סובב מכתש רמון - טרק חדש בישראל

מכתש רמון הוא מקום מיוחד, לא רק בגלל היחוד הגאולוגי שלו, במידה רבה הוא מסמן את קצה הציווליזציה, אחריו רק מדבר מאופק ועד אופק. החיבור שלו למסלול הליכה רציף רב יומי, הוא עוד שלב בהפיכה של המכתש למרכז טיולי השטח של ישראל.


שי יגל | 2.5.2016
סובב מכתש רמון כבר כאן
לפני כמה שבועות אחרי כמה שנים של תכנון ואישור, סומן שביל סובב מכתש רמון. השביל כולל שמונה קטעי הליכה, שחמישה מהם מבוססים על קטעים חדשים, כולל שני חניוני לילה חדשים, ועוד שלושה מתחברים למערכת השבילים הקיימת וחניוני הלילה הקיימים. זהו מסלול מתאגר, שנכנס אל החלק הפראי ביותר של אזור מכתש רמון, ולא עושה הנחות, מדבר נטו.
צילום: שי יגל
סימון חדש באוכף עודד
מחדשים הלכות ישנות
מערכת שבילי ההליכה של ישראל כמעט ונחתמה לפני כ-20 שנה, קצת כמו שולחן ערוך. התוספות מאז קטנות: מקטע פה, שביל שם. אבל סימון של מקטע חדש של עשרות ק"מ בשטח שהיה כמעט ולא נגיש למטיילים ברגל – זה לא היה פה כבר הרבה מאוד זמן. ולכן ששמעתי על הפרויקט הזה לראשונה לא יכולתי שלא להתרגש. מבט על מכתש רמון מהמצלעות הדרומיות, הכרות רגלית עם ערוציו העליונים של נחל נקרות, אין איש מדבר שיכול להישאר אדיש. 
יש לי הערות על התוואי ובהחלט הייתי שמח לראות סטנדרט אחר של בניית שבילי הליכה, כזה שמיישר קו עם שבילי האופניים ועם הסטנדרט העולמי. אבל כל זה מתגמד אל מול נופי המכתש מצד אחד והר עריף והמישר מהצד השני. אף פעם לא הייתה לי חיבה גדולה לשבילים שסובבים דברים. יש בזה משהו סיזיפי בעיניי. אתה יוצא מנקודה אחת ואחרי מאמץ גדול חוזר אל אותה נקודה בדיוק . זה נכון שהליכה בשטח אין לה תכלית מעשית וגם מדן ועד אילת אפשר להגיע בנסיעה של כמה שעות במקום בהליכה של חודשיים, ובכל זאת הליכה קוויות שחוצה נופים ואזורים תמיד הייתה חביבה עלי יותר. 
ולמרות זאת, יש משהו אישי, כמעט אינטימי בהכרות של תא שטח מכל צדדיו, צפיה בנופיו מכל זווית, ואחרי יומים הליכה זיהוי כמעט אוטומטי של כל ואדי והר.
צילום: שי יגל
גב עודד
אין הנחות, קשוח ושקט
השביל עובר רובו ככולו בשמורות טבע, בהם כידוע הלינה מותרת בחניוני לילה מוגדרים בלבד. מכאן שההליכה אינה גמישה ומקטעי ההליכה נגזרים מנקודת הלינה, ואם אתם מטיילים עצמאיים גם ממגבלות של מים. השביל מחולק באופן כללי לשמונה מקטעים, אולם החלק החדש במערב המכתש כולל 5 ימי הליכה שמתחילים בהליכה מערבה ממצפה רמון ומסתיימים בחיבור אל שביל ישראל ליד כביש 40. 
למעשה אפשר ללכת את החלק הזה כמסלול בפני עצמו ואף להתחבר לשביל ישראל ולהמשיך איתו אל הערבה, במסלול חוצה גבולות ממצרים לירדן. השביל קשוח. המקטעים לא ארוכים אולם תוואי השטח אינו קל, הצל במשורה ומים כמעט שאין. 
אבל המרחבים אינסופיים והנופים חד פעמיים, ממש כמו שטרק מדברי צריך להיות. 
מי שירצה ללכת בשביל באופן עצמאי, ללא סיוע לוגיסטי, ייתקל במשימה מאתגרת אך אפשרית עם תכנון קפדני מראש. לאורך המסלול המערבי יש רק נקודת מים אחת בחניון הלילה של בורות לוץ, ועוד נקודה שאינה ממש על המסלול, בבארות עודד. המורכבות הלוגיסטית תיהיה כנראה החסם המרכזי בהפיכת השביל למוקד תיירותי משמעותי, גם לקהל מקומי ובמיוחד לתיירים מחו״ל. עושה רושם שלנגד עיני מתכנני השביל עמדו בעיקר מטיילי מערכת החינוך, שלהם, כידוע, אין בעיות של לוגיסטיקה.
צילום: שי יגל
על הסכין על הסכין
לא חייבים ללכת את כל המסלול
מי שבכל זאת רוצה להכיר פינות חדשות במערב המכתש אבל אין לו את הזמן או האנרגיות לצאת למסע של כמה ימים, יוכל להיכנס לשטח ברכב 4X4 וללכת אל גב עודד, הנמצא במעלה אחד הערוצים שמאוחר יותר מתלכדים והופכים לנחל נקרות. מטיילים ללא מורא מוזמנים לאתגר את עצמם בעליה הקשוחה המטפסת אל התצפית מעל למפער פיטם, שבקלות נכנסת אל רשימת "התצפיות היפות בארץ". 
נטולי רכב שטח יוכלו לנצל את החיבור החדש סמוך להר רמון ולייצר מסלול מעגלי מהר רמון אל לב מערב המכתש, ועליה חזרה אל הר רמון ממזרח. 
תודה לאנשי רשות הטבע והגנים שבחרו ללכת נגד הזרם ולפתוח לאוהבי המדבר, לילדי ישראל ואולי מי יודע, יום אחד גם לתיירים מחו"ל, חלקת ארץ רחבת ידיים ודוממת. אפשר רק לקוות שאנחנו המטיילים נדע לשמור על המקום נקי ופראי כמו שקיבלנו אותו.

פירוט המקטעים:
1. מצפה רמון (הר גמל) - חניון לילה נחל ניצנה (חניון חדש): 12.8 ק"מ
2. חניון לילה נחל ניצנה - חניון לילה בורות לוץ: 16 ק"מ
3. חניון לילה בורות לוץ - חניון לילה הר עידו: 12.5 ק"מ
4. חניון לילה הר עידו - חניון לילה מפער פיטם (חניון חדש): 14 ק"מ
5. חניון לילה מפער פיטם - חניון לילה נקרות: 13 ק"מ
6.חניון לילה נקרות - חניון לילה בארות 14 ק״מ
7. חניון בארות - חניון לילה הר ארדון - 9.5 ק״מ
8. חניון לילה הר ארדון - מצפה רמון (הר גמל) - 25 ק״מ
מאמרי מערכת