טיול בצפון הגולן וכולו בחינם!

צפון הגולן הוא אזור בו מזג האויר נוח מרבית השנה ויש בו שפע מסלולי טיול, אתרי פיקניק ופעילויות וכולן ללא תשלום! אז תטיילו, תהנו, תשאירו נקי-כי הכל פה שטח ציבורי :)

לימור הולץ | 4.6.2019

חוץ משטחי מרעה גדולים, פרות, סוסים, חיות בר ומעט ישובים פזורים יש כאן המון הפתעות, פינות חמד טעמים וריחות. קחו תרמיל, קחו מקל וצאו יחד לטייל....

פארק עורבים

נתחיל מפארק עורבים המוכר גם בשם פארק האמיר בצומת וואסט - פונים שמאלה בצומת וואסט וחונים בחניון שלפני הפארק. מומלץ לטייל בן הפסלים, להתנדנד בנדנדות ולעבור על הגשר הקטן אל שאריי ארמונו של האמיר. המקום משמש משפחות רבות לפיקניקים ולעיתים ללינה בהריסות הארמון. ממש מאחורי הפארק, נמצא מאגר וואסט. ניתן לעלות ברגל מהחניה אל סוללת העפר שליש המאגר ולהשקיף לכיוון החרמון. בימי החורף השימשיים, לאחר השלג, ההר לבן, המים כחולים והדשא ירוק-שילוב צבעים מנצח. חובבי ההליכה יוכלו להקיף את המאגר, להגיע לאזור נביעות המים היורדות אל המאגר ולהנות מצפייה על חיות שונות המגיעות לשתות במקום. לעיתים ניתן לזכות בטבילה במים חמים, העולים בצינור מאזור שמיר ונשפכים אל המאגר. בעבר הצינור הזרים מים חמים בלילה, לאחרונה הפעילות אינה קבועה. במידה והגעתם בזמן שהצינור מזרים מים, תוכלו להנות ממים חמים הנשפכים לתוך בריכה קרה... תענוג מיוחד!

קוץ באור שמש קייצית
קוץ באור שמש קייצית לימור הולץ
למה צומת וואסט-האמיר?

הארמון נבנה ע"י אמיר מחמוד אל פעור, ראש שבט אל-פאדל שהתיישב ברמת הגולן ובעמק החולה במאה ה-19. האמיר בנה ברמת הגולן ארמון קיץ גדול במקום שהיה מרכז התיישבות השבט (וואסט בערבית - מרכז). בארמון היה חלק לקבלת אורחים, חלק למגוריו של האמיר וחלק למגוריו נשיו. המקום נכבש במלחמת ששת הימים וכל אנשי השבט נמלטו לסוריה. ארמון הקיץ משולב היום ב"פארק עורבים". צומת וואסט הסמוך הוקם ב-2011 מרכז תיירות שבו ניתן למצוא את פאב הקיי בר, חנות התבלינים ועוד... במקום גם כר דשא גדול לשמחת הילדים ובימי הקיץ נערכים בו אירועים רבים.

פרות על השביל
פרות על השביל לימור הולץ

הג'ובה הגדולה

נמשיך בכביש אל יער אודם והג'ובה הגדולה-נשים בוואיז הג'ובה הגדולה. ממש מהחניה יורד שביל אל מרפסת התצפית והיער. יער אודם הוא שריד ליער שכיסה בעבר את רוב שטח רמת הגולן. היער משתרע מגובה של 800 מטר עד 1200 מטר מעל פני הים. היער הינו טבעי, אך עצי היער נגזמו ודוללו על ידי בני אדם. ישנן שתי תיאוריות רווחות לגבי דרך היווצרות הג'ובות: הראשונה מספרת כי הלבה לכדה בועה גדולה כתוצאה מפליטת גז וולקני, שהתקררה והתפוצצה אח"כ ומכך נובעת צורת הקערה. הסבר אחר מדבר על קליעה של מים בזדם הלבה שהפכו לגז ולבועה שהתפוצצה בדומה להסבר הקודם. צועדים בשביל ומגיעים לתצפית מרשימה ומומלץ להנות מסיבוב קצר מסביב לג'ובה. בתחילת החורף פורחים בסביבת הג'ובה הכרכום הנאה והכרכום הצהבהב. המעוניינים יכולים גם לרדת בזהירות לתחתית הג'ובה, לחזור ולטפס בצידה השני ולהמשיך את חצי הסיבוב הנותר. שימו לב כי הירידה והעליה לא קלים. המקום מתאים למשחקי מחבואים, סיפורי סיפורים וחיפוש פיות...  למעוניינים להרחיב את הטיול ניתן לסוע לעבר מסעדה. בצומת יער אודם, פונים ימינה ולאחר כקמ וחצי של נסיעה ישרה הכביש מתעקל בעיקול חד שמאלה. לאחר הסיבוב ישנה ירידה לדרך עפר/כביש משובש המסומן בסימון שבילים כחול. נחנה את הרכב ונתחיל ללכת על דרך העפר עם סימון השבילים הכחול. הטיול הינו מעגלי ואורכו כ-2 ק''מ – עד שעה הליכה. השביל עובר בן עצי האלון עד לגבול מטע תפוחים המשקיף אל נוף מרהיב למסעדה והחרמון בצפון, והרי חרמונית, ורדה וכרמים במזרח. נלך מדרום למטע בדרך העפר הנוחה, אך לא מסומנת. בצומת עם השביל האדום פונים ימינה ולאחר כ 200 מטר נגיע לצומת המחברת את השביל הכחול היורד מהתל, אך חסום, עם השביל האדום .ניתן לעלות לפסגת הר אודם או לחזור לרכב- פונים ימינה עם הסימון האדום מטה אל הכביש. לאחר כ-200 מטרים נגיע לריכוז סחלבים מרהיב של מירונית סרגלנית ובן-חורש רחב-עלים וקורדליות הסלעים-הפורחים בעונת האביב. בקרבת הכביש, פונים ימינה, על דרך העפר המקבילה לכביש עד שמגיעים לרכב

שמש מעל הג'ובה
שמש מעל הג'ובה לימור הולץ
ואוכל? ההמבורגר הכי טוב באזור מחכה לכם בקיי בר בצומת וואסט או אוכל אוטנטי דרוזי במסעדת אל סולטן במסעדה. תהנו!