר מתמיד.מהי אם כן, התרומה של הפעילות בגן המשחקים להתפתחות הילד?


התרומה בתחום המוטורי
פעילותו האקטיבית של הילד בגיל הרך מהווה גורם התפתחותי חשוב. יש לילד צורך ראשוני לחקור ולבדוק את הסביבה ואת העצמים שבהם הוא נתקל. גני המשחקים מהווים סביבה המאפשרת לילדים לבצע פעולות תנועתיות רבות ומגוונות ובעזרת הכוונה והדרכה ניתן לאתגר את הילד ולספק לו גירויים נוספים. דרך המשחק הילדים לומדים על ידי עשייה ולכן זה בלתי נמנע שהם יעשו גם טעויות ויקרו תאונות ופציעות. תחושת הסיכון חיונית במשחק, וילדים, באופן אינסטנקטיבי מאתרים את המקומות הלא בטוחים אם הם לא מוצעים להם במקומות בטוחים. גדילה דורשת עשייה והתגברות על טעויות, וחוסר יכולת לקחת סיכונים בגיל הילדות, יכול לגרום לפחדנות ולחרדות בחיים המאוחרים. גן המשחקים צריך להכיל מתקנים המאפשרים לילדים לפתח את השרירים הגדולים והקטנים, את הקואורדינציה בין עין-יד-ורגל, ואת שיווי המשקל. לצורך כך נדרש מגוון של אפשרויות לאימון המיומנויות האלו ולבחינת הגבולות של יכולתם.

התרומה בתחום החברתי
גן המשחקים מהווה כר פורה ללמידת חוקי התנהגות ומיומנויות חברתיות, למידה זו היא תוצאה של נוכחות ילדים נוספים בסביבת הילד. גן המשחקים הוא אולי המקום היחיד שבו נפגש הילד בחברה רב-גילאית, בחברה שבה משחקים זה לצד זה ילדים מוכרים וזרים, ילדים בעלי מיומנויות ויכולות שונות ובטווח גילאים רחב. הילד לומד לוותר, לעמוד בתור, לעזור, להתחשב, לקבל את השונה, הוא לומד לפעול בשיתוף פעולה, הוא לומד סבלנות וסובלנות כלפי ילדים אחרים. במהלך המשחק, יש לילדים הזדמנות לעריכת שיחות וויכוחים, לציות לחוקים ולקיום משחק הוגן, הזדמנות לקבלת החלטות, לעצמאות, לשיפוט, לגישור על פערים בגיל וביכולת של המשתתפים. נוכחות ילדים נוספים מהווה עבור הילד גירוי ויזואלי, הילד מתבונן בפעילות של הילדים, הוא לומד מהתבוננות זו כיצד לפעול, הוא מחקה אותם, ילדים בעלי יכולות גבוהות מהווים אתגר עבור הילד, יש לו רצון להעיז ולעשות כמותם.

התרומה בתחום הרגשי
פעילות מוטורית והתנהגות תנועתית המלוות בחווית הצלחה, משפיעות באופן חיובי על העיצוב של דימוי הגוף. סביבת גן המשחקים המכילה מתקנים כמו אוטו או בית קטן, במות, ספסלים, צמחיה ומסלעות, מהווה מקור למשחקי דמיון ולשיתוף פעולה. העושר של האלמנטים הפיזיים והיחסים ביניהם מעוררים את הסקרנות ומעודדים אסוציאציות דמיוניות. בעזרת הדמיון מתפתחת ביקורת המציאות. במשחק הילד עושה דברים שהוא יודע שבמציאות אסור לעשותם. דבר זה מפתח את חוש המציאות שלו, כלומר לומד להבדיל בין דמיון לבין מציאות, כלומר החשיבה והדמיון מסייעים זה לזה וזקוקים זה לזה, והם מתפתחים במשחקי "כאילו".

התרומה בתחום ההכרתי (קוגניטיבי)

ילדים זקוקים ללמוד הקשרים מרחביים כמו מעל/מתחת, בחוץ/בפנים, למעלה/למטה, ימין/שמאל, עומק, כיוון, מרחק, זמן. הם צריכים גם לאמוד את הסיכון בקפיצה, הגעה ונפילה, וכדי ללמוד זאת יש צורך במגוון של התנסויות מרחביות. ההתמצאות במרחב מתפתחת עם הבנת היחסים הקיימים בין גוף האדם והעצמים במרחב. ככל שהילד ירבה בהתנסות ביחסים, תתפתח התפיסה שלו והוא ילמד לנתח את מראה העיניים לשם התמצאות במרחב. משחק חופשי מהווה מעבדה שבה לומד הילד מיומנויות חדשות. הוא חוקר את סביבתו הקרובה, מתנסה, משתמש במתקן למטרה שונה ממה שנועד לו, מכיר את תכונות המתקנים ולומד להפעילם. כמו כן, הוא גם לומד לפתח יצירתיות, לפתור בעיות ולפתח את יכולותיו הלשוניות.

מה למדנו?


כשם שישנו במזון תפריט מאוזן המורכב מאבות המזון, כך צריכים להיות גני משחקים איכותיים, כאלו שיש בהם מגוון מתקנים התורמים להתפתחות הילד ועונים על צרכיו, מתקנים בעלי הדרגתיות של גובה, אורך, רוחב, שיפוע, מתקנים בעלי רמות אתגר שונות ואיכות המתקנים לאורך זמן. כמו כן, לסדר המתקנים ולמיקומם במרחב הגן ישנה השפעה רבה על איכות הפעילות. גם הדרך ממתקן למתקן ומפינה אחת של גן המשחקים לפינה שניה, יכולה להוות פעילות בפני עצמה.

גנים מומלצים:
גינת דובנוב, גן סיפור הכינה נחמה, פארק רעננה


גולשים מספרים
שי זכאי - לב ירוק - מקום להרהורים
מאת: עדי אלון
הוא מעצב תעשייתי, אמן, אופנוען ומעצב הוליסטי, היא – צלמת מצליחה, אוצרת, ...
נופל מחוץ לזמן - תפאורה לטקסט עצמתי
מאת: ענת סורקין
אתגר לא פשוט לקח על עצמו יחזקאל לזרוב כשהחליט להעלות לבמה את ספרו המצוין...
כנרת למטיילים
מאת: מערכת מפה
הכנרת, האגם הלאומי שלנו, מתאימה כמובן לא רק למשתזפים והשוחים, העצלנים וה...
 לרשימה המלאה